Vad blir varmast? (täcken)

Riley

Trådstartare
Jag behöver lite snabba råd om hur jag bäst täckar min häst i vinter. Just nu går hon med ett 300-grams vintertäcke, men jag har noll koll på vad som blir bäst när det blir ännu kyligare. Är det bästa ett tjockt vintertäcke på 400-500 gram, eller blir det varmare med ett täcke under 300-gramsvintertäcket, och i sådana fall vad? Termo, ylle, fleece?

Tack på förhand.

Sv: Vad blir varmast? (täcken)

Jisses, vart bor du? Nordpolen? ;)

/Aida, vars häst fortfarande går otäckad, ofodrat regntäcke bara vid ihållande regn

JAG tycker att det blir varmare med ett stalltäcke under. Vilket också kan bero på att dagens täcken bara har foder i halva täcket, dvs endast över ryggen. På sidorna är det alltid 30-50 cm där dom sparat in på fodret så hela sidan och magen på hästen har endast ofodrat täcke...

Stalltäcken har som tur är fortfarande foder hela vägen ner.

Och jag undviker dubbla täcken... Passformen försämras samt att rörligheten för hästen blir sämre. Är det riktigt kallt använder jag istället att tjockt täcke med/och halstäcke. Gärna ett täcke som är lite längre och går ner lite mer över magen. Tycker halstäcket gör STOR skillnad:)

Dock har jag aldrig behövt täcken varmare än 300gr trots helklippta hästar.

Ojoj.....inte ens min dam som är känslig för kyla och frusen har vintertäcke än.

Hon klarar sig med ett fleecefodratregntäcke än så länge.

Sen när det blir närmare -10 kommer hon i år få ett 200 grams täcke. Vid -15 till-25 ett 300 grams och vid -30 och kallare båda täckena på 200 + 300 gram.

Varför har du 300 grams nu redan ? Vi har fleecefodrade regntäcken på de klippta
hästarna nu. Några minusgrader har det varit på natten och morgonen,men det får allt bli vinter och kallare innan de tjockare täckena åker på.
Jag undviker dubbla täcken,har som tjockast ett 400 grams,men 300 går bra det med.

Varför har du 300 grams nu redan ? Vi har fleecefodrade regntäcken på de klippta
hästarna nu. Några minusgrader har det varit på natten och morgonen,men det får allt bli vinter och kallare innan de tjockare täckena åker på.
Jag undviker dubbla täcken,har som tjockast ett 400 grams,men 300 går bra det med.

:bow::bow::bow:

Min är bara täckad med ett fleecetäcke och ett ofodrat regntäcke i dags läget. Och han är ett tunnpälsat fullblod men han klarar sig kanon! Vintertäcket får min själ vänta tills det är minusgrader större delen av dygnet!

och jag instämmer med de andra - varför är hon så himla varmt täckad redan?
Min är riktigt kortpälsad och tunnhudad och går ute dygnet runt, fleecefodrat regntäcke på natten och naken dagid....

Dagtid är det fortfarande plusgrader. Mitt Bucas (50g) rekommenderas av tillverkaren i temp 5-13 (plus)grader, en del hästar i stallet går med motsvarande 100g... Blir inte din häst väldigt varm i 300g? :confused:

Till vbl.travaren (bra päls men mycket känslig rygg) hade jag 300g vintertäcke under den kallaste delen av året, det räckte gott och väl (250g hade nog funkat bra det med).
Är hon väldigt känslig/lätt får spänningar/sätter uruselt med vinterpäls, eller om det blir en vinter med 25-30 minusgrader och väldigt blåsigt dagtid, kanske ett 400g kan vara på sin plats under de allra kallaste månaderna. Men jag kan faktiskt tänka mig att hon klarar sig bra med 300g i vinter.

Oj, 300g har jag på min filtklippta fryslort när det är -10 grader. När det börjar krypa ner mot -20 får han ha innetäcket under, det är så få dagar här i Uppsala att det känns onödigt att köpa ett täcke speciellt för de dagarna. De tjockaste täckena får inte plats i stallets tvättmaskin, och de tar jättemycket plats att sommarförvara.

Jag har kört med regntäcke vid risk för nederbörd fram till för ungefär två veckor sedan, nu när temperaturen ligger strax under 10 på dagarna så går han med regntäcket varje dag, men utsläpparen är ombedd att lämna hans fleecetäcke på om det blåser eller regnar mycket någon dag.

När det börjar ligga runt nollan även dagtid kommer jag att gå upp till 150 gram.

Jag tror jag bor på samma breddgrader som dig :)

300 grams vintertäcke är väldigt varmt, om det inte är så att din häst är skadad eller liknande?

Min häst som får ont i ryggen vid minsta spänning går med 200 gram just nu dag som natt (utebox). 300 gram tycker jag är lite väl varmt för årstiden. 300 gram täcken brukar jag använda kring -10 -15 grader. Ännu kallare blir det 400 gram med halvhals/helhals. Extremkallt = kallare än -30 brukar jag lägga ylle närmast hästen och sen 400gramstäcket.
Men så varma täcken brukar inte behöva användas på "normala" (friska) hästar.

Den andra hästen har ett 300 grams vintertäcke som används vid extremkyla samt ett 200 grams innetäcke. Men han är långt ifrån lika känslig för vädret mot den andra hästen. Annars är det fleecefodrat regntäcke som duger vid nederbörd långt in på vintern :)

Jag behöver lite snabba råd om hur jag bäst täckar min häst i vinter. Just nu går hon med ett 300-grams vintertäcke, men jag har noll koll på vad som blir bäst när det blir ännu kyligare. Är det bästa ett tjockt vintertäcke på 400-500 gram, eller blir det varmare med ett täcke under 300-gramsvintertäcket, och i sådana fall vad? Termo, ylle, fleece?

Tack på förhand.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/tacke-eller-inte-tacke-det-ar.htm

+ elinlowenberg

Jag fick ju inte mindre beslutsångest av så skilda svar... :D Är förstås medveten om att passformen/rörligheten försämras vid dubbla täcken, men det går inte att avhjälpa om det yttersta täcket är en storlek större än normalt?

Halstäcke har jag alltid vid nederbörd för att slippa att det regnar/snöar in vid bogen, har dock fått för mig att hästen inte släpper ut någon värme via halsen och att det därför inte gör någon skillnad värmemässigt vid uppehåll? Men jag är förstås inte insatt.

Vad gäller stalltäcken hade jag inte tänkt på det där med fodringen, faktiskt.

Tack för era synpunkter i alla fall!

Ställer mig också lite frågande till så varma täcken redan, fryser hon verkligen så jäkligt att hon behöver 300g i mitten av oktober när det bara är ett par minusgrader under natten och upp till +10 mitt på dagen?

Min kille är väl rätt normalfrusen av sig, har satt en luddig vinterpäls men långt ifrån samma ragg som nordsvensken. I förrgår började jag täcka nattetid och då är det ett fleecefodrat regntäcke som gäller sen får han vara naken dagtid så länge det inte är dåligt väder. Hans 200g vintertäcke kommer han inte börja använda förrän det är minusgrader även mitt på dagen i stort sett och hans 300g med helhals kommer bara åka på när det är riktigt jävla kallt.

Kan bara föreställa mig vilken bastu det är dit under täcket när solen gassar på mitt på dagen och det är +10.

Dessutom kan en överhettad häst inte bli av med värmen medans en kall häst kan äta mer eller röra på sig för att öka värmen.

Jag kan inte låta bli att undra var du bor.... Finns det någonstans i Sverige där man börjat täcka sina hästar med 300g täcke redan? Tänk på att du inte kan översätta hur kallt du tycker att det är jämfört med hur våra hästar upplever kyla. Hoppas du tagit dig tid att läsa de utmärkta länkar andra lagt ut så att du kan läsa hur du ska tänka för att täcka din häst lagom utan att den får värmeslag.

Om man tvunget vill ha dubbla täcken ska man vara medveten om att rörligheten för hästen ofta inskränks och att det t om kan vara negativt för hästen om täcket blir för trångt och orörligt t ex över bogen.....

Ett mkt intressant stycke från artikeln till de som kommenterar att de ser så mkt täckade hästar i skåne.

"Vid en vindhastighet på tio meter per sekund skulle man behöva öka fodergivan med femton kilo hö om dagen för att hästen inte ska frysa. Det är ju omöjligt i praktiken, därför behöver hästen ett täcke för att inte frysa vid dessa väderleksförhållanden."

Vad är det som säger att TS har +10 grader och gassande sol på dagarna??

Jag har -5 grader vid utsläpp och under nollan fram till 11. Mellan 11 och 14 är det mellan 0 och +2 grader och efter 15 är det minusgrader igen. Så har jag haft i en veckas tid nu. Och plussa på det blåst på ca 7m/s nordvästanvind. Det känns som det är -15 grader ute. Och jag bor inte i nordpolen ;) Så bara för att NI har sol och varmt så har inte resten av sverige det. Fjällvärld kallas det. Det går INTE att jämföra med nåt annat landskap i sverige då fjällväder är bra mycket hårdare än i andra delar av sverige.
Nu får vi en varmfront igen med 6 grader stora delar av dagen så nu åker regntäcket på igen ;)

Är TS häst klippt? Frusen? Finns mycket jag tycker påverkar. Man kan inte bara dra slutsatser från sin egen häst och sitt eget väder. Det skiljer rätt mycket på väder och vind mellan sveriges orter.

Senast ändrad:

Jag kan inte låta bli att undra var du bor.... Finns det någonstans i Sverige där man börjat täcka sina hästar med 300g täcke redan? Tänk på att du inte kan översätta hur kallt du tycker att det är jämfört med hur våra hästar upplever kyla. Hoppas du tagit dig tid att läsa de utmärkta länkar andra lagt ut så att du kan läsa hur du ska tänka för att täcka din häst lagom utan att den får värmeslag.

Om man tvunget vill ha dubbla täcken ska man vara medveten om att rörligheten för hästen ofta inskränks och att det t om kan vara negativt för hästen om täcket blir för trångt och orörligt t ex över bogen.....

Hos mig ja.. På de flesta ridanläggningar ;)
Har sina 300g innetäcken under regntäckena ute. Klippta hästar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 659
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 536
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! Kanske dum fråga, men har ingen bra koll. Jag ska på en rea köpa ett vintertäcke åt min shetlandsponny inför nästa vinter. Då hon...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 358
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar