Ja, jag skriver ju att det är oavsett diciplin.Det här gäller fö alla kategorier av ekipage. I tidigare inackorderingsstall jag stått i har det varit så många som haft fel häst till det de vill göra. Tex vill börja tävla i hoppning men har en häst som alltid vägrar på hindret 2-3 gånger innan den vågar sig över. Eller vill tävla 1,20 som sina kompisar men köper en nyinriden unghäst.
Så många gånger jag fått höra i olika sammanhang hur lyckligt lottad jag är som har en häst som gör x. Det kan vara allt ifrån att lasta sig själv, följa med snällt till sekretariatet, hoppa alla hinder utan att bry sig i konstiga dekorationer eller att jag kan rida barbacka dagen efter en terrängträning.
Men det sorgliga i det är ju att jag inte är lyckligt lottad, jag har medvetet valt en häst som det går att göra dessa saker med. Sen har jag istället anpassat mig efter hästen, så vi gör det som den vill. Alternativet är ju att sälja. För mig var det ok att lägga ned drömmarna om distansritt när hästen ville hoppa, men är det inte ok så sälj hästen istället för att vara olycklig och gnälla så fort du rider den.
Jag har också fått höra hur trevliga och snälla hästar jag har, som att t ex kunna lämna den lös på stallbacken medan jag går in för att hämta något och hon står kvar när jag kommer ut igen. Rida ut barbacka och galoppera med andra, samma häst som hoppade groda för att komma iväg de gånger vi red jakt.
Mina hästar har alltid hanterats konsekvent av mig och det har varit bokstavligen blod, svett och tårar + några akutbesök genom åren. Kallblodstravaren som skulle slaktas för hon var knäpp, fullblodet som gått löp, importen som gått i frimärkshagar och var rädd för karlar, halvblod med "fel" stam. Felhanterade, misshandlade, inkonsekvent hanterade eller knappt hanterade, otroligt snälla hästar allihopa.
Jag håller verkligen med dig, passar du och hästen inte ihop så sälj eller anpassa dig, slå inte knut varken på dig eller hästen. Det ska vara roligt att ha häst och även hästen ska tycka det är roligt att vara med dig.