Det är väl som med många saker, att det helt enkelt beror på vilka omständigheter man möter på det.

Jag vet inte alls om min bild av detta är "rättvis" men har ju stött på det i nästan alla stall som jag stått uppstallat, äntligen handlar det ju inte om att "klanka ner" på dressyrryttare, men lite att folk av den typen ofta kallar sig dressyrryttare och endast nöter ridhus alla dagar i veckan hästen rids. Sen har folk väl en tendens att vilja ha labels på allt- jag har blivit frågat mycket "vad rider du då?" som att man måste tillhöra en gren och på så viset blir det ju att folk på något sätt hamnar i fack. Jag våger inte riktigt hoppa- än. Och jag tränar ju för dressyrtränare, så då blir man väl på något vis i ett "dressyrfack". Jag vågade inte heller rida ut på min i början, utan det fick bli mycket promenader för hand. Nu suser vi runt i skogen i alla gångarter. Men enligt min upplevelse är det rätt vanligt, eftersom jag upplevd det så ofta. Men det betyder ju inte på något vis att jag tycker dressyrfolk skulle vara sämre än någon annan grupp. Jag tror bara ofta att folk som är på det viset (alltså halvrädda för sina hästar) själv klassar sig som dressyrfolk. Fast många av dom inte ens tävlar i dressyr- så kallar dom sig dressyrryttare och det är väl därav hela det narrativet är uppstått.
Jag tänker lite på den artikel med iberiska hästarna som blivit så omdebatterat med, är ju lite på samma tråd. Den blev väldigt generaliserande, men där finns ju ändå en gnutta med sanning i det. Jag bytte själv från halvblod till lusitano av samma anledning- skador och min förre drämde av mig rejält flera gånger. Jag har inte ångrat mig alls. Men det betyder ju inte heller att jag på något vis tycker halvblod skulle vara sämre hästar alls. Men jag kunna ändå själv personligt relatera till den artikel då den stämmer in på mig (förutom det där med att kalla iberiska hästar för tanthästar, va kanske lite väl att ta i) men min lus's reaktioner tycker jag är mycket mer lagom för min smak, jämfört med halvbloden jag ridit genom åren. Hon kan vara väldigt känslig och eldig ibland, men hon är bara alltid lagom ändå, blir hon rädd så blir reaktionen precis lagom. Det gillar jag