Jag älskar att du skriver södra Norrland
Jag skulle snarare säga mellersta, men det är svårt det där med platsbeskrivning.
Efter att alltid haft mammutar skaffade jag mig ett fullblod (läs: welsh sec A) och de första åren fattade jag inte alls varför hon var så sur så fort jag rörde vid henne. Hon får massor med päls, men tydligen hjälper det inte när hon blir blöt. Fick en riktig aha-upplevelse när hon fick massage som tvååring (inför utställning) och massören var helt fascinerad över hur tunn hud hon hade.
Så efter det har jag klivit in i täckesträsket och det är hopplöst svårt. Jag skulle säga att den helklippta av dina lät som att han var för kall.
Lagom varm för mig är när ponnyn är nöjd. Jag tror att jag hittat en ok balans efter tre år, nu när jag börjat med halstäcke. Hon går utan täcke om det inte är nederbörd, men jag börjar vackla i att hon kanske behöver täcke även då. Just nu har vi -4 grader och hon är inte jätteglad.
Om det regnar/snöar och är ned till nollan har hon 250 g täcke med 250 g hals. Jag försökte med liner i fjol, men tyvärr halkar linern ned och ger henne slav. Dessutom har jag svårt att hitta täcken till henne som är tjockare än 250 g (linern fanns tex bara i 100 g).
Jag klurar på om jag borde ha 50 g-täcke när det är minusgrader men inte nederbörd, samtidigt var hon varm om öronbasen ikväll.
Svammel, men det är verkligen hiskeligt svårt!