Vad betyder "släppa på bete" för dig?

Sv: Vad betyder "släppa på bete" för dig?

på den tiden jag inte hade fånghäst så betydde det bara att byta hage... min pålle får vara igång hela sommaren då jag inte har ridhus på vintern... han brukar istället få en två veckors vila på vintern o ibland en en veckas vila sommartid...

Släppa på bete - byta från vinterhagarna till sommarhagarna + att de får börja gå ute dygnet runt.

I år får inte min vila för hon ska säljas nu i juli någon gång men min tidigare ponny fick också 3 veckors vila på sommaren. Jag tycker nämligen egentligen det är skönare att låta dom ha sin vila på sommaren, då finns det så mycket annat man vill göra... På vinterna däremot finns det inte mycket annat att göra än att rida, vi har ju tillgång till ridhus och så så...

Vi släppte ut hästarna på bete för några veckor sedan, innan dess så har de gått ute dygnet runt i sin vinterhade med extra grovfoder.. Enda skillnaden nu är att vi slipper grovfodra och man behöver gå lite längre mellan hagen och stallet :P
Annars rids och pysslas det som vanligt!

Sommaren är ju verkligen hästens årstid då man kan njuta till fullo ute i naturen, utan att vara i behov av ridhus eller liknande!

släppa på bete för mig är att låta dem gå ut i en stor fin gräshage med andra hästar men jag kommer o rida samtidigt men det är ju bara nån timme resten av dygnet kan de juh få vara hästar=)
våra går ute reda ny men imorgon skall de på bete.
han kanske kommer o få några dagar ridfritt om jag åker bort

Jag håller inte riktigt med dig vad gäller att hästar skulle må dåligt av att inte arbeta eller ha en uppgift. Har avelsston en uppgift? Finns såna som inte gjort nåt vettigt i arbetsväg sen 3-års åldern.

Som min situation ser ut så har jag inget alternativ till att släppa på bete. Stallet stänger under juli och där finns dessutom inga gräshagar. Det blir för dyrt för mig med en kallhyra på 1 500,- att flytta honom till bete med stall, egen gräshage och ridmöjligheter.
Jag tror dessutom att hovarna behöver en skofri period.

Det måste du inte heller men den åsikten har jag. Alla hästar jag sett som arbetats (under rätt former) har mått mycket bättre än de som inte arbetats som har blivit rastlösa och oharmoniska. Dock räknas vuxna hästar hit, föl/unghästar upptill ca 2-3 år har nog med att växa och leka med sina jämnåriga kamrater. Men om man sen inte hinner med dem när de är 2-3 år ser man direkt att de vill ha MER att göra än att bara gå med kompisen i hagen dagarna i ända. Det är den här arbetsviljan man ska behålla livet ut.

Avelsston har i högsta grad en arbetsuppgift! Det tar mycket på kroppen både att bära fölet och att senare uppfostra det fram tilsl avvänjning. Hormonnivåer mm förändras mycket (jmf en gradviditet, jag har dock aldrig vart gravid :D ). Det är inte ens säkert att stoet orkar föla varje år utan de får ofta pauser på ett år beroende hur de klarar av fölningarna.

Det funkar säkert bra för dig, jag sa inte att du missköter din häst ;) Jag bara menar att alldeles för många skjuter över "släppa på bete" med ursäkten att hästen behöver det, inte att de vill ha lite ledigt och det tycker inte jag stämmer.

Få så vill jag ha minst 2 skofria perioder på raken :angel: Nu ska jag sluta gnälla, min ungis får gå en period fritt i sommar :D

Jag förstår ditt sätt att se på saken.

Är det så att folk bara släpper hästen på bete och sen inte bryr sig om den förrän det är dags att ta hem den?

Jag måste åka till honom minst varannan dag och visitera o kolla o klämma o dona. När jag reser på semester har jag världens ångest men min kompis och jag turas om att kolla hästarna när nån är bortrest.

Ser inte fram emot denna sommaren när de varnar för värsta fästing-sommaren någonsin. Förra sommaren var det en häst i "min" hage som fick Erlichia (heter nåt annat nu men kommer inte ihåg vad).

När jag säger "släpper på bete" menar jag att hon får gå i beteshage. Sen om jag rider eller inte är en annan sak... Förra sommaren skulle hon bara vila en vecka eller så men hon hade sönder en hov så jag kunde inte rida på 8 veckor...

Hon behöver röra på sig för att bli mindre tjock ;)

Släpper antagligen på bete nästa vecka. Rider som vanligt, fast det kommer bli en lång bit att gå för att hämta in dom.
De går ute i 3-4 månader sen.

Vår släpps på bete alltid den 1 Juli-1 aug. Då åker han bort till ett riktigt stort och härligt bete och är borta i en hel månad-utan ridning.

När han väl är hemma igen så släpps han ut i stallets sommarhage,där är han ute dygnet runt så länge som det bara är möjligt,med undantag att han ibland får komma in under natten och vila ut.

Hästen ska ju också ha "sommarlov" och vi vara hästfria.:D

Unghästar t o m 4 år går hela sommaren o endast betar.

om hästen har tävlat får den semester 4 v. att bara vara häst o rids resten, fast den går ute 24h.
Lägger även in en vintervila i nov-dec- när det är hårt i marken o mörkt.

knapp

"Släppa på bete" innebär för våra hästar att de går i en stor gräshage dygnet runt. De får vila nån vecka men hålls igång större delen av sommaren. :)

Släppa på bete innebär för mig att de går ute dygnet runt i hage med rejält med gräs och inte behöver stödfodras (undantagsfall som sto med föl, magra hästar, svårfödda etc) men att de rids så som man tänkt ändå!

*KL*
Vi tar alltid hem hästen på sommaren och han får gå hemma på gården tillsammans med sin "tjej". Vi rider ungefär som vanligt men rider bara ut! Busar och har kul! Går ute dygnet runt..

Förmig är bete när hästen går ute dygnet runt och äter gräs.. man slipper mockning och pass

Sedan om man rider eller inte spelar ingen roll.. hästen går iaf på bete=)

Släppa på bete betyder för mig att hästarna får gå i enorma hagar med massvis med gräs. Ibland ute på nätterna, ibland inte. Beror lite på vädret och hur mkt deras päls växt upp efter klippningen.

Under betes tiden så rids dom, då de äter kraftfoder och vitaminer. Plus att de blir lite väl mulliga annars och det passar sig inte under pga av tävlingar.

Men ngn vecka under sommaren står de allt, när jag tävlat klart/ eller känner att hästen behöver komma bort från träning/tävling.

MR

Släppa på bete = låta dem gå ute dygnet runt och äta gräs men ridas som vanligt (dock inte mitt på dagen då det är för varmt).

Tar in och låter sova en stund ibland eller när det är tokvarmt och alldeles för mkt insekter.

Vilan tar vi på vintern när det ligger drivis på vägarna.
Har man inte ridhus så... :smirk:

vad jag upplevt så finns det inget som gör en häst mer motiverad, harmonisk och trevlig att rida som 2 månaders vila då dem kan få vara bara häst... Det enda negativa med det är att man som ryttare får allvarlig abstinens...

Min pålle har eksem och måste stå inne mellan 4 på eftermiddagen och 9 på morgonen under maj-september på grund av knotten... jag låter honom därför vila oktober-november. Han får då gå ute dygnet runt i en stor kuperad hage, avskodd och tillsammans med ett gäng andra hästar. Att det inte finns något bete och att dem håller varandra sysselsatta gör att han inte går upp i vikt och behåller grundkondisen...

Betessläpp för mig är när vi tar hästarna till ett jättebete och de får går där och bara vara hästar i ca 6 veckor varje sommar. De har flera stora betesfält, skog, buskar och sjön i hagen. Härligt kuperad är den också. Hästen får vara på "sommarkollo". Jag rider alltså inte alls under de veckorna. Tycker hästen har rätt att få vila från utrustning och krav. Tar inte ens på grimman. Kollar att de är hela och mår bra varje dag bara.
Hemma har vi ingen tillräcklig beteshage men de har varit ute dygnet runt sedan mitten av april.

Bete för mig är att släppa hästarna i en stor gräshage med mycket mat.
Och gå där dygnet runt. Förrutom när jag ska rida henne.
Hon jobbar mer på sommaren än på vintern. Och det beror på hårda vägar och en frusen matte:smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 118
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30