Vad blir varmast? (täcken)

Sv: Vad blir varmast? (täcken)

Mig veterligen bor TS i Falun om jag inte mins fel från tidigare trådar och i Falun beräknas det vara upp till +9 grader imorgon vid 14-tiden med sol och något enstaka moln. Under följande natt ska den lägsta temperaturen vara +3 grader med 3 m/s sydvästlig vind enligt prognos.

Min häst är klippt och hon går med stalltäcke utan foder med fleecetyg på insidan med ett regntäcke ovanpå om
det ser ut som om det skulle börja regna.

Risken som är om du täckar så här pass mycket nu är att din häst kommer att frysa i vinter, för du kan inte klä
på den hur mycket som helst. ;)

Min fick dock gå med 300+300 eller 400+300 när det var 30 minusgrader då hon skakade annars trots att hon fick
grovfoder utomhus. Men innan dess gick hon med 300-400g ute och inne, vid 10-20 minus. (Kallstall.)

Mig veterligen bor TS i Falun om jag inte mins fel från tidigare trådar och i Falun beräknas det vara upp till +9 grader imorgon vid 14-tiden med sol och något enstaka moln. Under följande natt ska den lägsta temperaturen vara +3 grader med 3 m/s sydvästlig vind enligt prognos.

Jag hade inte heller haft 300g en sådan dag. Men det jag belyser är att man inte bara kan gå efter sitt eget väder och efter det skrika rakt ut. :)

Gick inte efter mitt eget väder utan utifrån det väder som är på den ort där TS bor (om jag minns rätt ang Falun).

Ställer mig också lite frågande till så varma täcken redan, fryser hon verkligen så jäkligt att hon behöver 300g i mitten av oktober när det bara är ett par minusgrader under natten och upp till +10 mitt på dagen?

Kan bara föreställa mig vilken bastu det är dit under täcket när solen gassar på mitt på dagen och det är +10.

Nämnde inget om vilket väder det är här där jag bor.

Senast ändrad:

Jag behöver lite snabba råd om hur jag bäst täckar min häst i vinter. Just nu går hon med ett 300-grams vintertäcke, men jag har noll koll på vad som blir bäst när det blir ännu kyligare. Är det bästa ett tjockt vintertäcke på 400-500 gram, eller blir det varmare med ett täcke under 300-gramsvintertäcket, och i sådana fall vad? Termo, ylle, fleece?

Tack på förhand.

Jag tycker precis som Centaur att det blir varmare med två täcken om det ena är ett stalltäcke och det yttre ett ute eller stalltäcke. Utetäcken isolerar mer av värmen från hästen eftersom de har kraftigare yttertyg än stalltäcken. Jag har även upplevt på väldigt lätta täcken tex Amigo Insulator att två 150g kan bli varmare än ett 300g, eftersom 150g täckena är så lätta att det även blir lite luft emellan. Har man däremot tunga otympliga täcken blir det enligt min erfarenhet sämre med två då det övre trycker ner och ut luften ur det undre. Tex vid två utevintertäcken på varandra.

Vad gäller rörelsefriheten beror det lite på hur stora hagar hästen går och hur mycket den rör sig i hagen. Även här spelar tyngden på täcket och hur otympligt det är in. Jag gillar bättre att bara ha ett men tjockare än två tunna. Men har av praktiska skäl både denna och förra vintern haft dubbla även ibland 3 st på mina utan bogskav eller obehag. Dock är det ju väldigt viktigt oavsett täckes mängd att täckena har bra passform.

Jag skulle tro, eftersom din häst har 300g nu. Att när det stadigt (dygnet runt) ligger under 0 behöver du 400g utetäcke (om du redan har ett sådant) Men sen när det blir stadigt -10 till -15 kommer du nog behöva ett stalltäcke under det tjocka utetäcket.

Vad du då ska ha under tycker jag är bäst med termotäcken med glansig insida så passformen är så bra som möjligt. Ylle och fleece är bra material båda två men jag undviker dem helst i hagen då jag tycker de hindrar hästens rörelser mer än välsittande termo med glansig insida.

Jag bor ju i samma område som TS och just nu är det +11 och strålande sol.Och jag har väldigt svårt att förstå att man ska behöva ha 300g nu.Så kallt är det inte. Blåser det stormbyar och ösregnar så visst.Eller om hästen är tunn och kanske helklippt.
Men jag kan för allt i världen inte förstå att en frisk häst skulle frysa så pass att den behöver 300g nu i det här vädret.
Inte ens min väldigt känsliga behöver täckas så pass ens vid minus 6-7 som det var för någon natt sen.så länge vädret i övrigt är bra så är det liksom inga problem för honom.

Vad tusan klär man på hästen då om den här vintern som kommer blir som den förra?
i tre veckor i vintras hade vi över -25 dygnet runt och även kallare.

Senast ändrad:

Men jag kan för allt i världen inte förstå att en frisk häst skulle frysa så pass att den behöver 300g nu i det här vädret.

Varför skulle man täcka enbart för att de inte ska stå och skaka? Om hästen inte är för varm i det täcke den har gör det väl inget om det är tjockt? Musklerna på hästar som tränas mår bara bra av en jämn och skön temperatur.

Jag har inte nämnt något om att stå och skaka.Gör dom det så har man täckat för lite anser jag.Eller så är hästen sjuk.

Men jag har aldrig stött på någon frisk häst som hobbyrids som måste ha 300g täcke vid strålande sol och vindstilla som är oklippt som fryser.

Och jag kan också förstå er i skåne att ni behöver täcka mer än oss här uppe. Det är precis som du säger inte alls samma kyla.Nu när vi haft minusgrader på nätterna här uppe är luften hög och torr och solen skiner och det blir plusgrader kring lunch och därefter stigande.så det är inte ens ruggit.

Jag har inte nämnt något om att stå och skaka.Gör dom det så har man täckat för lite anser jag.Och jag håller med dig i övrigt också.
Men jag har aldrig stött på någon frisk häst som hobbyrids som måste ha 300g täcke vid strålande sol och vindstilla som är oklippt som fryser.

Och jag kan också förstå er i skåne att ni behöver täcka mer än oss här uppe. Det är precis som du säger inte alls samma kyla.Nu när vi haft minusgrader på nätterna här uppe är luften hög och torr och solen skiner och det blir plusgrader kring lunch och därefter stigande.så det är inte ens ruggit.

Då är jag med på noterna. Och håller med. Hobby, oklippt, frisk, 10+ inget behov av 300g .:)

Dock bor jag inte i skåne utan norra småland.

Dock bor jag inte i skåne utan norra småland.
Där i krokarna har jag jobbat för länge sen och kallt som fasen där med :eek: vid -3 och snålblåst trodde jag på fullaste allvar att jag skulle frysa ihjäl.
Hur står ni ut??

Där i krokarna har jag jobbat för länge sen och kallt som fasen där med :eek: vid -3 och snålblåst trodde jag på fullaste allvar att jag skulle frysa ihjäl.
Hur står ni ut??

När det blåser överväger vi på allvar att emigrera. Men vi lever på hoppet att det oftast inte blåser så farligt.:p men som du kanske såg i en annan tråd har jag extremt mycket kläder:angel:

Men ja där jag bor brukar kallas södra sveriges norrland. Vi har klimat som norr om Gävle:crazy:

Mina föräldrar bosatte sig fel:D

Gick inte efter mitt eget väder utan utifrån det väder som är på den ort där TS bor (om jag minns rätt ang Falun).

Nämnde inget om vilket väder det är här där jag bor.

Det var inte specigikt DIG jag pratade om. ;) Utan överlag.. Många och inlklusive jag har ingen aning om var TS bor. Därför är det bra att ta reda på fakta VARFÖR hon har täcket hon har, inte att det inte gå för att det är varmt hos ditten och datten och de har hästar som svettas. ;)

Senast ändrad:

Lät som att det var specifikt till mig iom att det var mig du svarade :p Håller dock med dig om att man inte kan utgå ifrån det väder man själv har, om det inte är så att man råkar bo på samma ort som TS eller i samma trakter iaf.

Innan jag blir anklagad för att ha övergett tråden också ;) tänkte jag bara inflika att jag svarat på quigleys jättebra svar på PM eftersom hon skrev där också.

Det enda jag har tidigare erfarenhet av som "undertäcke" är ett vanligt fleece, vilket jag förvisso inte är stormförtjust i eftersom jag tycker att det har en tendens att skava då, även om det storleks/bogmässigt är bra, men om fleece varit bäst tänkte jag att jag i värsta fall kunde ha dragit på ett bogskydd. Men ska jag ha dubbla täcken låter det alltså som om det är ett glansigt termo jag ska satsa på. :)

Jag tycker precis som Centaur att det blir varmare med två täcken om det ena är ett stalltäcke och det yttre ett ute eller stalltäcke. Utetäcken isolerar mer av värmen från hästen eftersom de har kraftigare yttertyg än stalltäcken. Jag har även upplevt på väldigt lätta täcken tex Amigo Insulator att två 150g kan bli varmare än ett 300g, eftersom 150g täckena är så lätta att det även blir lite luft emellan. Har man däremot tunga otympliga täcken blir det enligt min erfarenhet sämre med två då det övre trycker ner och ut luften ur det undre. Tex vid två utevintertäcken på varandra.

Vad gäller rörelsefriheten beror det lite på hur stora hagar hästen går och hur mycket den rör sig i hagen. Även här spelar tyngden på täcket och hur otympligt det är in. Jag gillar bättre att bara ha ett men tjockare än två tunna. Men har av praktiska skäl både denna och förra vintern haft dubbla även ibland 3 st på mina utan bogskav eller obehag. Dock är det ju väldigt viktigt oavsett täckes mängd att täckena har bra passform.

Jag skulle tro, eftersom din häst har 300g nu. Att när det stadigt (dygnet runt) ligger under 0 behöver du 400g utetäcke (om du redan har ett sådant) Men sen när det blir stadigt -10 till -15 kommer du nog behöva ett stalltäcke under det tjocka utetäcket.

Vad du då ska ha under tycker jag är bäst med termotäcken med glansig insida så passformen är så bra som möjligt. Ylle och fleece är bra material båda två men jag undviker dem helst i hagen då jag tycker de hindrar hästens rörelser mer än välsittande termo med glansig insida.

Ang jämförelse m temperatur söder-norr är det en tydlig skillnad, för mig iaf. Har bott 5½ år i Malmö med hästen och flyttade i våras upp till Umeå.
Nere i Malmö gick pållen, som är rätt frusen, täckad från ca +10 och neråt, vid varma grader endast m fleecefodrat regntäcke.
Här uppe har jag ännu inte börjat täcka! Vi har mellan -5 till -10 på morgonen och runt + 5 på dagarna, men det upplevs så extremt mycket varmare. Blåser inte heller. Riktigt skönt att kunna låta bli, mitt på dagarna i helgen har vi haft riktigt härligt och varmt :love:

Och ang täcken undviker jag så långt som möjligt att ha dubbla täcken, min häst får ofelbart skav av det då det alltid blir lite otympligt och tryckande på bogen. Så jag har sedan flera år investerat i ett fint 400 gr täcke m halvhals, synd att man får använda det så sällan bara :crazy: När vi hade ner mot -20 i malmö i vintras hade han faktiskt sitt 200 gr stalltäcke under 400 gr täcket, men då var det ju också undantagstillstånd! ;)

Camilla! DIN häst behöver INTE 300g täcke nu!

Får hon mat kan hon OMÖJLIGT behöva täcke övht om du inte helklippt henne nyss?

Du gör inte hästen en tjänst genom att övertäcka henne...

Camilla! DIN häst behöver INTE 300g täcke nu!

Får hon mat kan hon OMÖJLIGT behöva täcke övht om du inte helklippt henne nyss?

Du gör inte hästen en tjänst genom att övertäcka henne...

Fast jag tycker inte det är din sak att avgöra. TS känner sin häst och bör kunna avgöra om hon någon dag då det är kallt och blåst kan behöva ett tjockare täcke. Varför sitter du på sanningen om TS häst?

Jag förespråkar inte att ha 300g täcken i +10 grader och strålande sol. Men jag tycker inte om att folk ska lägga sig i när ni inte har nån aning om förutsättningarna. Det kanske just de dagar hon haft detta täcke är minusgrader och nordvästanvind på 10m/s och ts häst är klippt och jättefrusen med ryggproblem så hon blivit tillsagd av vet att inte låta henne bli kall. Vad vet du? Tycker din ton är onödigt hård.

Lät som att det var specifikt till mig iom att det var mig du svarade :p Håller dock med dig om att man inte kan utgå ifrån det väder man själv har, om det inte är så att man råkar bo på samma ort som TS eller i samma trakter iaf.

Var nog mer allmänt menat. :)

Fast jag tycker inte det är din sak att avgöra. TS känner sin häst och bör kunna avgöra om hon någon dag då det är kallt och blåst kan behöva ett tjockare täcke. Varför sitter du på sanningen om TS häst?

Jag förespråkar inte att ha 300g täcken i +10 grader och strålande sol. Men jag tycker inte om att folk ska lägga sig i när ni inte har nån aning om förutsättningarna. Det kanske just de dagar hon haft detta täcke är minusgrader och nordvästanvind på 10m/s och ts häst är klippt och jättefrusen med ryggproblem så hon blivit tillsagd av vet att inte låta henne bli kall. Vad vet du? Tycker din ton är onödigt hård.

Förutom att jag VET att det är varmt ute, sol, ingen vind att tala om och ingen nederbörd och hästen är inte helklippt utan fullpälsad och en NORMAL häst.
Jag vet vem TS är och jag vet precis vem hästen är och jag vet hur vädret där VI bor är.
Dvs täcke totalt onödigt och ska man promt ha ett täcke behöver hästen defenetivt inte ha 300g om hon inte står utan mat.
Men jag kan inte tänka mig att TS inte skulle ge sin häst det foder den behöver då hon är extremt mån om sin häst, ibland för mån så det går till överdrift åt fel håll som i detta läget tex.

Liknande trådar

Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 659
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 536
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! Kanske dum fråga, men har ingen bra koll. Jag ska på en rea köpa ett vintertäcke åt min shetlandsponny inför nästa vinter. Då hon...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 358
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar