Vad brukar ni skicka med när ni säljer häst?

Sv: Vad brukar ni skicka med när ni säljer häst?

De hästar jag köpt har nog bara fått med sig en sliten grimma, vad jag kan minnas, brukar ha en ny hängande i stallet när de kommer fram.
Säljer jag vill jag att hästen ska se fin ut när den kommer till sitt nya hem så jag brukar köpa en fin ny grimma och graimskaft (och ibland ett gulligt nosludd:love:)
Sedan andra saker som vi kommit överens om ska ingå i priset.

väldigt olika,har sålt flera hästar med full utrustning.en del med bara grimma och tillhörande täcken/borstar,men ofta när vi köpt hästar så har man bara fått med någon skabbig grimma:p

sålde ungarnas shettis för många år sedan (iof till min mor) hon undrade hur hon skulle få hem alla grejer:D hela kombin och transporten va överfylld m hästprylar.

jag köpte själv lillskiten för 4500kr och hade tillbehör för ett värde på minst17000kr:rofl:

*kl*

När familjen köpte en nordsvensk fick vi med:

• En mycket sliten lädergrimma
  • Halvny nylon grimma
  • Vintertäcke som minst var 2 storlekar förstort
  • Svettäcke som inte täckte backen på hästen, ganska nytt,,, Gav vi till en vän med islands hästar som den passa perfekt till :rofl:.
  • Utan skor och stort behov av skoning och verkning :(

Mycket snäll häst är han :) Men jag vet inte var han är nu :( !

Mvh
Emma

Jag har bara lämnat/fått grimma när jag sålt eller köpt.

HAr fått med allt och inget till de hästar jag köpt :d

C-ponnyn: Grimma, Träns, skydd, täcken (allt utom sadel igentligen, fast allt var gammalt och slitet men gick att andvända)
D-ponnyn: Grimma(läder), träns, regntäcke och fleecetäcke.
Hästen: Endast en vanlig, gammal nylongrimma :p

har inte fått nåt alls med mina.. jo ena hade en gammal för stor grimma på sig, men det var nog endast för att dom transporterade honom till mig och glömder ta av den. :p

tror inte det är vanligt att man får med saker om man köper från uppfödare eller handelsstall. men om man köper av en privatperson som ska sluta med häst så är det ju inte konstigt om dom skickar med lite saker..

Första ponnyn jag köpte för 6000:- fick jag med massa saker

* Borstar
* Grimmor
* Grimmskaft
* Täcken av alla det slag
* Träns flera st
* Sadel
* Sele
* Nästan ny rockard
* och alla andra hans saker

Dom ville bli av med honom helt enkelt
När vi skulle sko honom sen så rådde hovslagaren oss att köpa en ny häst, efter 12 timmar och diverse lugnande hade han fått av honom skorna, han satte inte på några.... han vägrade!

Så bytte in den hästen mot ponny nr 2

Dom fick en grimma med, jag fick en grimma med nya ponnyn!

När jag växt ut den så sålde jag den med all dens utrustning och alla andra hästsaker jag hade dom fick med ALLT.

Flera år senare köpte jag häst nr 3
Fick med en grimma, köpte allt nytt åt henne, efter en vecka dog hon av olyckshändelse då hade dom nya sakerna inte kommit än.
och häst 4 hade alla sina saker med och sålde honom med alla hans saker.

Häst 1.

Sliten grimma + grimskaft + en morot för att hon gick in så snäll i transporten.

Häst 2.

Grimma + grimskaft + 4 lindor som skyddade benen + 2 småbalar hö att tugga på.
Erbjöd mig dock att betala sakerna, eftersom jag var dum nog att inte ta med saker själv! Ägarna fick dessutom sliiiiita som djur för att lasta henne - de förlorade två grimmor, ett grimskaft, ett revben på veterinären, lite lugnande som vet. fick ge etc. Dessutom trampade hästen sönder lampor på transporten... Men in fick vi henne - till slut. Tog bara så där 4-5 timmar i ösregnet :angel: Värt dock eftersom det är en sååån underbar häst :love:

Häst 3.

Grimma + grimskaft + regntäcke + fleecetäcke + träns med bett. Kan ha varit något mer också, kommer inte ihåg. Jo, en hink med vatten också p g a lång transport.

Har aldrig sålt någon häst och har inga planer på att göra det heller... De två sistnämnda är underbara och den första är det inte någon som skulle vilja ha :o ;) Om de skulle säljas så skulle de få ed sig sina sadlar, träns och täcken. Vill vara säker på att de får det bra med passande utrustning.

Hur mycket saker man får med när man köper beror ju kankse på om ägarna ska sluta med hästar eller inte.

Med våra hästar fick vi med:

Häst1:
Grimma, transporttäcke, benlindor och grimmskaft.

Häst2:
Köptes av oss som 3 åring, stod då i en lerig hage med sin mamma, hade inte vant av henne eller någonting, helt ohanterad, när de lastade in henne slog dom henne med rep :(
Vi fick med en trasig grimma.

Häst3:
Denna hästen fick vi gratis av våran grannes mamma. En liten arabtös.
Lädergrimma, täcken, grimmskaft och transportskydd (ben och svans)

De såldes sedan med grimmor, sadlar och träns.

Den första och enda hästen jag har köpt hade jag på foder först i 3år. Men o andra sidan fick jag plocka på mej vad jag ville när uppfödarens stall såldes. Hennes andra hästar såldes med grimma.

Iprincip fick jag med
* Lewa comet II
* 2träns m. tränsbett + en massa tyglar
* Longerlina
* Grimmor
* Vojlockar
* Spannar

men det är ytterst lite jag har kvar än idag.

köpte: inte ens grimma, vi hämtade hos dåvarande fodervärd o hon påstod att hon inte fått nån grimma med när hon hämtade hästen så...

sålde: i princip all utrustning som jag hade förutom sadeln och 2 täcken som passade ponnyn... Skulle "sluta" med hästar för en period och visste att jag ändå kommer vilja köpa nytt sen, sadeln va för dyr för att "ingå i" den hästen...

Jag fick ALLT med, flera par skydd, massor med schabrak, flera täcken, bett, fodertunnor, sadelhängare, fler grimmor, grimskaft, tom. en longerpisk.

Det enda jag inte fick med var borstar som jag kan komma på på rak arm.

Sen förhindrar ju inte det att jag har köpt nya grejjor ;)

när jag köpte min ponny, fick jag med allt. men då fick jag ge lite mer pengar.

när jag ska sälja honom så får dom iprincip allt det står ponny på eftersom jag ska gå över till stor häst.

har inte "hunnit" köpa nån häst än, alltså ej heller sälja någon. men jag kommer att köpa en lädergrimma åt honom (ska EV. titta på en tinker :) :love: bara det funkar mellan oss..) :)

jag bryr mig väl inte så mycket om ifall jag får med hans grejjor eller ej, ett H**ksträns kostar ju inte många hundralappar och e gjord med stigbygar har jag (älskar att rida barbacka). ska väl köpa sadel också, förr elr senare.
då jag utbildar mig till sadelmakare (första året på gymnasiet, ska ut som lärling i vår nångång..) är målet att det mesta ska vara egentillverkat efter ett tag :) :angel: ...

När jag köpte min första häst (ponny) fick jag erbjudande om att få med hans slitna nylongrimma. Jag avböjde vänligt det erbjudandet.... Sedan, när jag skickade ut honom på foder, fick han med sig allt som inte passade på nya hästen (stor häst). Däremot så ska de sakerna med tillbaka den dagen han flyttar hem igen om de inte är utslitna.

När jag köpte min stora häst fick jag med grimma, grimskaft, benskydd, träns, två täcken och kanske något mer jag har glömt. Sedan har dessutom hans förra ägare (=uppfödare) skickat ned lite saker till mig när hon har rensat hemma, tex transportskydd. Och så en och annan present när hon hälsar på..... Men, det är en speciell häst med en underbar gammelmatte :love:

Bara köpt häst fick faktiskt en del saker

Sliten grimma+grimskaft (vilket gick isönder två veckor senare)
Ett fint träns
fleecetäcke (skavde på bogen), två andra täcken och två senskydd som fortfarande hänger med
även en värdelös sadel, som inte passade hästen

Jag fick med sadel,träns,nylongrimma,grimskaft å borstar. Men har köpt mycket nytt... Har inte sålt nån häst å ska aldrig sälja min underbara isis:love:

**knapplån**

Jag har bara skickat med grimma och grimskaft på de hästar jag har sålt, förutom på ponnyn jag sålde senast, där skickade jag även med träns och regntäcke eftersom jag inte har någon användning för de sakerna. Passar inte till mina andra hästar.
Har endast fått grimma med när jag köpt häst.

// Anna

Har bara sålt en häst... min första häst... men iaf. Då han var jättestooor och hade 165 och Xfull på allt så skickade vi med nästan allt. Just för att jag visste att nästa häst skulle vara mindre. Sen är det ju bara dumt att spara på en sadel som ligger bra på hästen man säljer men som förmodligen kommer ligga dåligt på nästa, så dom skickade jag också med.

Det jag sparade var vissa täcken i 145 och 155cm och några full-grimmor och ett par benskydd :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka