Sv: Vad får man för utrustning med?
Till första ponnyn fick jag med grimman.
Till andra ponnyn fick jag med det mesta utom sadeln, dvs grimma o grimskaft, schabrak, tävlingschabrak, vintertäcke, svettäcke, träns, benskydd och lite annat som hon hittade i sadelkammaren och inte hade användning för, eftersom hon inte hade fler hästar kvar sen. Jag tycker det är bra att få med saker som man vet passar och fungerar, sen byts ju ändå grejerna ut efter hand som det behövs, och är det nåt man inte vill ha kan man ju sälja det.. Jag fick låna hennes sadel också ett tag för att i lugn och ro kunna prova ut en annan sadel. Just sadel kan ju bli lite problem att stå utan och det är inte alltid man har en sadel hemma som råkar passa eller har möjlighet att fara iväg direkt för att köpa en.
Nuvarande hästarna fick jag med grimma till, vallacken fick jag med ett gammalt träns + att jag även här har förr mig att jag lånade hennes sadel en kort period.
När jag sålde ponnyn (nr två här i raden) fick hon med sig det som var "hennes", dvs lädergrimman, träns o martingal, schabrak, transportskydd, senskydd, bucastäcke. De täckena som även passade mina andra behöll jag, men lädergrimma med namngravyr, broderade schabrak som var "hennes" - de har jag ju ingen nytta av när jag inte har henne kvar.. Skydden och täckena som bara passade henne fick hon också med sig, jag planerar inte att skaffa liten häst igen så jag har ju ingen nytta av det. Om nya ägaren inte vill ha grejerna kan hon ju göra vad hon vill med dem, men det var bra grejer det mesta..
Sadeln följde inte med, dels för att jag använde den till de andra, dels därför att tjejen var liten och behövde en mindre sadel, alltså hade hon inte haft nån nytta av min, och hon hade redan en sadel som passade henne och låg bra på hästen. Sadeln ska ju passa både häst coh ryttare.