vad brukar man kunna efter 2 års ridning

B

Brooklyn

hejsan,
jag undrar vad man brukar kunna efter att ha ridit ca två år på ridskola
om man börjar i tio års åldern. Jag har mest ridit privat och letar efter
ridläger på de flesta läger ska man ha ridit i två år.
Vad brukar man kunna då?
jag har ridit lite till och från och i min ridgrupp har de flesta ridit i ca 1-3 år,

de läger jag hittat ska man fylla i en blankett och skriva hur länge man ridit och inte vad man kan eller så
vad kunnde ni efter att ha ridit i två år?:confused:
Tacksam för svar
:bump::bump::bump:

Sv: vad brukar man kunna efter 2 års ridning

Hej! Då jag själv för läänge sen började rida i småstall och senare på ridskola, så minns jag inte riktigt.. Men jag har en plastdotter som rider, så det är lite närmare i minnet. Hon började dock som lite yngre på en liten ridskola, där det inte hände så mycket, svårt nog för små barn hålla reda på skänklar och tyglar samtidigt :).
Men efter två års ridning tror jag att man klarar av hästen i alla gångarter inomhus, och i terrängen kunna rida en häst i skritt och trav. Man kan nog även hoppa småhinder på typ 40 cm. Men sen är det ju olika på olika ridskolar, men just inför ett ridläger tror jag det är det kravet arrangörerna har, att alla ska klara av att "hänga med" en lektion i alla gångarter, samt kunna behärska en häst någorlunda i lugnare tempon ute. De flesta ridläger brukar dela upp eleverna i två grupper efter erfarenhet, så det brukar lösa sig ändå. Lycka till! :)

okej tack så mycket jag har faktiskt inte hoppat än ska testa om någon vecka så vi får se:grin:

Det var dumt formulerat för det är väldigt olika hur mycket man kan efter två år. Vissa kan galoppera ute medans andra knappt vågar trava utan ledare. Jag tycker att du ska ringa och fråga vad de menar.

Okej det kan man ju göra tack för tipset

när jag gick på ridläger brukade jag skriva att jag ridit i ca 6 år, hade egentligen ridit sen jag var 4 år på ridskola samt hade egen ponny men det var enbart ridskole ridning och hade precis börjat lära mig få hästen i form.(hade ridit i 10år egentligen med utbildnings nivån var mycket lägre än vad den borde ha varit)
men skriver du hur länge du hållit på med hästar, vad för hästar du ridit, och om du kan skritta, trava, gallopera utan ledare, hoppa Xcm på ridbana osv räcker det nog.

har du ridit en gång i veckan på ridskola i 2 år så kan du mer än om du ridit privat på vänners hästar i skogen lite då och då, men du kan mer om du ridit 3 dagar i veckan för privat tränare på utbildade hästar i 2 år. :p att ha ridit i 2 år säger ingenting mer än att man borde veta vad som är fram och bak på en häst och att man ev vet hur man hanterar en häst.

antar att dom bara vill ha riderfarenhet så att dom kan passa ihop dig med en lämplig häst, så skriv ärligt och hur stor häst vana du har.

Du belyser ett problem som nog många inte tänkt på, det vore helt klart bättre att fylla i ett formulär med vad man kan. Om jag var du skulle jag ringa till den som har hand om ridlägret och berätta vad du kan och vad de anser att man ska kunna. Det är knappast roligt att åka på ridläger och antingen vara mycket bättre eller mycket sämre än resten av gruppen.

fast det är ju bara att du stryker ex antal år och skriver dit vad du tycker att du behärskar istället så låter du dom ranka dig istället.

De flesta ridläger delar väl in eleverna i olika grupper efter ridkunskap.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?