Vad blir varmast? (täcken)

Sv: Vad blir varmast? (täcken)

Varför skulle du behöva ett ännu tjockare täcke över huvud taget? Vänta och se om det behövs först, enklare än att fråga nån här som inte ens sett hästen.

Hästar som går utan täcke byter ju inte päls för att temperaturen skiftar, det reglerar det själva.

JAG tycker att det blir varmare med ett stalltäcke under. Vilket också kan bero på att dagens täcken bara har foder i halva täcket, dvs endast över ryggen. På sidorna är det alltid 30-50 cm där dom sparat in på fodret så hela sidan och magen på hästen har endast ofodrat täcke...

Stalltäcken har som tur är fortfarande foder hela vägen ner.

man får väl hoppas att det knappast är besparing av foder, utan snarare lite kunskap bakom, dvs att hästens primära värmereglering sker via rygg länd och kors. ;) Finns ingen anledning att korvpacka hästen i vadd på ställen som inte är värme känsliga, så länge rygg, länd och kors är varma. :cool:

+ elinlowenberg

Jag fick ju inte mindre beslutsångest av så skilda svar... :D Är förstås medveten om att passformen/rörligheten försämras vid dubbla täcken, men det går inte att avhjälpa om det yttersta täcket är en storlek större än normalt?

Halstäcke har jag alltid vid nederbörd för att slippa att det regnar/snöar in vid bogen, har dock fått för mig att hästen inte släpper ut någon värme via halsen och att det därför inte gör någon skillnad värmemässigt vid uppehåll? Men jag är förstås inte insatt.

Vad gäller stalltäcken hade jag inte tänkt på det där med fodringen, faktiskt.

Tack för era synpunkter i alla fall!

Om det yttersta täcket är större än normalt, kommer det att åka bakåt och dra, med resultat att det drar etter värre i det täcke som ligger under.

Jag undviker dubbla täcken så långt det är möjligt, undantaget är om jag har ett 150 grams thermotäcke med ett noll, verkligen NOLL fodrat regntäcke över, som inte väger ett skit och ligger ypperligt passformsmässigt, liksom undertäcket. Det värsta man kan ha som undertäcke är 1. fleece och 2. Ylle. bägge drar ngt oerhört i pälsen och spänner runt kroppen (yllet för att det väger en del och blir otympligt, och fleecen för att det hakar fast i pälsen och bränner och drar).

din häst är oerhört varmt täckad som de flesta svarat i tråden. 300 gram har jag på mitt klippta fullblod när det är -20 grader. aldrig annars. Han har inte frusit en dag i sitt 11 åriga liv!

Tänk på att hästar inte fryser som vi. Temperaturen inne vid huden jmf med utanpå pälsen kan skilja sig upp mot FEM grader. De har dessutom en mkt bred komfortzon, dvs det finns ingen anledning att tjocka på täcken för att temperaturen ute skiljer sig 5 eller ens 10 grader. Är hästen varm i ett visst täcke vid -5 grader är den varm i samma täcke i -10 grader!
folk vill så väl när de täckar sina hästar, och tror att de fryser som vi fryser, och när vi fryser. Det som glöms är att det är minst lika illa hälsomässigt för hästen att vara övertäckad. Otroligt lidande för dem om de är för varma och inte kan komma undan detta utan är instängda i ett täcke de inte kan komma ifrån.

Senast ändrad:

Vad tusan klär man på hästen då om den här vintern som kommer blir som den förra?
i tre veckor i vintras hade vi över -25 dygnet runt och även kallare.

det är ju dethär folk inte förstår och bommar på. man behöver inte öka tjockleken på täcket om hästen är lagom varm i det i minus 10, för att det råkar bli -15 eller -20. det som passar och håller den individen varm, kommer hålla den varm även om temperaturen sjunker flertalet grader och samma förhållanden gäller i övrigt. (samma hage/stall, tillgång till mat osv).

Innan jag blir anklagad för att ha övergett tråden också ;) tänkte jag bara inflika att jag svarat på quigleys jättebra svar på PM eftersom hon skrev där också.

Det enda jag har tidigare erfarenhet av som "undertäcke" är ett vanligt fleece, vilket jag förvisso inte är stormförtjust i eftersom jag tycker att det har en tendens att skava då, även om det storleks/bogmässigt är bra, men om fleece varit bäst tänkte jag att jag i värsta fall kunde ha dragit på ett bogskydd. Men ska jag ha dubbla täcken låter det alltså som om det är ett glansigt termo jag ska satsa på. :)

Man kan väl i stort sett säga att du övergett tråden eftersom du inte har svarat någon som undrar varför ett så varmt täcke nu? Det kan man ju tolka som att du inte har några bra svar, men det vore intressant att veta hur du tänker :).

Liknande trådar

Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 659
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 536
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! Kanske dum fråga, men har ingen bra koll. Jag ska på en rea köpa ett vintertäcke åt min shetlandsponny inför nästa vinter. Då hon...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 358
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar