Vad får man för utrustning med?

Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag förväntar mig grimma grimmskaft täcke inget mer. täcket bara för att man skall hinna köpa sig ett eget. Tycker det är kutym och visar att man vill att hästen skall ha det bra. Sadlar som är inpassade skall läggas på priset om dom medföljer då dom kostar skjortan att köpa och passa in och oftast inte kan användas till mer än en häst.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Märkligt att hur mkt utrustning som följer med är bland de första frågorna?! :confused:

Annars är det väl rätt olika hur mkt som följer med? När jag sålde min första häst så fick han med grimman med namnskylt på, ett täcke med namn på och ett täcke måttsytt till honom.

Övriga hästar jag sålt har fått med en grimma.

Om man planerar att skicka med full utrustning i bra skick förstår jag om man "lockar" med det i annonsen, för det spelar ju lite roll för priset. Har sett sådant i annonser ibland när säljaren ska sluta med hästar.

Jag räknar inte med att få med ngt alls förutom hästens papper. Pass, licens osv. Speciellt om jag köper häst av en hästägare med fler hästar, hästhandlare, ridskola osv.

När jag köpte min nuvarande häst fick jag inte ens med grimma, hade med en egen. Men jag är helt övertygad om att jag ju fått med en grimma om jag inte haft med en egen.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

*kl*

Tycker mest det följer med utrustning när det gäller ponny, speciellt om den säljs p.g.a övergång till stor häst.
När jag köpte min ponny fick jag inte med ngt förutom en grimma då (eller om jag kanske hade en egen med mig tillomed) När han såldes skickade jag med det mesta och sadeln fick dom köpa. Hade inte direkt ngn andvändning av täcken i storlek 115 och mina andra ponnysaker :p

När jag köpte mina stora hästar har jag inte fått ngt alls, grimma ochsånt har jag haft själv.
När jag sålde den ena storhästen fick dom med ett schabrak med hans namn på och hans transportsskydd. Grimma och täcken hade dom med sig själva annars hade dom fått hans lädergrimma och ett fleectäcke med.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Grimma brukar följa med. Allt annat är att se som bonus.

Jag har fått grimma med till 2 hästar. Grimma och ett hopplockat träns av dålig kvalitet, samt ett skitigt trasigt täcke som inte passade, till en! :)
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

om jag skulle sälja min häst dock 24 bast gammal. skulle jag vilja sälja med ett vinter ett.svett täcke samt ett regn täcke, en grimma, ett träns, en del borstar, samt benskydd och hennes sadel. allt för att veta att hon har de mest nödvändigaste sakerna
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Märkligt att hur mkt utrustning som följer med är bland de första frågorna?! :confused:

Ja, det tycker jag. När jag har svarat på annonser har jag frågat om hästen, stam, utbildning, ålder, meriter, hur den är att hantera, vad de förväntar sig av mig osv.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag köper häst förväntar jag mig att jag får med en grimma som passar hästen. Så var det när jag köpte häst nr 2. Ringer jag på en häst brukar jag fråga om någon utrustning ingår, men det gör jag som sista grej och det är för att uppskatta priset. Det är ju skillnad om utrustning värd säg, 10´, är medräknad i priset.

Häst nr 1 köpte jag med all utrustning, som inte var mer än 1 komplett sadel, 1 komplett träns, senskydd fram, 1 regntäcke. Det var en ridskolehäst, och det var hans utrustning. Säljaren hade ett pris för hästen och ett för utrustningen för att visa vad som kostade vad.

Häst nr 3 köpte jag med utrustningen. Ägaren kunde inte rida mer, och hade inte användning för utrustningen. Alla grejer var i princip nya och knappt använda, och av bra märke. Jag hade inte haft häst i den storleken förut, så hade ändå behövt köpa nytt. Den säljaren hade satt ett allt-i-ett-pris, och hade inte tänkt att sälja hästen utan utrustningen. Jag tyckte dock det var jättebra! Räknade jag bort nypriset på utrustningen (som ju var nästan nytt allting), betalade jag inte mycket för hästen. Och det mesta var märkesutrustning så andrahandsvärdet är bra.

Nu ska jag ev sälja häst nr 2, och säljer då med all utrustning. Jag har inte tänkt att köpa en ny häst i den storleken, så jag tycker det är enklare än att sälja vid sidan av.

Fast jag tycker det är bra att få med lite utrustning som passar hästen när man köper den, så att man inte behöver åka och köpa direkt. Det är ju inte alltid man haft häst i den storleken förut, eller haft häst öht förut!
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag köpte min häst fick jag med hans grimma, ett regntäcke, ett insektstäcke och ett träns. Det var hans "personliga" prylar och var ju en bra start. Tränset använder vi än, det är så bra. Det enda jag gjort med det är av fåfänga, pannband finns ju så många kul.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag frågar aldrig om utrustning utan föresätter att det följer med en grimma, vet inte om jag ens skulle vara så intresserad av att det följer med en massa utrustning? Har ingen lust att ta rätt på andras slitna prylar eller att köpa dem också om jag är spekulant på en häst, ska vara ett mkt bra pris isf och saker jag inte redan har och många har så dåligt tillpassade saker att jag ändå köper bättre själv.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

*kl*

Jag har aldrig tänkt på att fråga ens när jag har skullat köpa häst. Bara när man kommit för att hämta och då får se vad förra ägarna packat ner.

Men min första häst fick jag ju med ALLT till. Jag= tonåring som ska köpa sin första häst, säljarna var ett äldre par som älskade sin häst men insåg att de inte orkade ha honom kvar. Så jag fick med grimmor, grimskaft, ryktborstar, vojlockar, sadel (hästen var inte mkt riden men sadel hade han) med sadelgjord, stigläder, stigbyglar, träns, bett och en gammal fin loksele (hästen var inte körd men de hade alla de där sakerna för han skulle ju HA! )

Vi har fortfarande lite kontakt 20 år senare även om hästen är död, skickar julkort och så. Det var nog mitt livs bästa köp! 5500 för en stor fjordhäst med fin stamtavla i sin bästa ålder och med alla de sakerna till. :love: Han var min bäste vän i så många år.

Mina nuvarande hästar fick jag inte mkt. Dockan fick jag med ett trasigt eksemtäcke som var fel storlek dessutom (för litet), inte ens en grimma. Tur vi hade en grimma med för säkerhets skull.
Frigg fick vi grimman till, transportskydden för de passade inte deras nya häst ändå och ett fleecetäcke som förrförra ägaren specialsytt till henne. Fick nog ett eksemtäcke också nu när jag tänker efter. Och en ny burk glucosamin. :)
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Ja det låter mer likt det jag också skulle fråga!

Frågan om utrustning medföljer den känner jag att man kan ställa typ när man bestämt sig för att köpa hästen.
Folk är konstiga ibland! :confused:
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Till första ponnyn fick jag med grimman.

Till andra ponnyn fick jag med det mesta utom sadeln, dvs grimma o grimskaft, schabrak, tävlingschabrak, vintertäcke, svettäcke, träns, benskydd och lite annat som hon hittade i sadelkammaren och inte hade användning för, eftersom hon inte hade fler hästar kvar sen. Jag tycker det är bra att få med saker som man vet passar och fungerar, sen byts ju ändå grejerna ut efter hand som det behövs, och är det nåt man inte vill ha kan man ju sälja det.. Jag fick låna hennes sadel också ett tag för att i lugn och ro kunna prova ut en annan sadel. Just sadel kan ju bli lite problem att stå utan och det är inte alltid man har en sadel hemma som råkar passa eller har möjlighet att fara iväg direkt för att köpa en.

Nuvarande hästarna fick jag med grimma till, vallacken fick jag med ett gammalt träns + att jag även här har förr mig att jag lånade hennes sadel en kort period.

När jag sålde ponnyn (nr två här i raden) fick hon med sig det som var "hennes", dvs lädergrimman, träns o martingal, schabrak, transportskydd, senskydd, bucastäcke. De täckena som även passade mina andra behöll jag, men lädergrimma med namngravyr, broderade schabrak som var "hennes" - de har jag ju ingen nytta av när jag inte har henne kvar.. Skydden och täckena som bara passade henne fick hon också med sig, jag planerar inte att skaffa liten häst igen så jag har ju ingen nytta av det. Om nya ägaren inte vill ha grejerna kan hon ju göra vad hon vill med dem, men det var bra grejer det mesta..
Sadeln följde inte med, dels för att jag använde den till de andra, dels därför att tjejen var liten och behövde en mindre sadel, alltså hade hon inte haft nån nytta av min, och hon hade redan en sadel som passade henne och låg bra på hästen. Sadeln ska ju passa både häst coh ryttare.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag fick en blå grimma med i köpet och den har jag kvar än i dag 10 år senare. En sliten grimma hänger......nog med tills han dör.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag frågar aldrig om någon utrustning följer med, det är ju hästen man är intresserad av!

Däremot har jag idag precis sålt en liten shettis och all hennes utrustning följde med. Jag har ju ändå ingen användning för det, tror knappast att jag köper en shettis igen.

Det var nästan helt nytt, sadel och träns och ett litet fleecetäcke. Som någon sa är det nog vanligare att allt följer med när det gäller ponnyer.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag förväntar mig inte att få med någonting. Mina hästar ha haft helt olika bagage. Ett par kom med enbart grimma medan en kom med sadel, träns en hel hög med täcken, schabrak, lindor etc.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag hade väldigt tur. När jag köpte min häst var jag mest intresserad om jag kunde köpa med sadeln eftersom jag vet att det är bökigt att hitta någon som passar. Men jag fick ist sadeln, 2 träns, 6 olika täcken, lindor, paddar, borstar, foder, tömköringsgjord mm. Mycket av sakerna var helt ok med färg och matrial.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag har bara haft en häst, vilket säkert påverkar, och när jag köpte honom (som jag för övrigt då var medryttare på) fick jag med allt! Sadel, träns, täcken, lindor, schabrak osv osv osv. Tom ett par fina ridstövlar :banana:
Så när jag sålde honom kändes det ganska naturligt att skicka med honom hans "egen" utrustning. Hade dock köpt till en sadel, därför skrev jag två olika paketpris i annonsen.
Jag behövde en paus från hästeriet, och skulle dessutom flytta långt och utan förvaringsmöjligheter.
Idag kan jag väl känna att jag borde ha behållit lite mer än vad jag gjorde, så det blir till att köpa nytt den dagen jag köper ny häst.

Och till frågan; när jag köper ny häst igen, så spelar det nog inte så stor roll om det finns utrustning till eller inte. Som många skrivit, en väl utprovad sadel, som passar även mig, skulle jag inte tacka nej till att få köpa med.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Oavsett pris på hästen så förväntar jag mig inte att den får något
mer med sig än en grimma. Allt annat är bonus, inget man räknar med.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Det är nog individuellt men vanligtvis kan man ju bara räkna med att grimma följer med i priset. Sedan är det väll olika, ibland kanske man har möjlighet att köpa till sadel, täcken etc. och man kanske får ett "bättre pris" på medföljande utrustning som köpare en att säljaren som säljer hästen också ska sälja utrustning - fullt passande hästen - separat.

Men man får ju gå efter hästen först och jag skulle nog inte sälja min häst till någon som i första hand vilken utrustning som följer med, hästen står ju i fokus och om jag skulle sälja en häst måste jag ju veta att häst och ägare kan fungera ihop och att köparen har ett intresse i hästen, inte utrustningen. Sedan kan man ju tycka att det är smidigt ibland om man kan få köpa med en del tillbehör som redan finns för hästen s.a.s och slippa köpa allt nytt på en gång, oftast blir priset reducerat som sagt.


När jag köpte min häst (köpte utav stallägaren dock) fick jag först låna sadel och täcke första veckan innan jag hann börja köpa in/beställa eget. Hade ju borstar och en del "basic grejer" av det nödvändigaste redan, men sådant som man inte vet vad det ska vara för storlek på innan man skaffat häst har man ju kanske inte något utav på lager direkt såsom mängder av täcken eller sadlar. Sedan har jag köpt lite budgetgrejer i början (köpte dock beg och bra sadel eftersom det är viktigt att den funkar), sedan har jag bytt upp mig sakta men säkert till saker av bättre kvalité allt eftersom när jag haft råd eftersom jag tycker att kvalité är bra då sakerna i regel håller mycket längre och det känns som om att man får "mer för pengarna" om man lägger på några hundra på vissa grejer...
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Ja, det är en fråga som ofta kommer upp när man (iallafall jag) vill sälja en häst.

En del frågar knappt nåt om hästen ifråga, utan bland de första frågorna finns: Vilken utrustning följer med?

Själv så har jag skitit fullständigt i utrustningen när jag har köpt häst, det är ju hästen jag vill ha. Och jag vet knappt någon som har fått en massa utrustning med, på sin höjd ett täcke och kanske nån specialgrej som just den hästen har, nåt skydd, namnade saker och sån där.

Så hur vanlig är det att man skickar emd utrustningen när man säljer sin häst? Vad förväntar ni er att få med vid ett hästköp?

Det är väl ofta de som äger en häst som de säljer som vill skicka med utrustningen då de inte behöver den. Själv köpte jag en häst som jag då kunde pruta 5000 kr på priset då jag inte var intresserad av någon utrustning. Där slängde ändå ägaren in all utrustning utom sadel och träns för att bli av med det när vi började packa in saker i bilen.

Annars har jag köpt hästar i enbart grimman mest.

Dessutom signalerar det till mig om någon är väldigt intresserad av all utrustning att de just inte han någon utrustning och därmed aldrig ägt en häst. Då skulle åtminstone jag börjar fundera över hästen jag sålde om den är tålig nog för en nybörjarägare och gärna slänga med sadeln så att jag visste att den fick en vältillpassad sadel. Nybisar har ju inte erfarenheten ännu att se till att utrustningen passar. Tror även att det är den osäkerheten som gör att de frågar efter utrustning. Att de helt enkelt inte vet hur de skall få till det när hästen väl står på stallbacken.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
Svar
13
· Visningar
565
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 639
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp