Vad för hundras? En till tråd!

Det är lite det jag menar. Att de måste lita på sin ägare, få utveckla ett gott omdöme och inte använda hot i fel situationer.

Men naturligtvis ska vi inte avla fram hundar som inte fungerar i vårt samhälle.

Fast en socialt stabil och trygg hund behöver inte lita på sin ägare i en normalt social situation, för det finns inget att tveka på. Man ska inte behöva fostra bort sådant, det ska finnas där.
 
Fast en socialt stabil och trygg hund behöver inte lita på sin ägare i en normalt social situation, för det finns inget att tveka på. Man ska inte behöva fostra bort sådant, det ska finnas där.
Instämmer! De hundar jag haft eller känt väl som varit trygga och självsäkra i sig själva har fixat det mesta utan att man specifikt behövt fostra bort dylika beteenden eller för den delen behövt stärka upp trygghetsbiten.
Sen är det klart att om man nu fått en hund som funkar på det viset så får man göra det bästa möjliga av det, men det är inget som är värt att sträva efter och definitivt inget som bör avlas på.
 
Vill bara påpeka att Risen har mer problem med hälsan än schäfer. I brukslinjerna är inte alls hälsoproblemen så stora. Alvesarbetet har kommit långt. Undviker man FM-Avel och enbart skönhetsavel är inte problemen större än andra raser.

En liten parentes; jag som trott att riesens generellt är friska hundar. Vad dras de med för hälsoproblem?
 
En liten parentes; jag som trott att riesens generellt är friska hundar. Vad dras de med för hälsoproblem?
Sköldköttelproblem som är ärvtliga. Det finns problem med kloavlossning och bland tikarna livmodersinflammation. Sen har även allergierna hittat Risenschnauzern :(
Sen är tyvärr den mentala biten inte som den har varit.
Men det finns fortfarande riktigt härliga storskägg som presterar bra. Bara man hittar rätt uppfödare:up:
 
Tackar er som tipsat om ras/er! :)

Som sagt, jag vill inte ha schäfer och sambon vill inte ha rottis, och att vi har gjort dom valen har delvis med saker ni räknar upp men även rent personliga, som tex att jag helt enkelt inte klickar med schäfern. Sen finns det säkert individer jag skulle passa väldigt bra med, men jag tycker inte att det är värt chansningen.

Sen vill jag bara lägga in en parentes, eftersom tråden har gått över till någon form av mentalitetstråd... Jag personligen kommer aldrig att köpa (bruks)hund utan att ha kollat upp föräldrar, uppfödare, ev tidigare kullar ect. Det är ett av sätten man enligt mig hittar en förhoppningsvis bra hund. Sen kan det gå käpprätt åt helvete med en hund som pappret är rent klockren. Precis som att det som kan gå hur bra som helst med något som inte ser helt lovande ut. Mycket beror på ägare och individ. Sen finns det självklart en del saker som man som ägare inte kan rå på.
Jag kan säkert ha missuppfattat några av er här i tråden, men jag upplever att det finns några som driver en mindre "hat kampanj" emot visa raser i tråden, vilket jag kan tycka är onödigt. Det finns allt ifrån rottisar och schäfrar till små chihuahuas som har oönskade beteenden, som finns för att man avlat på skräp eller för att ägarna har varit allmänt lata. Sen kan det självklart vara mera eller mindre.
Men jag ber om ursäkt om jag missförstått någon! :)

Som ni säger så är det ju vissa specifika som man "får" köra skydd med. Och tyvärr verkar det som att vi nog får lägga just den planen på hyllan. Det finns massa annat kul man kan göra, och som jag skrev som i första inlägget - anledningen till hund är framförallt för sällskap, om än kanske väldigt aktivt sällskap. Det kanske blir en fralla i slutändan iaf att "bara ha i soffan och gosa med"
 
. Det kanske blir en fralla i slutändan iaf att "bara ha i soffan och gosa med"
Dom vill inte bara ligga i soffan,vi kör både rallylydnad och agility,blodspårar mm
När jag hade häst var dom även med i stallet och vid ridning,dock kan man inte rasta XX hästar för då hinner inte frallan med :D

Dobbis/ uppfödare av rasen lite då då
 
Tackar er som tipsat om ras/er! :)

Som sagt, jag vill inte ha schäfer och sambon vill inte ha rottis, och att vi har gjort dom valen har delvis med saker ni räknar upp men även rent personliga, som tex att jag helt enkelt inte klickar med schäfern. Sen finns det säkert individer jag skulle passa väldigt bra med, men jag tycker inte att det är värt chansningen.

Sen vill jag bara lägga in en parentes, eftersom tråden har gått över till någon form av mentalitetstråd... Jag personligen kommer aldrig att köpa (bruks)hund utan att ha kollat upp föräldrar, uppfödare, ev tidigare kullar ect. Det är ett av sätten man enligt mig hittar en förhoppningsvis bra hund. Sen kan det gå käpprätt åt helvete med en hund som pappret är rent klockren. Precis som att det som kan gå hur bra som helst med något som inte ser helt lovande ut. Mycket beror på ägare och individ. Sen finns det självklart en del saker som man som ägare inte kan rå på.
Jag kan säkert ha missuppfattat några av er här i tråden, men jag upplever att det finns några som driver en mindre "hat kampanj" emot visa raser i tråden, vilket jag kan tycka är onödigt. Det finns allt ifrån rottisar och schäfrar till små chihuahuas som har oönskade beteenden, som finns för att man avlat på skräp eller för att ägarna har varit allmänt lata. Sen kan det självklart vara mera eller mindre.
Men jag ber om ursäkt om jag missförstått någon! :)

Som ni säger så är det ju vissa specifika som man "får" köra skydd med. Och tyvärr verkar det som att vi nog får lägga just den planen på hyllan. Det finns massa annat kul man kan göra, och som jag skrev som i första inlägget - anledningen till hund är framförallt för sällskap, om än kanske väldigt aktivt sällskap. Det kanske blir en fralla i slutändan iaf att "bara ha i soffan och gosa med"
Hmm, ni är alltså öppna även för icke bruksraser?
Vad vill ni ha i en hund? En som lyder minsta vink eller en som är lite mer egensinnig (men går att jobba med ändå, givetvis)?
Vakt?
Hur stor jaktlust?
Vek och mjuk eller med lite mer "attityd"?
Älska alla eller reserverad?
Ha lätt för att umgås med andra hundar?
Ungefärlig storlek?
Vissa saker är ju väldigt flytande men varåt lutar det :)?
 
Tackar er som tipsat om ras/er! :)

Som sagt, jag vill inte ha schäfer och sambon vill inte ha rottis, och att vi har gjort dom valen har delvis med saker ni räknar upp men även rent personliga, som tex att jag helt enkelt inte klickar med schäfern. Sen finns det säkert individer jag skulle passa väldigt bra med, men jag tycker inte att det är värt chansningen.

Sen vill jag bara lägga in en parentes, eftersom tråden har gått över till någon form av mentalitetstråd... Jag personligen kommer aldrig att köpa (bruks)hund utan att ha kollat upp föräldrar, uppfödare, ev tidigare kullar ect. Det är ett av sätten man enligt mig hittar en förhoppningsvis bra hund. Sen kan det gå käpprätt åt helvete med en hund som pappret är rent klockren. Precis som att det som kan gå hur bra som helst med något som inte ser helt lovande ut. Mycket beror på ägare och individ. Sen finns det självklart en del saker som man som ägare inte kan rå på.
Jag kan säkert ha missuppfattat några av er här i tråden, men jag upplever att det finns några som driver en mindre "hat kampanj" emot visa raser i tråden, vilket jag kan tycka är onödigt. Det finns allt ifrån rottisar och schäfrar till små chihuahuas som har oönskade beteenden, som finns för att man avlat på skräp eller för att ägarna har varit allmänt lata. Sen kan det självklart vara mera eller mindre.
Men jag ber om ursäkt om jag missförstått någon! :)

Som ni säger så är det ju vissa specifika som man "får" köra skydd med. Och tyvärr verkar det som att vi nog får lägga just den planen på hyllan. Det finns massa annat kul man kan göra, och som jag skrev som i första inlägget - anledningen till hund är framförallt för sällskap, om än kanske väldigt aktivt sällskap. Det kanske blir en fralla i slutändan iaf att "bara ha i soffan och gosa med"

En kelpie då? Verkar ju vara himla bra allroundhundar.
 
Hade jag varit du så hade jag kollat in Finsk lapphund. Bra allroundhundar som är glada i det mesta. En glad lapphund är en fantastisk hund. Jag har inte haft någon egen men har varit hundvakt till flera och känner några andra.

Pälsvården är inte jobbig enligt mig. Någon igenomborstning då och då bara. När de fäller så fäller de en hel del, men då i tussar så att det är enkelt att bara plocka upp. Alltså inte miljontals småhår som fäster sig i kläder och så. Pälsen håller sig väldigt ren och de behöver sällan badas.

I övrigt en mycket frisk ras. :)
 
Tackar er som tipsat om ras/er! :)

Som sagt, jag vill inte ha schäfer och sambon vill inte ha rottis, och att vi har gjort dom valen har delvis med saker ni räknar upp men även rent personliga, som tex att jag helt enkelt inte klickar med schäfern. Sen finns det säkert individer jag skulle passa väldigt bra med, men jag tycker inte att det är värt chansningen.

Sen vill jag bara lägga in en parentes, eftersom tråden har gått över till någon form av mentalitetstråd... Jag personligen kommer aldrig att köpa (bruks)hund utan att ha kollat upp föräldrar, uppfödare, ev tidigare kullar ect. Det är ett av sätten man enligt mig hittar en förhoppningsvis bra hund. Sen kan det gå käpprätt åt helvete med en hund som pappret är rent klockren. Precis som att det som kan gå hur bra som helst med något som inte ser helt lovande ut. Mycket beror på ägare och individ. Sen finns det självklart en del saker som man som ägare inte kan rå på.
Jag kan säkert ha missuppfattat några av er här i tråden, men jag upplever att det finns några som driver en mindre "hat kampanj" emot visa raser i tråden, vilket jag kan tycka är onödigt. Det finns allt ifrån rottisar och schäfrar till små chihuahuas som har oönskade beteenden, som finns för att man avlat på skräp eller för att ägarna har varit allmänt lata. Sen kan det självklart vara mera eller mindre.
Men jag ber om ursäkt om jag missförstått någon! :)

Som ni säger så är det ju vissa specifika som man "får" köra skydd med. Och tyvärr verkar det som att vi nog får lägga just den planen på hyllan. Det finns massa annat kul man kan göra, och som jag skrev som i första inlägget - anledningen till hund är framförallt för sällskap, om än kanske väldigt aktivt sällskap. Det kanske blir en fralla i slutändan iaf att "bara ha i soffan och gosa med"

Jag hoppas inte att jag uppfattas ha ett hat mot vare sig Rottweiler eller Schäfer. För det har jag inte. Särskilt inte mot schäfrar som jag tycker är en av världens bästa raser. Men jag tror man behöver vara lite insatt utöver det vanliga för att undvika fallgroparna. Framför allt när det gäller Rottis. I min ras kan du i princip köpa från vilken uppfödare och kull som helst och nästan vara garanterad en frisk hund som duger utmärkt att tävla med (även om det förekommer variationer i kvalitén där med) och så tycker jag det ska vara när man köper bruksras. Det ska inte vara några frågetecken kring hur sund eller bruksbar hunden är. Variationerna ska ligga i motor, förighet, mod osv. Sådant som är en fråga om tycke och smak hos köparen.

Om ni inte vill träna skydd är valmöjligheterna mycket större. Men det kan nog vara klokt att fundera lite på hur ni vill att hunden ska vara. Ska den vara väldigt samarbetsvillig eller lite självständig? Hårlag? Snabb eller lite mer balanserad i reaktionerna? Storlek? Osv.
 
Hmm, ni är alltså öppna även för icke bruksraser?
Vad vill ni ha i en hund? En som lyder minsta vink eller en som är lite mer egensinnig (men går att jobba med ändå, givetvis)?
Vakt?
Hur stor jaktlust?
Vek och mjuk eller med lite mer "attityd"?
Älska alla eller reserverad?
Ha lätt för att umgås med andra hundar?
Ungefärlig storlek?
Vissa saker är ju väldigt flytande men varåt lutar det :)?

Ja, egentligen finns det ett skyddsintresse hos oss båda. Men vi har kommit fram till att det kan vara svårt att hitta en bra brukshund för skyddet som båda skulle trivas med. Jag har funderat mer och mer och det är sök och spår som tilltalar mig mer och mer. Skyddet skulle absolut vara kul men absolut inget krav. Sambon vill ju väldigt gärna köra lydnad (gör att göra med vilken hund som helst) och sök.

För både mig och sambon så vill vi nog ha en lite mer egensinnig hund, enligt oss (mig), lite roligare att jobba med. Vi vill gärna ha en individ som är "självgående och påhittig" om ni förstår vad jag menar med det?
Hade jag kunnat hade jag älskat att ha hästen jag har nu i hundformat. Lätt lärd, men väldigt mycket egna ideér och åsikter. Världens goaste och charmar allt i sin väg. Han är smart och påhittig och hittar på lite små bus.

Vakt, ja och nej. Just för tillfället bor vi i lägenhet men har nära planer för gård och det är inte bara dröm, utan ska bli verklighet inom en rimlig tid. Vill gärna att hunden kan gå på gårdsplan och "vakta". Men vakt för mig innebär inte gapig. Hunden får gärna säga till att det kommer någon, men hunden ska inte stå och gapa på minsta lilla.
Jag vill inte ha en hund som älskar alla och ska hälsa på alla, men absolut inte en hund som springer och gömmer sig så fort en främling kommer.

Vi (jag) vill ha en låg eller ingen jaktlust.

Ska väldigt gärna kunna umgås med hundar - som hunden känner. Mina föräldrar har hundar och vill gärna att man ska kunna ha med hunden utan att behöva vara på spänn och med i matchen konstant.

Jag vill ha en hund med som både är mjuk och som kan vissa attityd. Vet inte riktigt hur jag ska förklara... Ska fundera över hur jag ska förklara det om ingen kanske kan gissa vad jag försöker säga :p Vill gärna att hunden ska ha lite på/av knapp, det kan slappna av och kan även komma igång.

Storlek i sig spelar ingen roll.

Jag inser själv när jag sitter här och skriver, att det kan nog bli väldigt svårt för mig att hitta en hund till mig. :p
Så jag kanske ska omformulera mig, anledningen till att jag vill ha hund är först och främst för sällskap. Jag är uppvuxen med hund och saknar enormt att ha en fyrbening hemma. Jag vill självklart ha roliga aktiviteter med hunden, då framför allt spår, sök och lydnad. Hunden får gärna var påhittig och lite "clown". Vill inte ha jakt och hunden ska gärna följa med i stallet och i löpspåret.
 
Jag hoppas inte att jag uppfattas ha ett hat mot vare sig Rottweiler eller Schäfer. För det har jag inte. Särskilt inte mot schäfrar som jag tycker är en av världens bästa raser. Men jag tror man behöver vara lite insatt utöver det vanliga för att undvika fallgroparna. Framför allt när det gäller Rottis. I min ras kan du i princip köpa från vilken uppfödare och kull som helst och nästan vara garanterad en frisk hund som duger utmärkt att tävla med (även om det förekommer variationer i kvalitén där med) och så tycker jag det ska vara när man köper bruksras. Det ska inte vara några frågetecken kring hur sund eller bruksbar hunden är. Variationerna ska ligga i motor, förighet, mod osv. Sådant som är en fråga om tycke och smak hos köparen.

