Vad brukar ni skicka med när ni säljer häst?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har köpt flera hästar och vad jag har fått med har varierat. Det verkar som om att man antingen får med allt eller inget, så har det iaf varit för oss.

Den enda jag har sålt fick med sig "allt", dvs det som inte kunde användas till någon annan häst vilket var ganska mycket saker.

Hur har ni gjort när ni sålt alt. vad har ni fått med när ni köpt häst?

Sv: Vad brukar ni skicka med när ni säljer häst?

Hmm...

När jag köpte min häst fick jag:

• Trasig grimma, som var ihopknuten vid ringarna (går att använad och för lycka, hette det)
  • Fuktigt, kladdigt träns (inte putsat på länge) med vävribbtyglar. Tillhörande tredelat bett 14,5 full med intorkat gräs, sen ett halvår tillbaka. Min häst har 11.5 i bettstorlek...
  • Sned sadel av "h**ks*-typ, av vilken både jag och min häst fick ont i ryggen efter fjorton dagar...
  • Blekt, slitet bomullstäcke, som faktiskt ändå hängde med länge.

Till en av hästarna fick vi med sadel som inte passade vare sig häst eller ryttare...Det var dock inget fel på sadeln egentligen, så den sålde jag vidare. Annars har vi fått med vettiga saker.

När jag fick min första häst fick vi inte ens med en grimma att ta med hästen hem i...

Häst nr 2 ingick det grimma och träns.

Häst nr 3,4 och 5 har det ingått grimma. Villket jag apsolut tycker att det ska göra.

Annan utr kan jag lika gärna köpa själv så jag får det jag vill ha.

Har aldrig sålt en häst.

/Linnea

Jag har nog bara fått med grimma vid mina hästköp.

Nyaste hästen har jag ju på foder men om jag köper henne får jag med träns och täcken.

När jag köpte min häst fick jag med
- en lädergrimma
- transportskydd
- ett träns
- ett vintertäcke (mitt i sommaren)

Oftast bara en väl begagnad grimma:smirk:. Fast jag har aldrig köpt hästar över 20 000kr och det kan ju ha viss betydelse:D.

kl.
när jag sålde skickade jag med träns, grimmor (läder + nylon) stalltäcke, regntäcke och fleecetäcke.

Jag har aldrig (har iofs inte gjort sååå himla många hästaffärer...;)) fått med annat än en grimma.

Denna grimma har jag dock hängt undan och sparat, och Pinky fick t.ex. ha den på sig när hon avlivades. Har sedan gjort rent den och tagit hem den som minne.:cry:

Har samma planer för Elviras grimma, men jag hoppas att det dröjer läääänge innan den plockas fram igen. Hon kanske t.o.m har växt ur den redan?:o

Oftast har det varit en grimma. Däremot när jag har sålt har jag alltid skickat med lite prylar som exempelvis: komplett sadel, komplett träns, personligt broderat täcke och schabrak, utetäcke, benskydd. Så här i efterhand så kan jag säga att det var nog lite för snällt egentligen, eftersom det gjorde varken från eller till för prisets skull. Den häst jag skickade med mest utrustning med, var nog den som betydde mest för mig och han annonserades ut drygt ett år efter jag sålt honom till ett högre pris, men i sämre kondition och med mindre utrustning :crazy: Ja, är man snäll får man skylla sig själv.. :o

Skickar endast med grimma och det är också enda kravet jag har att jag får med när jag köper.

Jag sålde inte ens grimman med den ena..:angel:

den andra fick en gammal lädergrimma

d-ponnyn hade med sig 5 sopsäckar med saker..yummie:d

Köpt:
  • häst 1: grimma + ett täcke vi köpte av dem
    häst 2: grimma + ett halvbra täcke
    häst 3: grimma

Sålt:
Grimma har följt med.
Erbjudit att sälja med sadeln till den ena, men de skulle skaffa en ny. :)

Om tiden finns när jag säljer en häst så får den med sig en ny grimma. Men ibland har inte min tid räckt till att köpa in någon innan hästen har leveratats. Men jag har aldrig sålt någon häst med en dålig grimma.
Inga andra saker har följt med om inte köparen betalat extra för dem i samband med köpet. Inte heller har jag fått med annat än ett och annat grimskaft vid köp. Om jag inte köpt det separat av säljaren till hästen.

När vi köpte Svala för några veckor sen så fick vi ingenting men då hade jag med mig egen grimma annars hade vi fått den med.

Grettir fick jag med grimma, grimskaft, fleecetäcke, sadel, träns och lite mat, men då var han den enda hästen hon hade... Tränset hade hon specialgjort själv till honom..

Jag fick med allt:
  • Hoppsadel m.tillbehör
  • Träns
  • Skydd
  • 4 st Täcken
  • Grimma + grimskaft
  • Kraftfoder + förvaringstunnor
sen har jag säkert glömt nåt också... Men det mesta fick jag med iaf

Det enda jag fortfarande använder av det jag fick med är grimman:angel: Resten har jag sålt iväg.

Jag skickar alltid med alla saker som tillhör hästen. Täcken, sadel, träns en del ryktsaker och lite vitaminer och sånt dylikt. Men då blir ju priset hägre förstås.

Första egna större hästen fick jag med träns och grimma.
Andra fick jag ett slitet träns och en väl använd sadel som inte passade men som dom ridit in hästen med.
Hästen jag har nu fick jag med sadel, några träns, massa olika benlindor ett täcke. Resten av täckena skulle jag få senare. Har haft Lyster i 5 år nu och inte fått sakerna ännu.

Jag fick inte med något, men praktiskt sätt fick jag låna allt tills jag hittade eget (hon står kvar på gården där hon är född). Så numera är det bara bettet som inte är mitt :angel::)

Jag ser alltid till att de har en hel och ren grimma, är nyavverkade och om det är kallt och långt att åka, ett varmt, rent stalltäcke.

När vi har köpt har det varit väldigt olika.
En köpte jag fullständigt "naken" (tur att jag hade grimma med mig själv...) Gubben skratta och sa att:
- Du får ju me´skorna på na´. di har bara sutte påa i fem veckor...

En C- ponny som vi köpte för 18.000:-(inkl.) fick vi med all hennes utrustning (Frank baines flat,Hubertus hopp, 3 kompletta träns, 8 täcken , 13 vojlockar osv...) + ägarens bägge döttrars alla ridkläder(till vardag o tävling)...Sålde saker för nästan 25.000:- och tävlade ponnyn i tre år... DET var en kanonaffär...

när jag köpte ponnyn fick jag med sadel (utprovad), schabrak, regntäcke, 2 fleecetäcken, grimma.

när jag köpte stora hästen fick jag grimma o grimskaft.

nu när jag säljer honom skickar jag med grimma, vintertäcke och regntäcke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar