Vad får kastrerade göra?

Trissa

Trådstartare
Jag läser på SKK:s sida, men förstår inte riktigt.... Vad får man göra och inte göra med kastrerade hundar? Jag tolkar det som att en kastrerad tik får delta i utställningar och tävlingar (typ lydnad, bruks, agility osv), men inte hanar?

Jag läser på SKK:s sida, men förstår inte riktigt.... Vad får man göra och inte göra med kastrerade hundar? Jag tolkar det som att en kastrerad tik får delta i utställningar och tävlingar (typ lydnad, bruks, agility osv), men inte hanar?

Du får tävla en kastrerad hanhund, men ej ställa ut.
Kastreringen måste vara kirurgiskt utförd, dvs ej chip (räknas som doping).

Men det beror väl på om du ska tävla inom tjänsten? Alltså om du utbildar en räddningshund som du sedan även tävlar med, t ex.
Jag tänker nog mer om man får examinera dem som räddningshund eller patrullhund, tex. Eller det kanske är lättare från andra hållet: vad en kastrerad hund inte får delta i? (Vi tittar efter ny hund, och jag vill inte upptäcka att jag blir utestängd från något pga tex kastrering.)
Hanar får inte vara med på utställningar, så långt är jag med.

Jag tänker nog mer om man får examinera dem som räddningshund eller patrullhund, tex. Eller det kanske är lättare från andra hållet: vad en kastrerad hund inte får delta i? (Vi tittar efter ny hund, och jag vill inte upptäcka att jag blir utestängd från något pga tex kastrering.)

Varför förutsätter du att du ska kastrera?

Räddningshund och patrullhund är former av tjänstehundar där kastrering inte är en fråga. Där finns det andra saker att ta hänsyn till, t ex dubbel päls och storlek på hund. Ska du kastrera kirurgiskt får hunden även delta om du vill tävla inom räddning och dylikt.

Det är alltså endast i tävlingsfrågan som kastrering kan innebära ett bekymmer.

Varför förutsätter du att du ska kastrera?

Räddningshund och patrullhund är former av tjänstehundar där kastrering inte är en fråga. Där finns det andra saker att ta hänsyn till, t ex dubbel päls och storlek på hund. Ska du kastrera kirurgiskt får hunden även delta om du vill tävla inom räddning och dylikt.

Det är alltså endast i tävlingsfrågan som kastrering kan innebära ett bekymmer.
Vi vill inte ha en valp, utan letar unghund/vuxen hund, och då händer det att det dyker upp en eller annan som är kastrerad. Min allra första hund var en blandras, och det var först efter jag skaffat henne som jag insåg att det begränsade tränings- och tävlingsmöjligheterna. Nu vill jag försöka hålla alla dörrar öppna. ;)

Ja du får ha dem i tjänst :)

Ja det får du, men du kan aldrig ta någon championatstitel med en kastrerad hane.

Stämmer det verkligen? Läste championatreglerna nu och det står (för brukschampionat, grupp 1) att kraven är:

Tre certifikat på SBKs bruksprov, kategori: spår, sök, rapport, skydd, patrullhund. Lägst Good eller 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 15 månaders ålder på utställning.

Om man nu har hunnit ställa ut sin hund efter 15 månaders ålder och fått lägst Good och därefter kastrerat så borde väl hunden kunna bli brukschampion?

Stämmer det verkligen? Läste championatreglerna nu och det står (för brukschampionat, grupp 1) att kraven är:

Tre certifikat på SBKs bruksprov, kategori: spår, sök, rapport, skydd, patrullhund. Lägst Good eller 2:a pris vid kvalitetsbedömning efter 15 månaders ålder på utställning.

Om man nu har hunnit ställa ut sin hund efter 15 månaders ålder och fått lägst Good och därefter kastrerat så borde väl hunden kunna bli brukschampion?
Ja så skulle jag tolka det :) Det verkar ha ändrats sedan regelrevideringen för nu verkar det gå att även bli lydnadschampion utan godkänd testikelstatus. Vet att man inte heller inom agilityn fått ta championat men det kanske också ändrats nu.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 507
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
995
Senast: _Taggis_
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 244
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka