Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Broccolisoppa till lunch igen. Tror jag börjar uppskatta broccoli, sakta men säkert vänner jag mig. 🙂
20211028_114938.jpg
 
Ikväll är inte partner a.k.a. korianderhataren hemma, så jag och dottern ska äta mexikansk tomatsoppa redd med basmatiris, med rostad paprika och korianderstjälkar i soppan som sen mixas, och så massor av koriander och lime ovanpå. Till detta ska vi ha antingen nachos eller grilled cheese, har inte bestämt mig än.
 
Det där såg ju fantastiskt ut! Har du recept? :)

Absolut!
Kikärtscurry

2 tetror kikärtor
2 gula lök
3 vitlöksklyftor

3-4 msk tomatpuré
Valfri mängd röd currypasta

3-4 paprikor (jag gillar röda)

⏩
En stump ingefära
Så mycket vitlök du vill
1 kruka koriander
Täck med kokosmjölk

Dessa 4 mixar jag ihop ⬆️

⏩
Paprikapulver
Spiskummin
Gurkmeja
Valfri curry
Salt
Peppar
Chiliflakes

Fräs lök och sköljda kikärtor i puré och pasta, lägg i resten plus extra kokosmjölk.
Paprikan sist!

Den smakar olika varje gång, ibland har jag salladslök i också :) tror det var allt!
Ev. rödlök samtidigt som paprikan om du är sugen på det!
 
Testade VegMe:s italienska biff idag. Helt okej, men någon konstig besk bismak? Eller är det bara jag?
 
Gjorde curry idag. Men jag tycker det är svårt att få till en riktigt smakrik curry som fortfarande är mild. Jag har ätit det, men aldrig lyckats själv. Har ni några bra currytips?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 502
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 851
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 297
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp