Vad brukar ni skicka med när ni säljer häst?

Sv: Vad brukar ni skicka med när ni säljer häst?

Jag fick ingenting när jag köpte.. men eftersom jag köpte hästen av de jag jobbade för så fick jag ju låna saker tills jag köpt eget..

kl

När jag köpte min nuvarande häst fick jag med:

3 grimmor (riktigt fina allihopa, men min häst har andra grimmor idag)
1 trasig lädergrimma
1 regntäcke (trasigt)
1 vintertäcke (som min häst faktiskt hade första vintern jag hade honom, sen kastade jag det :p)
1 Bucas regntäcke, som jag sålde i somras eftersom jag har f´lera-
1 brunt träns, sålde jag
1 svart sadel, kastade jag efter nån månad, när jag köpt en ny.
Borstar, ryktlåda, fula läderstrykkappor osv.
Jag fick med mycket, men det flesta är sånt jag idag aldrig skulle använda eller köpa haha ;)
Sen fick jag med mat också :p

Kommer inte ens ihåg allting .. :rofl:
Men jag tror att jag fick:

Hästen förstås! :angel:
1 lädergrimma
1 allroundsadel med stigbyglar, stigläder osv.
2 sadelgjordar
1 miljon täcken - ute-, inne- och ländtäcken
1 träns (med bett)
4 fina transportskydd
1 svansskydd (eller vad man kallar det för)

jag har ju bara köpt (fått) en häst.. Och med henne fick jag allt! och då menar jag allt!
Ridkläder från förra ägaren (typ 5 storlekar försmå)
Massvis med borstar
en ponnygrimma (från ägarns gammla häst)
en skottkärra
en stor foderlåda i trä + massa havre, halm och hö
sadel och träns
ihoplappade grimmor
ett täcke sytt av blå-kläder
stallplats
25 hemmagjorda grimmskaft
en cykelkorg
en höpåse
hemsydda schabrak/vojlokar i hiskeliga färger

allt jag kommer ihåg på rak arm sådär :D

Begagnad grimma och grimskaft var vad jag fick.

När jag har sålt én häst så vid leverans är hästen ren och putsad och har en splitterny grimma på sig. Ingen utrustning medföljer speciellt inte utrustningen till shire..har svårt nog ändå att hitta saker som passar.:p

Har bara köpt två hästar i mitt liv. Den första (halvblod) levererades med grimma, och så fick jag låna sadel, träns osv tills jag hunnit köpa eget. (Känner säljarna.)

När jag köpte B-ponnyn fick jag med all den utrustning de hade till honom, inklusive en splitterny grimma med matchande grimskaft. De sålde ponnyn för att deras barn vuxit ur honom, och hade ingen användning för grejorna. När vi säljer honom, när våra barn blivit för stora, kommer hans utrustning att fortsätta följa honom.

Om jag sålde mitt nuvarande halvblod skulle jag skicka med sådant jag inte ser någon direkt användning av för nästa häst, t.ex. har jag många täcken. Jag skulle aldrig skicka med mina älsklingstäcken, men jag har några som det egentligen inte är något fel på, men som jag inte gillar. Jag hade nog passat på att bli av med dem :devil:. (Jag klarar inte av att slänga saker som kan komma till nytta, men jag skänker gärna bort sådant till någon som kan använda det.)

när jag sålde mitt fullblod så hade han en ny grimma och grimskaft när vi levererade honom,inga andra saker följde med.Jag hade själv användning för alla hans saker till dom andra hästarna och då han såldes väldigt förmånligt så behöll jag allt.

KL
När jag köpte ponnyn för sisådär..14 år sedan eller nått, fick jag med sadel,träns,grimma, vojlock, några borstrar..
När vi köpte hästen jag har nu fick jag med en lädergrimma med hans namn på.

När vi sålde nordsvensken följde hennes sadel + träns + grimma med om jag minns rätt. Kanske sele också men är inte säker!

När jag köpte min första häst fick jag med
Ny grimma plus grimskaft
Kista att ha sakerna i
En matsäck
Träns , bett & martingal med brösta
Matsäcken som var ny !
Tre fina täcken , ett regn , ett vinter & sen ett tunnare stalltäcke
Sadeln och sen vojlocken . (hon hade släng de andra p.g.a av att de var slitna )
Tror de var allt ?

När jag köpte ponnyn fick ja tränset & bettet (: Grimma fick ja ta med mig själv !

när jag köpte min häst fick jag med huur mycket saker som helst (i princip allt hon hade haft till honom. Till och med foder ; ]). Visst, många saker var inte i så fint skick. Men väldigt mycket saker i bruksskick.
Vet inte allt jag fick, och kommer inte ihåg allt. Men lite av det jag fick var:

ca 5 täcken
sadel med alla tillbehör
extra sadelgjord
2 träns med bett
olika benskydd och transportskydd
schabrak
lite foder
ryktborstar
grimmor
grimskaft

Ja, jag kommer inte ihåg allt, men väldigt mycket var det iallafall. Jag fick också överta förra ägarens stallplats och så fick jag låna hennes transport en gång i veckan (till träningarna) i lite mer än ett år framåt (tills jag köpte en egen transport)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka