Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JAG tycker att det blir varmare med ett stalltäcke under. Vilket också kan bero på att dagens täcken bara har foder i halva täcket, dvs endast över ryggen. På sidorna är det alltid 30-50 cm där dom sparat in på fodret så hela sidan och magen på hästen har endast ofodrat täcke...
Stalltäcken har som tur är fortfarande foder hela vägen ner.
+ elinlowenberg
Jag fick ju inte mindre beslutsångest av så skilda svar... Är förstås medveten om att passformen/rörligheten försämras vid dubbla täcken, men det går inte att avhjälpa om det yttersta täcket är en storlek större än normalt?
Halstäcke har jag alltid vid nederbörd för att slippa att det regnar/snöar in vid bogen, har dock fått för mig att hästen inte släpper ut någon värme via halsen och att det därför inte gör någon skillnad värmemässigt vid uppehåll? Men jag är förstås inte insatt.
Vad gäller stalltäcken hade jag inte tänkt på det där med fodringen, faktiskt.
Tack för era synpunkter i alla fall!
Vad tusan klär man på hästen då om den här vintern som kommer blir som den förra?
i tre veckor i vintras hade vi över -25 dygnet runt och även kallare.
Innan jag blir anklagad för att ha övergett tråden också tänkte jag bara inflika att jag svarat på quigleys jättebra svar på PM eftersom hon skrev där också.
Det enda jag har tidigare erfarenhet av som "undertäcke" är ett vanligt fleece, vilket jag förvisso inte är stormförtjust i eftersom jag tycker att det har en tendens att skava då, även om det storleks/bogmässigt är bra, men om fleece varit bäst tänkte jag att jag i värsta fall kunde ha dragit på ett bogskydd. Men ska jag ha dubbla täcken låter det alltså som om det är ett glansigt termo jag ska satsa på.