Om ni inte vill träna skydd är valmöjligheterna mycket större. Men det kan nog vara klokt att fundera lite på hur ni vill att hunden ska vara. Ska den vara väldigt samarbetsvillig eller lite självständig? Hårlag? Snabb eller lite mer balanserad i reaktionerna? Storlek? Osv.
Nej, just dig tolkade jag inte som rashatare :).
Jag kan bara hålla med dig om det du skrivit i det övre stycket. (Dock inte att schäfer är världens bästa ras :p, det är kanske jag som kör lite rashat, man känner andra som man känner sig själv! :eek::p Nä skämt osido)
Jag är ju rottis kär/partisk, eftersom det är det jag är uppvuxen med dom (när det faktiskt fanns bra rottisar, och dom rottisar som jag är uppvuxen med är hundar som gick i tjänst) men man måste i sina tankar ibland inse saker och låta verkligheten komma i kapp!
 
Dom vill inte bara ligga i soffan,vi kör både rallylydnad och agility,blodspårar mm
När jag hade häst var dom även med i stallet och vid ridning,dock kan man inte rasta XX hästar för då hinner inte frallan med :D

Dobbis/ uppfödare av rasen lite då då
Sant! Men jag får för mig att dom kanske inte lika krävande som en bra brukshund? Eller? :)
Hur är frallan i sök och spår, enligt din erfarenhet?? :)
Hur vanligt är det med andningsproblem enligt din erfarenhet?
 
Hummm.....lättlärd hund med egna åsikter som passar spår/sök/lydnad.
Dvärgschnauzer!!!!
Misstänker dock att det är en för liten hund för er smak så jag säger Schnauzer. Den är lättare att träna men kräver mer och ligger närmare bruksraserna i form av behov. Men det kanske gillas?
Båda betydligt friskare än Risenschnauzern.
 
Sant! Men jag får för mig att dom kanske inte lika krävande som en bra brukshund? Eller? :)
Hur är frallan i sök och spår, enligt din erfarenhet?? :)
Hur vanligt är det med andningsproblem enligt din erfarenhet?
Inte krävande egentligen,jämnfört med brukshund.......inte alls:D
Spår är dom riktigt bra på ,sök= personsök, nja,dom har ju svårt för att ta sig fram o terrängen med både kortare ben och platt ansikte.
Sak sök,bra.
Andningsproblemen är vanliga så länge det finns uppfödare som ff tror/tycker att snorklandet är så gulligt "prat"
Och vi är inte så många som avlar på andning än, men om man inte gråter över import hund så finns det betydligt fler av dom utomlands,mina linjer är 100% utländska.
 
En av varje?
En liten korthårig typ för att träna sök i skogen och ha med i stallet.
Och en stor att springa och träna polisträning med :).

Finns alltid många Schäfer/rottis korsningar till salu så kan ni inte enas om en så ta en blandning ;), de jag mött har varit väldigt fina hundar :), kräver ju att man arbetar med dem dock. Inga raser man kan låta växa upp lite vind för våg :).
 
En av varje?
En liten korthårig typ för att träna sök i skogen och ha med i stallet.
Och en stor att springa och träna polisträning med :).

Finns alltid många Schäfer/rottis korsningar till salu så kan ni inte enas om en så ta en blandning ;), de jag mött har varit väldigt fina hundar :), kräver ju att man arbetar med dem dock. Inga raser man kan låta växa upp lite vind för våg :).
Fast om man är orolig för hälsan i dessa raser trots kontrollerad avel är det väl knäppgalet att köpa en mix av dom från en köksavlare:confused:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 332
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 818
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 230
Senast: Raderad medlem 148099
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 720
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp