Vad betyder "släppa på bete" för dig?

Sv: Vad betyder "släppa på bete" för dig?

Rider på som vanligt, tom lite mer. Det är under sommaren det är bäst. Häst kan hästen vara de 22 timmar jag inte är där och sköter honom. Han lider inte för det, även om man arbetar med blir det ändå mer "hästtid" över ändå för de går ju hela dygnet runt i stor hage med andra hästar och äter gräs förutom dem 1-2 timmar/dag jag sköter/rider/promenerar med han.

Släppa på bete betyder för mig:
Annan hage och att hästarna få hästa färskt och gott gräs:D

Jag tränar på som vanligt eftersom minisen annars blir en tunna och damen blir som ja... en vildhäst. Sen tro jag inte att en frisk och "medelålders" hobbyhäst är i behov av längre vila, utan att denne mår bäst av att jobba året om med kanske en ledig dag i veckan eller så:)

Bete för mig är utevistelse dygnet runt i en stor hage med bra bete.

Jag rider min häst under sommaren så som under vintern. Men man får då välja att rida tidigt på morgonen eller sent på kvällen om man ska jobba hästen med tanke på värmen. Sen rider man ibland på dagarna och tar det lugnt men i regel tar man det när det är svalare ute.

Nu går min häst ute dygnet runt hela året och det kommer alla mina hästar att göra i fortsättningen. Så han "släpps" inte på bete, han bara slutar utfodras med grovfoder. De står även i samma hage, då den är 30 hektar så håller den även för bete mellan maj och oktober.

Visst får han kanske semester ngn vecka eller helg då och då under sommaren för att man ska göra annat, men jag låter honom hellre vila någon gång under vintern om han skulle behöva det. När det är mörkt och tråkigt. Efter som att han går ute dygnet runt så får han ändå den stimulans han behöver och slipper "stå". Min häst har dock oftast mer behov av att jobbas än av att ha viloperioder.

Bete för mig är en stooor kuperad hage med en stor flock hästar, där de går dygnet runt.

Att gå ute dygnet runt i en gräshage är inte bete för mig.

på sommaren är det ju bästa tiden att rida(då det inte är jättevarmt).tycker att man kan rida som vanligt då och ha vila på vintern istället då det är mkt kallare och, hårt underlag och mycket is på vägarna.

min får gå ut i sommarhage å leva på gräs å sova ute..men jag rider som vanligt.

Min tävlingsvalack, ska få en veckas hel vila runt midsommar. Det är hans vila för i sommar, då tävlingarna är bäst på sommaren. Han får även vara ledig 1 dag vecka och sedan Ca 1-2 veckor vid jul.

Unghästen (3) Gick treårstest 6maj, efter det har hon vilat. har bara pysslat med henne. inget arbete. Hon får gå till mitten av augusti.
Så inget riktigt bete för mina eftersom dom är inne på natten. :) Båda får stödfoder, med mineraler/vitaminer och salt.

Men sommarvila/bete tycker ja är när hästarna går ute dygnet runt i stoooor kuperad gräshage. :) med kompisar såklart. inte en liten boxhage med massa gräs!

Du kan ju dela upp det lite, kan ju få gå på bete 1-2 veckor på sommaren och sedan vila i vinter med.. Det kan dom behöva. :)

Senast ändrad:

Ja som frågan lyder....

Låter du hästen vila och "bara vara häst" ett tag eller rider du som vanligt?

Mina ska ut på bete om ett par veckor och eftersom det är min första sommar som hästägare funderar jag lite över hur jag ska se på det.

Det som jag upplever hittills är att det var fruktansvärt svårt att hitta tid att rida eller göra annat med hästen mitt i vintern då det blev mörkt så tidigt/var dåligt väder osv osv, och att jag ska i mitt fortsatta hästägande rikta in mig på att mina hästars "viloperiod" får vara mitt i vintern. Men att under sommaren när jag (och barnen) har mera tid och är lediga ska vi göra lite mer med dom.

Är det feltänkt tycker ni?

Hur använder ni hästarna under sommaren?

Jag antar att frågan gäller mest er som är s k fritidsryttare som jag, ni som tävlar har väl fullt upp under sommarhalvåret.

Ja vad säger ni? :bump:

"Släppa på bete" betyder för mig lata oansvariga hästägare som slänger ut sin häst i en hage för att slippa bry sig. Väder o vind spelar ingen roll - "De går ju på bete, så hääääärligt de har det!"

Våra vilar under vintern när vädret är dåligt (läs stenhårt/isgata) ngn vecka som mest. Tror vuxna hästar som regel mår bättre av att användas, de är gjorda för att arbeta. Dock gärna i måttligare mängder. Åker ex inte o tränar ändå när väglaget är dåligt o då kan man ju låta dem gå ned i kondition.

Min unghäst (3 år) vilar just nu efter treårstestet (1-1,5 mån planerad) och ska sedan vila längre efter finalen sista september fram till mitten på december. Han "kan" redan allt han ska kunna som treåring och unga hästar är mycket viktigt att vila, främst hjärnan.

Våra byter hage såklart, med succesiv invänjning. Men de går inte ute under natten pga knott. Dessutom så gillar iaf inte jag att ha unghästar ute dygnet runt, de behöver mycket lugn o ro att vila när de växer. Min lägger sig o sover i boxen på lunchen varje dag när han växer. Dock finns det så många positiva saker med att släppa 1-2 åringar på bete under sommaren att jag ändå föredrar det. Men inte att ha dem ute dygnet runt året runt.

Släppa på bete för mig är att flytta honom till en jättestor, fin sommarhage där han får gå ute dygnet runt. Men jag kommer dock rida min häst minst varannan dag, han släpps på bete på lördag men kommer få vila helt de första 2 veckorna då jag inte har tid.

"Släppa på bete" betyder för mig lata oansvariga hästägare som slänger ut sin häst i en hage för att slippa bry sig. Väder o vind spelar ingen roll - "De går ju på bete, så hääääärligt de har det!"

ojojoj, känner igen det där! :mad:
eller:

"Han har kämpat så, han förtjänar semester!"

yea right...

Fast jag tycker det är underbart när den säsongen kommer för man slipper väga hö och mocka.
Fast ridningen slipps inte! Det är ju därför jag har häst!

Senast ändrad:

Vi har våra hästar på bete c:a 2 mån dygnet runt där dom har tillgång till halmad lada. Första 2 veckorna rids dom sedan hel vila och sedan ridning dom sista 2 betesveckorna.

Kicki :)

När det gäller mina egna hästar så kommer tvååringen gå i hage med massor av gräs ;) Om någon annan i stallet kan tänka sig att ha sin häst ute nattetid så får hon gå ute dygnet runt i två veckor och bara loppa sig.
De vuxna hästarna däremot står inne på nätterna och rids som vanligt. De går i hage med lite gräs i, inte lika mycket som i unghästens hage men ändå gräshage.

Jag anser det inte som bete då det för mig är att hästen går ute dygnet runt. Men dygnet-runt-bete ser jag inte som ett alternativ för tävlingshästar som har sin högsäsong på sommarhalvåret. Så blir det någon som får gå på bete är det unghästen men då måste hon få sällskap ute på nätterna.

Unghästen får ju vilopauser lite då och då året runt. De vuxna får "årsvila" på vintern, oftast lucia och några veckor framåt. De rids dock då också men ingen träning eller ridning i ridhus utan bara konditionsträning/"rolig ridning" utomhus. Bra för konditionen och pållarna gillar det :D
Då är det ändå inga tävlingar och det brukar vara så mycket annat folk i ridhuset ;)

Senast ändrad:

Släppa på bete är byta hage från "vinterhagen" till "sommarhage" :D Det är den enda skildnaden, ute på natten var de redan innan. Rider hela sommaren dessutom, det är ju den bästa ridtiden!

Håller helt med här, längtar efter att få släppa på det riktiga betet nu!
Ute har hästarna gått i över en månad, men de är ju inte på "bete" och överlever enbart på gröngräs än :D

Och i sommar blir det ridning för hela slanten, dressyrträningen skall igång på allvar.

eller:

yea right...

Fast jag tycker det är underbart när den säsongen kommer för man slipper väga hö och mocka.

Jag förstår inte alls.... Vad är det för fel med att släppa hästen fri några veckor på sommaren där han kan äta så mycket han vill och leka o busa med kompisar?

Jag som tycker jag ger honom en belöning.

Började rida in min häst i vintras, han fick sin 2 månaders vila under våren, nu går han sedan i början av Maj på bete, dvs stor sommarhage dygnet runt, tillräckligt med gräs för att klara sig utan tillskott (ger kraftfoder och vitaminer de dagar jag rider/tränar).
Jag har satt igång honom så sakta igen och kommer ge honom några veckor i slutet av sommaren igen, och sedan inte förrän till vintern. Tror verkligen på vintervila, dels är det hårt i marken och dåligt väder, dels är terrrängen som bäst att muskla i nu;) och man lockas inte till att vara i ridhuset hela tiden!

Släppa hästen på bete för mig innebär att:
hästen går i sommarhage i flock och sover ute:) jag rider och sköter den precis som vanligt.

Mvh Arabizar

Leka och busa med sina kompisar ska hästen alltid kunna göra. "Bara gå och äta gräs" innebär typ soffpotatis till häst. Ingen mår direkt bra av att soffa sig och inte ha en uppgift. Och oftast blir de dessutom tjocka - ännu värre. DOCK, har hästen gjort mycket eller är ung o växer DÅ kan de behöva ngra veckors vila. Men det behöver de isf flera gånger om året, inte bara på sommaren. Och vuxna hästar som gör ungefär samma arbete året runt - dvs typ rids behöver i regel ingen totalt vila för att "slippa" arbetet. Då har man väl jobbat lite fel, hästen ska längta efter att få jobba. Kommer hästen från totalt hagvistelse i flera år och börjar tränas för tävling då klassar jag den till kategorin "hästen har gjort mycket" och behöver många pauser med mer eller mindre helvila.

Dock tror jag inte hästen i sig tar skada av att vila, inte alls. Men jag tror fortf mer på regelbundet arbete.

My opinion

eller:

yea right...

Du tar orden ur min mun :D

Jag håller inte riktigt med dig vad gäller att hästar skulle må dåligt av att inte arbeta eller ha en uppgift. Har avelsston en uppgift? Finns såna som inte gjort nåt vettigt i arbetsväg sen 3-års åldern.

Som min situation ser ut så har jag inget alternativ till att släppa på bete. Stallet stänger under juli och där finns dessutom inga gräshagar. Det blir för dyrt för mig med en kallhyra på 1 500,- att flytta honom till bete med stall, egen gräshage och ridmöjligheter.
Jag tror dessutom att hovarna behöver en skofri period.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 118
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30