Vad brukar ni skicka med när ni säljer häst?

Sv: Vad brukar ni skicka med när ni säljer häst?

häst nummer 1: en grimma som bestod av nästan bara balsnören, visserligen hade hon såpass långa hovar så jag kunde dela med mig till minst två hästar.

Häst nummer 2: sadel, ett träns, benskydd, schabrack, ett stalltäcke och ett vintertcäka testat till 26 minusgrader. Skulle även få sele och sulky, men blev aldrig av att jag hämtade det.

har fått båda gratis, så kan väl inte heller begära någon utrustning.

när jag köpte min häst fick jag med
*ett regntäcke
*en sadel som tryckte på manken
*ett träns
*en riktigt fin ny grimma

Minst 1 grimma medföljer men annars så skickar jag med hästarnars plaketter, stamtavla, alla schabrak och täcken samt sadelöverdrag som är broderat med hästens namn.

Har köpt ett par hästar, ingen har haft med sig mer än textilgrimma med rostiga spännen o ringar. Har sålt en, den fick med sig grimma och grimskaft i bra skick. Träns, det den alltid hade, helt och rent i rätt storlek med passande bett. Komplett sadel, billigare modell men rak och passande. Täcke eftersom det var vinter och den normalt hade täcke.

Har bara skickat med grimma och grimskaft (köpt nytt) när jag sålt. Och när jag köpt har jag nog oxå bara fått med grimma och grimskaft (i varierande skick..).

En grimma som jag fortfarande (efter 10 år ) använder.
Det börjar bli en sliten grimma.

Första hästen fick jag med ett hönät.

Andra hästen fick jag med hans lekboll. Sedan lade vi till en summa och fick då med lite mer grejer, som träns, martingal, täcken och benskydd.

Tja.. De två hästar som köpts har det inte följt med något mer än en grimma. Inte ens det till ponnyn, som var i princip ohanterad unghäst. Stora hästen var det dock naturligt eftersom han kom direkt från Danmark

När ponnyn senare skulle säljas skickade vi med två kompletta träns, sadel med tillbehör (t.o.m schabrak :D), skydd, täcken, grimma. Allt som behövs för att börja med häst utan att köpa massa nytt med andra ord.

när vi köpte alfred fick vi med;
-träns
-ett pessoa och ett tredelat bett
-ett regntäcke
-ett fleece täcke
-lädergrimma
-grimskaft
-eskadronskydd runtom
sen köpte vi sadeln av de och fick på köpet ett schabrak, sprengerstigbyglar, magplattegjord och stigläder :)

Vi fick med vid köp av:

pålle 1:
ett huvudlag med rostigt bett, inga tyglar
-ingen grimma o inget annat heller

pålle 2:
-"fin" bomullstäcket med matchande grimma o grimskaft
-grimma
-höpåse till transporten
-gammalt huvudlag utan bett

pålle 3:
-grimma
-sadel inkl tillbehör
-komplett träns, lite trasigt

När jag sålde nummer 3 fick de med de sakerna plus två täcken jag köpt till honom o några borstar. De andra två har jag kvar:D

Jag fick med en grimma och några kilo havre när jag köpte min häst. Kunde ha fått ett trasigt bomullstäcke också, men det tackade jag nej till :p

Jag fick med allt!

7täcken
3shabrak
1vojlock
1sadel
1träns m. tyglar
1 sadelpad i fårskinn
2par framskydd
1grimma
1grimmskaft
1gramantygel
1tyglar
1sadelskydd
1tränsväska

Om jag sålde hästen skulle jag skicka med grimma och grimmskaft och eventuellt sadeln ifall den var speciellt utprovad för honom/henne.
Och om ingen annan häst skulle kunna ha hans grejer så skulle jag självklart skicka med allt, för ett lite högre pris :D

Till ponnyn fick jag en grimma och till de två stora hästarna fick jag ingenting, inte ens en grimma (hade med mig egna grimmor till dom)

När jag sålde ponnyn skickade jag med lite täcken, träns, skydd, schabrak och sånt, det mesta jag hade till honom som var helt. Sadeln sålde jag till den nya ägaren.

