Vad får man för utrustning med?

Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag köpte min fick jag med all utrustning(två sadlar,två träns, ett gäng täcken, grimmor, transportskydd mm.) Då de inte skulle ha några fler hästar.
Köpte dock en ny hoppsadel till pålle då jag inte tyckte om att rida i den jag fick med men dressyrsadeln är skön för att vara dressyrsadel och ligger bra på pålle också.

När jag sålde förra hästen fick de med en lädergrimma att ha i transporten.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag ska sälja min häst nu så får grimman. Möjligtvis skulle jag kunna skicka med ett täcke om hon skulle skickas på lastbil (hon är helklippt). Hämtar de själva så väntar jag mig att de har med utrustning för transporten.
Jag skulle även kunna skicka med bettet hon går på då det inte är ett vanligt bett.

När jag köpt hästar har jag oftast bara fått grimman med. Jag förväntar mig inte heller att få något annat.
Vad jag däremot förväntar mig är att jag inte ska behöva sko hästen det första jag gör. Jag vill få en nyskodd häst levererad. Jag förväntar mig också att den är i bra skick rent utseendemässigt. Klippt om det är vinter och man och svans fixad.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

*kl*

När jag köpte min nuvarande så fick jag en del grejer med, bla. täcken i varierande skicka, träns, lindor, några borstar transportskydd mm. men detta var pga. att jag hade henne på foder först och redan hade grejerna hemma, så dom ingick i priset sas sadeln gav jag tillbaka till ägaren eftersom den varken passade mig eller hästen. och jag hade redan köpt mig en egen till damen.

Om jag skulle sälja henne så skulle jag nog skicka med transporttäcke, transportskydd och grimma+grimskaft.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag förväntar mig ingen utrustning om det inte uttryckligen står i annonsen att det följer med.

Min första häst fick jag grimma till och så köpte jag sadel och träns av säljaren.

Den andra hästen hade jag bestämt mig för att köpa efter att ha provridit och så vidare enligt procedur och frågade då säljaren om något kunde ingå i köpet? Jag fick med 2 sadlar, ett äldre träns, benskydd, ett schabrak, ett regntäcke samt foder för några dagar. Helt klart över förväntan! Men det skadar ju inte att fråga tycker jag, man vet ju aldrig.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Vad förväntar ni er att få med vid ett hästköp?

Säger som Lovisaleonora -grimman är trevligt att få med, i övrigt förväntar jag mig inte ett dyft.
Det jag kan tänka mig av erfarenhet dock, är att många förhandlar om utrustning - gäller både säljaren och köparen, om man inte är helt ense om priset för hästen. Om köparen tycker priset för hästen är lite högt, ber man ofta om att tex. sadeln ska ingå. Precis som säljaren ibland kan tänka sig att göra ett "paketpris" om tex sadel/sadlar ingår.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag tycker det är väldigt skönt om det kommer med en (välanpassad) sadel till hästen så man slipper ge sig in i den svängen när hästen kommer hem, kan ju ta en rundlig tid att ta ut sadelutprovare och testa sig fram själv. Träns, benskydd, täcken och sådant är ju annars väldigt lätt införskaffat så det bryr jag mig inte speciellt mycket om, förutom att det kostar en hel del då.
När jag köpte min f.d. häst fick jag med all hans utrustning för 3000:- extra och gjorde likadant när jag sålde honom, eller egentligen var bara sadeln värderad till drygt det och omstoppad just för honom men vad skulle jag med benskydd och grimmor till? Jag tycker det var bra att köparen ville köpa till sadeln så jag kunde vara säker på att han fortsatte ridas i något som passade honom så han inte fick ont, trots att han "bara" skulle vara skogshäst.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Min första ponny - en röd lädergrimma
Min andra ponny- ett träns, en nylongrimma ( fick köpa loss hans sadel för 100:-)
Min första nordsvensk- en nylongrimma hopknuten med ett snöre (han köptes på auktion)
Min andra nordsvensk ( en hyfsat ny nylongrimma)
Våran lille Timon ( b-ponny) en grimma
Min tredje nordsvensk- en hyfsad grimma av dyrt märke och hennes bett.

Så enligt min erfarenhet får man iregel inte mycket med när man köper häst.

/KT
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Nu ska jag ev sälja häst nr 2, och säljer då med all utrustning. Jag har inte tänkt att köpa en ny häst i den storleken, så jag tycker det är enklare än att sälja vid sidan av.

om inte ev köpare är intresserad av utrustningen du har då, säker du priset eller är det häst + utrusting eller inget köp som gäller?
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

när jag köpt häst så har en grimma ingått i priset, grimskaft har jag tagit med själv. Första hästen "övertog" jag för symbolisk summa från grannen när de flyttade och då ingick några billiga saker, mest för att de ville bli av med dem.

När jag sålt häst har faktiskt några frågat i första mejlet om vad som ingår i utrustningsväg. Säljer jag häst så är det hästen jag säljer, inte min utrustning!

Ska jag köpa häst igen så vill jag inte ha med något, utan jag vill köpa sakerna själv. Jag är kräsen när det gäller utrustning. Enligt min teori skickar inte folk med dyrbar utrustning så som rambo täcken och döbertträns. Inte heller dyra sadlar. Det man får är väl isåfall något trasigt börjestäcke och det kan jag vara utan!
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Vad förväntar ni er att få med vid ett hästköp?

När jag köpte Honey skulle ägaren/säljaren inte skaffa någon annan häst, så hon hade inget behov av grejerna utan skickade med rubbet. I annonsen stod "Viss utrustning ingår", när jag (i samma veva vi bestämde hämt-datum) frågade vad som ingick för att veta vad jag skulle skaffa, fick jag veta att det var det mesta.. Sadel (som hon visserligen växte ur snabbt då den var rätt smal i bomvidden, men ett tag hade vi den iaf), träns + hackamore, flera par tyglar, benskydd, benlindor, flera nylongrimmor, grimskaft, ryktsaker.. En del av grejerna åkte ut, annat gavs efterhand bort men en del har jag fortfarande kvar bland pållans saker :laugh: . Lädergrimma, täcken och lite annat köpte jag innan, men efterhand har det ju fyllts på med saker i rätt färg, bättre storlek och material, som passar både mig och hästen.

Rent generellt är väl grimman trevligt om man kan få med, ett grimskaft är ett plus i kanten. Om hästens sadel ligger bra och man trivs i den själv är det väl inte fel om man kan få köpa den också för ett bra pris. Jag skulle nog inte våga förvänta mig att få med någonting alls om det inte stod i annonsen att det skulle ingå.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag vet en häst som ägaren själv körde hem till nya ägaren och när hästen ställts i boxen tog hon av grimman och tog den med.... Blev lite förvånad då, men iof hade jag inte varit med vid sådär jättemånga hästköp ännu....

//Domino_s
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag struntar också i utrustningen...

Jag hade med mig grimma och grimskaft när jag hämtade min häst men jag fick med hennes grimma för mina var alldeles för stora :p
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag köpte ponnyn fick jag sadel, träns, regntäcke, stalltäcke, vintertäcke, och grimma. Då skulle ägaren sluta med ponnyer så utrustningen skulle i alla fall inte passa nästa häst.

När jag köpte min travare fick jag grimman med. Och det räcker gott och väl, hade både sele, vagn och diverse täcken sen innan.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Vilken utrustning man får med beror nog mycket på situasionen. Om du tillexempel går över från ponny till storhäst så skickar man ofta med de saker som inte går att använda till den nya hästen. T.ex. sadel, träns, täcken m.m. (med "skickar med" så menar jag inte nödvändigtvis helt gratis, jag tror inte att det är så många som bara ger bort en dyr sadel och en hel uppsättning täcken direkt). För köparen är det ju väldigt praktiskt då den slipper leta rätt storlek o.s.v. utan vet att allt passar. För säljaren är det också bra då det mesta blir sålt (fast kanske inte lika dyrt) på direkten. :idea:
Samma sak kan nog hända då du säljer en häst och inte tänker köpa en ny, då är det också praktiskt att skicka med sakerna.
Ifall du däremot har fler hästar eller ska köpa en ny i ungeför samma storlek så skickas ju självklart inte sakerna med. Möjligtvis erbjuds man köpa sadeln om hästen har en personligt utprovad sådan :)
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

kl

Tar för givet att grimma och grimskaft ska följa med vid hästköp. Skulle kännas småsnålt som säljare att inte skicka med en grimma och grimskaft. Det behöver däremot inte vara de dyraste grejorna men hela ska de vara iaf. Givet att hästen ska ha en hel grimma på sig vid hämtning.

Bara sålt en häst och då ingick sadel, träns och 2 täcken. Sadeln passade hästen och täckena skickade jag med eftersom hon behövde täcke vid dåligt väder. Tyckte att jag gav hästen en bättre chans (blev öm i ryggen vid regn) om hon fick täckena med sig så de nya ägarna hade något att sätta på henne direkt vid dåligt väder. Täckena var inte nya men iaf hela.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag har bestämt mig för en viss hästen så frågar jag alltid om utrustning ingår och i sådana fall vad - det för att jag ska veta vad jag behöver köpa och för att hinna göra det i tid.

Jag har bara fått med grimma vid mina hästköp. Vid första hästen var det tur att min tränare/stallägare skulle hämta sin nyinköpta unghäst samtidigt så jag fick låna hennes grimskaft. Mina grejer hade inte kommit ännu och jag tog förgivet att säljaren såg till att man skulle kunna leda hästen i alla fall...

Med andra hästen så hade jag eget grimskaft med. Och annan utrustning än en grimma hade han inte (ungmini som gått på lösdrift hos uppfödare).

När jag sålde araben skickade jag med så mycket som jag kunde av många anledningar... Jag hade inga planer på att köpa en ny häst och det kändes bra att skicka iväg henne med utrustning hon trivs med, det var liksom hennes grejer - inte mina.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

*kl*
En sak som jag själv aldrig funderat på är det som en del skrev, att skicka med saker så man vet att den får sadel mm. som passar.

Vågar man verkligen sälja till någon när man inte ens litar på att denne kan ordna välanpassad utrustning till hästen?

Jag förstår verkligen om man vill ha med sadel osv. för att det är ett sånt krabb med att hitta en ny, men om man inte litar på att nya ägaren ordnar en passande sadel, då kan man ju inte heller veta om den ser om hästen växer ur sadeln, om den får ordentligt foder, ordentlig omskötsel...
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Va?! Visste inte ens att det fanns såna :eek:
Man köper ju hästen, inte utrustningen! Har bara sett det som ett plus om man får med ett täcke eller träns.

Jag tycker att man inte behöver få med något, en grimma kanske. Däremot, om man inte har nån häst i samma storlek kvar, kan man ju ge med det man inte vill sälja separat/behålla.

Kan också berätta vad jag har fått med då familjen köpt häst!

Häst 1: grimma egentligen, men vi hade en så de fick den tillbaka..
Häst 2: grimma
Häst 3: två täcken och ett träns.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag köpte min häst kom säljaren med henne i en transport. På ena sidan stod hästen , det andra var fullproppat med grejer!

Tror att jag fick med 11 täcken totalt, varav tre sprillans nya, kvar i förpackningarna. Ny sadel, lädergrimma, flera träns, grimmor, benskydd, reflexväst, flughuvor, boots, extra sadelgjordar - till och med några tunnor av det kraftfoder hästen var van vid. Hela sadelkammaren blev full!:D

Det var inget vi hade pratat om innan (mer än sadeln eftersom den var särskilt utprovad för hästen). Hon skulle sluta med häst och ville helt enkelt inte ha någonting kvar som påminde om hästen.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag skulle få med full utrustning till min häst när jag köpte honom. Men inget har väl direkt passat så jag har fått köpa nytt ändå. :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
Svar
13
· Visningar
576
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 639
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp