Som @monster1 skrev + att det är länsstyrelsen som avgör om skälen som anges för att ta bort en fornlämning är tillräckliga. Huvudinställningen är att fornlämningar ska bevaras men många tas bort varje år, främst pga olika byggprojekt (infrastruktur och bostäder av olika storlek).Vet du om man kan få en fornlämning på sin mark borttagen/upphävd även om det inte ska byggas? Krångligt?
Den där stensträngen vi har är lite irriterande och vissa stenar hade jag velat plocka bort ur hagarna för att kunna underhålla dem .
Visst kan det vara intressant med fornlämningar, men i detta fallet skulle jag gärna vilja kunna slå somliga hagen de år den inte betas så det slipper bli ogräsodling
När vår fastighet styckades av från den större vet jag att lämningen var av betydelse för var de skulle dra gränsen för de inte var så sugna dela lämningen mellan två markägare.
Och de kallade den fornlämning av mindre vikt vad nu det innebär.
Fornlämning av "mindre vikt" finns inte, men naturligtvis kan olika lämningar anses mer eller mindre bevaransvärda. Det beror på kontexten. En stensträng som är del av ett större stensträngssystem eller relaterat till andra lämningar kan (obs! jag är inte bra på stensträngar, detta är bara för att exemplifiera) ha större kunskapsinnehåll än en ensamliggande. Trots att det är samma lämningstyp.
Fornlämningsstatus kan inte upphävas om det inte visar sig att det inte är en fornlämning naturligtvis.
Om länsstyrelsen säger ja till att lämningen får tas bort upphandlas en arkeologfirma som ska göra jobbet. Beroende på arbetets förväntade pris blir det direktupphandling eller anbud, men inte enligt LoU utan som det beskrivs i KML.
Upp till fem prisbasbelopp avgör länsstyrelsen helt själv vem som ska göra jobbet. Mellan fem och tjugo prisbasbelopp kan beställaren säga om de vill ha upphandling eller ej och över tjugo prisbabsbelopp måste det vara upphandling.
Fältarkeologi är väderberoende och kan i princip endast utföras när det är snö- och tjälfritt. Senhöst är mindre lämpligt pga dåligt ljus och korta arbetsdagar.