Vad betyder "släppa på bete" för dig?

Sv: Vad betyder "släppa på bete" för dig?

Visst fungerar endel hästar så. Jag menar generellt. Och generellt tror jag vuxna hästar vill ha mer att göra än att "bara vara häst". Men det beror såklart på individ! Om din häst dessutom har det jobbigt under sommaren så kanske den än mer behöver slippa undan lite när vädret tillåter, jag ser inget fel i det alls :)

Under hela året, framförallt tränas, men även tävlar jag med hästen. Det blir emellanåt ganska intensiva veckor.
Lägger in viloveckor när det behövs under hela året, brukar bli under hösten och under våren innan tävling säsongen går igång.
Hon får även julvila, men det är mest för min egen skull, det är så mycket bestyr under den tiden.

Sommaren och bete så går hon ute ungefär två månader. Tre-fyra veckor av dessa är hon bara häst. Ingen ridning eller borstning utan bara visitering och genomgång. Då får hon vila kropp å själ.....
Brukar sedan börja mjukrida lite under betet för att hon ska vara lite igång innan hon tas hem, stallas upp och sätts i träning igen.

Min kille får nog tyvärr vila en del, fast jag velat rida..pga att jag inte har nåt direkt jobb nu, så får jag har honom på ett bete (som är stort o bra för honom) men inget tillgång till stall, och sen måste han gå utan skor..o då vill ajg inte rida honom..så till att börja med blir det en tre veckor hel semester för honom..sen får vi se om jag fått jobb o så kanske jag tar hem honom och slår på skor, annars får han gå o skrota en tid till*suck* inte kul att bli arbetslös..

släppa på bete innebär för mig att hästarna går ute dygnet runt och har gräs som basföda. ev kompletteras det med lite kraftfoder, mineraler. (saltsten i hagen såklart) Jag låter inte min vila på sommaren, det är ju då tiden och ljuset finns. däremot brukar det bli lite vila på vintern.

Min pålle får vila typ 2 veckor i början på sommaren och 2 veckor i slutet. Då hinner han inte tappa så mkt.

Imorgon åker han, vad skönt för honom.... :love:

Han äter då bara gräs om han inte blir för trött vid ridning, då ger jag kraftfoder med.

Släppa på bete=dygnet runt bete för mig. Dock så släpper jag inte ut min ponny då jag vill ha full koll på utfodring m.m. Planerar att tävla/träna hela sommaren, ev. att hon får gå lugnare ngn vecka mitt på sommaren. Hon får självklart gå i gräshage under dagarna, och kommer in först på kvällen.

Min går inte på bete, han är för gammal för att vila helt. Han går kvar hemma i sin vanliga hage, som dock har gräs och plats att busa på.

Har aldrig släppt nån annan häst på bete heller, båda mina ponnyer tävlades och blev dessutom olidligt feta ;)

Det går väl prima att kombinera betessläpp med träning?
Sommaren är ju rent generellt bästa perioden att rida på, så jag ger hellre vintervila ur den synpunkten. Hästarna verkar nöjda nog med att de faktiskt får strosa i oändliga gräsbelagda hagar att de inte har något emot att följa med ut på en timmas ridtur dagligen eller då och då. De kan till och med bli lite uttråkade en bit in i betesperioden och glatt traska fram mot grinden för att få lite träning och stimulans :)

Jag skulle gärna släppa mina hästar på bete "ordentligt" någon månad, plocka skorna och låta den gå och bara vara häst ett tag.
Men ponnyn hålls igång för fullt. Han har haft fång och jag vill ha honom i lagom hull och så.
Travaren hålls också igång för fullt.
Mina har istället viloperiod på vintern när det är som mörkast och tråkigast att hålla på med träningen.

Hej

Sommaren är den tiden jag nyttjar mest när det gäller ridning, då vi har uppemot -30 här på vintern. Jag tycker inte att det är fel att rida sin häst under "betet" Hästen jag har går ute dygnet runt i en stor härlig hage med sina kompisar. Jag rider henne dagligen. förutom att ibland kan hon få stå ca 3-7 dagar då hon jag rider med bor på annan ort varannan vecka. Detta passar mig ganska bra, men det är inte alltid det är så, vissa "perioder" kan vi rida varje dag i flera veckor, sedan låta dem stå 1-2 dagar och sedan rida igen. Saken är den att när dom väl står på bete så busar, umgås & äter hästarna 23 timmar om dygnet, hästen min äter även kraftfoder, betfor & flertal vitamintilskott pga ridningen, så jag personligen tycker inte att det är fel att rida dem varje dag. (om man jämför med vinter då de står i hagen ca 12 timmar per dag och sen i stallet över natten, och dessutom inte äter lika mycket)..

det är iallafall min åsikt.

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Att släppa på bete för mig är när jag lastar min häst och åker iväg till en stor hage med mycket gräs där han får gå med andra hästar helt utan att göra något annat under tiden som han är där. Jag åker bara dit och tittar till honom.

Men så har det varit nu, det är inte säkert att det blir så dom kommande åren eftersom man endå vill rida under sommaren och sådär. Kanske får han vila bara en månad sen. Vi får se. Men nu går han på bete tre månader helt och hållet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 118
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30