Ponnyerna fick vi i ena fallet med en grimma, i andra fallet all utrustning dvs träns, sadel, sele, vagnar etc.

Första storhästen jag köpte fick jag med grimma, grimskaft och två täcken.

Valacken fick jag med all utrustning, inkl måttsydd tärnsjösele.

Ungstoet fick jag med grimma och lädergrimskaft, nästa var ju en egen uppfödning.

Fullblodsstoet ingenting, inte ens grimma. Fullblodsherrn så kunde jag välja att köpa till utrustning för en marginell summa, men avstod, och fick då med två grimmor, ett grimskaft och ett gammalt träns.

Jag har köpt flera hästar och vad jag har fått med har varierat. Det verkar som om att man antingen får med allt eller inget, så har det iaf varit för oss.

Den enda jag har sålt fick med sig "allt", dvs det som inte kunde användas till någon annan häst vilket var ganska mycket saker.

Hur har ni gjort när ni sålt alt. vad har ni fått med när ni köpt häst?

Vi säljer alltid häst med ny grimma och tillhörande grimskaft:)

När jag köpt häst, har bara köpt en så länge. Fick vi verkligen med ALLT och lite till.
Dock hade sadeln en bruten bom, men den slängdes o en ny införskaffades! =)
Ägaren i de fallet skulle sluta helt med hästar, tror inte någon i den familjen har kontakt med hästar längre. Och pållen skall stanna hos mig tills han trillar ihop av ålderdom!

Häst nr två, som jag köper på tisdag :love: (hon kommer iaf då)
Kommer jag få med grimma+grimskaft ev ngt täcke för att hon får ont i ryggen när de är kallt. Vilket inte behövs då jag inte använder täcken till min gamling längre så har massor över =)

Ska jag sälja en häst så följer iaf grimma och grimskaft med, ev mer om de inte passar någon annan häst eller om jag ska sluta med pållar =)

Jag fick:

* ett träns
* ett agria täcke
* benlindor
* grimma + grimskaft
* och ett täcke med hans namn på

Men skulle jag sälja honom skulle allt följa med.

Jag kom på att en häst jag sålde skickade jag med alla täcken då jag lovade mig själv att aldrig köpa ett sådant skepp till häst mer:crazy:.
Han var över 180 i manke och hade 165 i täcken och på den tiden var dom svåra att få tag i så dom åkte med.

KL

Jag "skickar med" ett års medlemskap i våran rasförening - SWF - för att köparna ska få lära sig lite mer om rasen och kunna delta i föreningens utställningar och övriga aktiviteter.

När jag köpte min nuvarande häst fick jag med komplett utrustning, ineehållande bland annat utprovad (dyr!) sadel, träns, kandar, utställningsträns (handsytt från Ungern), täcken, borstar, you name it, tillochmed broddar! Och en tavla på en häst :D

Till historien hör att nej, hon slutade inte med hästar, hon hade två till, och nej, det var inte min första häst, jag hade komplett utrustning sen tidigare.. hon tyckte bara att det var ju hans grejer!

I gengäld gav jag henne lite grejer från en av mina tidigare hästar som var i fel storlek för den jag köpte, och det ville hon betala för! Det fick hon inte :p

Det var verkligen en bra affär.. men en störtskön säljare som jag är glad att jag fortfarande har kontakt med tre år senare, för hon brydde sig verkligen om att hennes häst fick det bra!

Hästen jag köpte dessförinnan såldes av en tjej som hade ridsportbutik, där fick jag med grimma och grimskaft, samt blev erbjuden att köpa täcken och sånt för 50% av priset.

Första hästen jag köpte fick också med grimma och grimskaft, och även bettet hon hade ridit honom på (det frågade jag efter, tycker det är så skönt när en häst fungerar bra på ett bett) och det skickade hon med utan att blinka. Hon erbjöd mig också att köpa sadel etc, men det hade jag redan som passade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka