Det här tror jag är precis vad som händer. Inte bara på svårklasshästar.ska vara beredd på information är den ju lite i ett väntande läge mentalt, frågande.
Då upplever jag att de också lättare tar in störningar etc än om den tex kan fokusera på uppgift a la ”var är nästa hinder” eller ”den backen i skogen galopperar vi oftast upp hela vägen”..
Jag har en underbar ung nordsvensk bukshäst (min avatar) som jag ska rida/rider dressyr på som är otroligt rolig att rida men han är inte jättebra på att fråga mig vad jag vill när vi tränar, än Det märks stor skillnad jämfört de dressyrstammade halvblod jag vanligtvis rider. Uppmärksamheten tror jag kommer med mer träning, han är inte riden så mycket än men jag gillar verkligen hans självförtroende och chilla inställning till livet. Tror många hade trivts med denna typ av häst, tar troligen längre tid att utbilda men det blir heller inte fel så fort. Reaktiv och pigg är han men det är ett eller ett par steg sen är han tillbaka chill igen som om inget hade hänt.
Med hästar som är väldigt uppmärksamma kan jag tänka mig att man kommer in i en ond spiral där man behöver vara beredd på vad som kan hända men just att vara beredd leder istället hästen till att vara mer uppmärksam. Kanske detta är en anledning till att dressyrryttare uppfattas som (eller blir) rädda?