Vad för häst vill ni ha?

Sv: Vad för häst vill ni ha?

För mig innebär inte nerv att hästen är olydig.

Jag har ett fullblod som jag vissa dagar skrittar ut barbacka
på i månskenet, andra dagar får jag hålla i mig i sadeln :p
Hon har mycket flyktinstinkt men är otroligt klok och skulle
aldrig springa över någon eller buffla in nån i en vägg osv.
Dock får man skylla sig själv om man är långsam och åker
av i vändningarna :D

Hon kan tramsa en del men det är sällan hon exploderar.
Men det kräver att hanteraren/ryttaren är lugn, blir man
nervös tar hon hela handen och brallar loss.

Så när folk pratar om att det inte går att rida ut eller leda
sitter det oftast i hanteringen enl mig. Om Totilas inte gick
att leda, hur kommer de då iväg till VM liksom..

Sen är hästarna ni nämner hingstar, det är mer temprament
av den orsaken.

Fast det jag menar iaf med en häst med mycket nerv är inte att den är ohanterbar eller oridbar. Men det vi avlar på idag för att ge superba sporthästar som Charmeur (Florencio I-Jazz) tappas "amatörhästen" bort. För vem mer än de allra bästa kan rida en sån häst?

Fast det jag menar iaf med en häst med mycket nerv är inte att den är ohanterbar eller oridbar. Men det vi avlar på idag för att ge superba sporthästar som Charmeur (Florencio I-Jazz) tappas "amatörhästen" bort. För vem mer än de allra bästa kan rida en sån häst?

Det undrar jag också, klart att alla uppfödare vill avla fram nästa superhäst... Men alla dessa hästar som inte räcker till men har huvudet från en "superhäst", de är inte helt lätta att komma till ridning på/hantera. Och vem ska köpa dem, om inte ont anande amatörer? Ofta de som inte har insikt om sin egen (ofta begränsade) kunskap, och då går hästen snart vidare till nästa, och nästa, och nästa...

Jag hade gärna haft en häst som Charmeur S. Att en 4-åring stressar upp sig på arenan är ingenting jag tycker ska ligga honom till last och hade inte avskräckt mig. Man får ju börja någonstans och hur många hästar oavsett ålder hade varit helt oberörda i en situation som denna? Sen att man måste vara skicklig för att sätta sig i en sådan situation är en annan sak enligt min åsikt. Som hästägare hade jag varit orolig för framtida men om inte ryttaren hade hanterat situationen på bästa sätt.

Nu har jag inte varit i Sverige på några år och har inte kunnat följa championat och bruksprov men det jag såg innan jag flyttade utomlands var jag mycket imponerad av - och än mer imponerad nu när jag kan jämföra med hur avel och resultatet därav ser ut i denna ände av världen (Nya Zeeland).

Jag tycker att de flesta unghästar jag sett i Sverige varit mycket bra i skallen och att aveln gått mot en vacker, atletisk, högställd typ med hög ridbarhet. Jag tror att de allra flesta vill ha en sådan typ av häst och att det som är den springande punkten idag är bristen på kunskap att förvalta det man har.

Missade jag ämnet totalt med detta inlägg ber jag om ursäkt - har inte läst hela tråden.

:love: jesus så läcker!

Sådär är min donna också. På ridbanan och i skogen, det skyggas en hel del.
Jag hade nog knappt fått in henne på den arenan.

Jag är en kass ryttare men kan hantera det. När jag köpte henne blev jag rädd
men tog mig över den gränsen och har nu inga problem med det. Så är det för fler
jag känner med "spooky" hästar, sin egen lär man känna och klarar av.

Och ja, jag har hellre en sån än en sån som bara stolpar runt utan uttryck.
Charmeur skyggar lite i början men sen gör han en lugn halt och kan stå still.

Ang hantering tycker jag att känsliga hästar med nerv oftast är lättare att
hantera än de mer kallblodsbetonade halvblodet. De känsliga studsar aldrig PÅ dig,
de studsar bredvid. Och de är påverkbara, de växer inte fast som ett träd eller
springer över någon.

Hahaha jag hade nog varit lika spattig som hästen:D

Tycker att han är duktig och förstår att han blir rädd för allt folk, tror inte ngn av mina hade gått in där oberörda.

Det där är min typ av häst :D Jag vill ha en häst som har allt det där men som går att övertyga, precis som på filmen, att det visst går att utföra uppgiften.

Men jag räknas nog lite som en självmordspilot eftersom jag gärna har hästar som flyger under ridhustaket då den elektriciten behövs för att gå st. george och högre på bra resultat, men jag är också duktigt på att utsätta dom för nya situtioner. Jag hoppar (gärna hög :D) och rider ut i skogen över stock och sten i full fräs - det är bara att hålla i sig så blir det bättre med tiden :p

Men en sådan häst passar givetvis inte tant Agda 65+ ;)

*kl*
Fast behöver verkligen alla som exepelvis vill rida StG utan att göra bort sig ha en häst som är så elektrisk att dom flyger i taket för minsta lilla?

Jag vet en häst som tävlat höga klasser med bra resultat och den hästen är inte det minsta fnattig. Det är en sådan häst som jag skulle vilja kunna köpa...

"Fnattigheten" tycker jag man rider bort, den lär man hästen att använda till rätt saker. De mognar och lugnar sig ju lite med åldern också. Men o andra sidan tycker jag om när det händer saker, när de "bara tuffar på" (om än gör sakerna bra) så får inte jag samma känsla och power. De blir tråkiga :p

...om du gillade Charmeur kommer du att älska den här; Bretton Woods. Dessvärre har han OCD.

I vilket fall som är Charmeur och BW hingstar som med stor sannolikhet kommer att tillhöra toppsporten och därmed ge massor av avkommor. Det pratas massor om att stona vi använder ska vara rätt för avel, men hingstarna får hur det än är många fler avkommor. Så länge vi avlar på denna typen av elektricitet kommer vi inte heller få stadiga behändiga hobbyhästar. Även om inte gången räcker till i alla avkommor är sannolikheten stor att psyket väl är där. Och handen på hjärtat-när ni är ute på dressyrtävling på hobbynivå-hur många ryttare kan hantera detta? jag själv hade aldrig velat ha en sån häst!

Det är sant det du skriver ang. antalet avkommor, men samtidigt tycker jag nog inte det är sveriges primära problem om vi pratar avel, utan precis det du nämner, att vi avlar på vilka ston som helst. Det är dessutom bekräftat i många studier att fölet präglas otroligt mycket mer på hur stoet är, än hur det må vara i sina gener utöver detta, så jag tycker den aspekten är otroligt viktig.
Jag tycker väl egentligen inte att sverige är så pass långt kommet ang. sporthäst avel heller, att vi kan applicera den diskussion som råder i andra långt mer långgångna länder så som Holland och Tyskland, gällande "Sporthästar" om vi pratar spralltliga svårmentala hästar. Jag ser det nog snarare som så att hästsporten i sverige växt så att den består av väldigt mycket ganska orutinerat folk, som har svårigheter rent allmänt att hantera sina hästar. Att hästarna de köpt skulle vara så sportavlade att de för den skull är ohanteliga i lynnet, har jag svårt att köpa.

Det är väldigt, väldigt få hobbymänniskor som får tag i en liknande häst att rida. Det kommer alltid att finnas hästar för hobbynivå.
Jag tvivlar på att det någonsin kommer att produceras enbart tävlingsindivider för högre nivå.

Visst är det optimala för aveln att vi avlar på riktigt bra ston. Men det är väldigt svårt att sortera bort de dåöiga stona. Däremot har vi stor möjlighet att sortera bort det som är dåligt i hingstselekteringen. Eftersom hingstarna som sagt får väldigt mycket fler avkommor än stona får en hingst som inte är bra för aveln en mycket större genomslag än ett sto som inte har rätt kvalitéer. Håller också med om att okunskapen är stor och att det ytterst sällan beror på att hästen är dum när det blir problem. Däremot tror jag risken för problem ökar med hästar med för mycket nerv i.

Visst är det optimala för aveln att vi avlar på riktigt bra ston. Men det är väldigt svårt att sortera bort de dåöiga stona. .

Det är väl bara att låta bli att betäcka ston som inte hållit, som har dålig exteriör, dåligt temperament, och tveksam stam och inte visat några särskilda talanger eller har egna meriter? Hingstarna godkänns trots allt i bruksprov och det sker ett urval men man kan betäcka vilket (ursäkta uttrycket) skitsto som helst om man vill. Vill man ha kvalitet i aveln betäcker man bara bevisat bra hållbara ston. (olycksfallsskador må vara men även där kan det handla om bristande hållbarhet i vissa fall)

Håller också med om att okunskapen är stor och att det ytterst sällan beror på att hästen är dum när det blir problem. Däremot tror jag risken för problem ökar med hästar med för mycket nerv i

Det håller jag med om! Det kan vara stora skillnader på en sån häst och det ordinära svenska halvblod som de flesta är vana vid.

Men varför skulle det vara så svårt att sortera bort de dåliga stona? sluta avla på ston som betäcks bara för att de har skadat sig, eller ägaren älskar dem liksom : )
Jag tycker som sagt att vi knappast har en sån sportavel i sverige att vi kan börja prata om att vi producerar så mycket svårhanterliga elektriska hästar att de inte går att hantera, utan det handlar mera om basic svensson som inte skulle hantera Gamla Brunte om han ser en get utanför gårdsplan eller anser att han vet bättre än Stina som äger honom, så vidavärst mycket bättre liksom :D

Jo, men rent praktiskt-hur ska man få folk att inte betäcka sitt sto som inte håller för ridning? Vem ska göra den kontrollen? Ska vi kräva bruksprov för alla ston som ska avlas på? Hur ska vi komma framåt i aveln då om var avelsbas blir ännu mindre?

Jag tycker absolut att vi ska ha bra ston i aveln! Men var drar vi gränsen? Endast klass I sto? Krav på egna meriter? Krav på särskilda meriter inom stostammen? JJag kan inte se hur detta ska vara genomförbart?

Nejdå jag förstår precis vad du menar och jag håller väl med, det jag satte till sin spets i svaret var väl att det handlar om egen ansvar och vettigt perspektiv liksom. Man kan liksom inte å ena sidan vara hobbyryttare och gnälla över alla svårhanterliga hästar det finns på marknaden, och sen buskavla vilka ston som andan faller på och skylla på hingsten eller Sport Avel liksom : ) Det var mest det jag ville ha fram. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 365
Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 036
Senast: fio
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar