Minns inte vad den heter, men är en röd pasta jag köper på en asiatisk matbutik i stan.Kanske är bristande kvalitet på min currypasta då. Vad använder du för någon?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Minns inte vad den heter, men är en röd pasta jag köper på en asiatisk matbutik i stan.Kanske är bristande kvalitet på min currypasta då. Vad använder du för någon?
Min närmaste asiatiska butik är två timmar bort. Kan vara det som är problemet. Jag får ta en avstickare nästa gång jag är i stan, och se om det hjälper mig.Minns inte vad den heter, men är en röd pasta jag köper på en asiatisk matbutik i stan.
Du har nog hittat problemet, japp.Min närmaste asiatiska butik är två timmar bort. Kan vara det som är problemet. Jag får ta en avstickare nästa gång jag är i stan, och se om det hjälper mig.
Till en början libbsticka, grönsaksbuljong/lantbuljong/vegeta. Efter en stund lite (lite!) mejram, och så rosépeppar eller kryddpeppar, helst i en kryddgömma. Sist hade jag haft en skvätt vin eller annat lite syrligt, tillsammans med timjan och rosmarin (3/4 timjan). Smaka av med lite honung eller socker.Jag tänkte göra en soppa på potatis, purjolök, bönor och morötter. Och havregrädde eller havrefraiche. Vilka örtkryddor skulle ni använda? Är sämst på potatis. Vill ha mycket örtkryddor, ingen chili eller nåt starkt.
Jag tänkte göra en soppa på potatis, purjolök, bönor och morötter. Och havregrädde eller havrefraiche. Vilka örtkryddor skulle ni använda? Är sämst på potatis. Vill ha mycket örtkryddor, ingen chili eller nåt starkt.
PersiljaTimjan är väldigt gott till potatis, likaså dill. Även dragon kan bli gott (blir lite bearnaisesås-smak av det hela). Och persilja förstås.
Är det thaicurry eller indisk curry du är ute efter?Gjorde curry idag. Men jag tycker det är svårt att få till en riktigt smakrik curry som fortfarande är mild. Jag har ätit det, men aldrig lyckats själv. Har ni några bra currytips?
Jag är nog inte helt på det klara vad jag är ute efter. Eller, jag vet hur det smakar, men inte vad det heter Men jag kan ju testa mig fram, det är det jag gjort hittills men utan större framgång. Tycker alla recept jag hittat blir väldigt starka (jag är en vekling) men utan den där breda, mångfacetterade currysmaken.Är det thaicurry eller indisk curry du är ute efter?
När jag gör indisk curry har jag ofta tomatsås som grund eller har i någon matsked med mangochutney för att få i lite sötma och rundhet. I thaicurry är det mer lime/citronblad, sälta/umami (ersätta fisksås) som är grejen utöver själva currypastan. Sen ger ju den stekta löken en viss sötma och umami med. Vi kör på de vanliga icas, eller santa-maria
Du kan beställa även sådana produkter från t ex Kryddlandet.seMin närmaste asiatiska butik är två timmar bort. Kan vara det som är problemet. Jag får ta en avstickare nästa gång jag är i stan, och se om det hjälper mig.
Tack för tips!Du kan beställa även sådana produkter från t ex Kryddlandet.se