Vad betalar ni för stallplats?

Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Betalar 1 100:-/mån, då ingår spån och hösilage och bete på sommaren. Lösdrift, så några in- och utsläpp behövs inte. Vad gäller mockning och fodring, så turas vi om, jag tar tre dagar i veckan och stallägaren tar fyra dagar (jag har en häst, hon har en häst och en ponny). Hästarna har fri tillgång på hösilage i småmaskiga hönät, så det behövs bara fyllas en gång per dygn. Liten uppvärmd sadelkammare, ingen paddock på gården, men finns fyra-fem stycken inom 2 km + ett ridhus, så det funkar bra ändå, blir ju lagom uppvärmning! Jättefina ridvägar!

Fullt medveten om att det jag betalar i hyra endast (nätt och jämnt) täcker kostnaderna för hösilage/spån/el, men har en deal med stallägaren att jag hjälper till lite extra tex när hon inte kan ta stallet, eller klipper hennes hästar, raspar hovar vid behov, hämtar spån, städar och plockar i förvaringsutrymmen, krattar gårdsplan osv.

Enda nackdelen är att det är dåligt med ridsällskap, stallägarens hästar är gamla och pensionerade, rids bara skritt-turer ett par ggr i veckan. Men det finns ju faktiskt en massa andra hästar i närheten, så jag hade ju kunnat få sällskap om jag bara iddes lyfta telefon-luren och göra upp något med någon någongång...

För i övrigt så är jag ju väldigt nöjd med att det bara är vi två som har häst där, det är så himla enkelt och smidigt att bara ha en person till att prata med och komma överens med om något behöver fixas eller ändras! Och så är jag väldigt nöjd med att saker som behöver göras blir gjorda! Är det lerigt vid ingången till ligghallen så köps det direkt hem mer grus och läggs på, dyker det upp vargar som går och spanar längs hästhagen så köps det in mer el-tråd, isolatorer och stolpar så vi kan hjälpas åt att göra staket med fem trådar för att hålla vargarna utanför. Går grepar eller skottkärror sönder så lagas det direkt eller köps nytt.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Har varit med om det mesta på den korta tid jag haft egen häst.

Stall 1: 2000:-/månad. Alla tjänster ingick som fodringar, in och utsläpp, iordningställande av foder och mockning. Okej hagar. Fick betala strö och grovfoder utöver det. Problemet där var att stallägaren mockade och la in en PALL spån i månaden till min renliga häst. ;)

Stall 2: 1200:-/månad. Halm och morgonfodring ingick resten sköttes kollektivt. Okej hagar.

Stall 3: 1800:-/månad kallhyra inget ingick. Fodringar samt in och utsläpp sköttes kollektivt. Grovfoder och halm fanns att köpa på gården. Liten grushage på vintern okej gräshage på sommaren.

Stall 4: 1700:-/månad. Fodringar, in och utsläpp, strö och hösilage ingår. Okej hagar.

Blivande stall 5: 1000:-/månad. Då ingår fodringar och utsläpp på vardagar. Grovfoder och strö köps på gården. Okej hagar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 020
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
983
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp