Vad betalar ni för stallplats?

Ellanamde

Trådstartare
Vad betalar ni för eran stallplats, och vad ingår?
Vad trivs ni och vad trivs ni inte med i stallet?

Vad är rimligt att betala för in-utsläpp, strö och hö?

(såg en liknande tråd nedanför, men vill ha från hela Sverige och gärna mer svar) ;)
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Jag betalar nu 500:- året om i hyra då är det lös drift men har även egen box maten får jag köpa själv, det är privat stall med stall ägarens hästar och jag + en till som är inakoderade... Stallet är jätte mysigt och fint relativt nytt lungt och fri fullt som jag vill ha det många skogsvägsar ridbana med massa hinder och trevlig ägare... Jag har värkligen hittat ett bra ställe i småland
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

I gamla stallet (ska flytta till ett nytt i höst, nu bete) betalar man:

1250kr i kallhyra
2,25kr/kg hö.
Torv 80kr/balen eller halmpellets 65kr/säcken.

= Någonstans emellan 2500-3500kr brukade det sluta på!

I detta ingår alla fodringar och in&ut släpp Mån-Fre
Fodringar förutom kvällsfodring på lördagar då den låg på rullande schema.
Varje söndag är jour för hela ridskolan :wtf: och du är ensam och ska göra ALLT som krävs mellan 8-16 för alla hästar! En annan person har kvällsfodringen (också rullande schema)

Det finns plats för 10 installade och ca 15 lektionshästar så du har jour & fodring var 10:e vecka.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

1600:- då ingår box, hage och fri tillgång på silage
1000:- med alternativet eget grovfoder
spånförsäljning på plats 200:-/bal (väldigt stor bal)
+möjligheten finns att fixa eget strö om man vill

kraftfoder, mineraler etc köper man själv.

Ridbana finns på gården där man köper ridkort årsvis.
Ridvägar i oändlighet och ridanläggning en liten bit bort.

Bete finns på gården och erbjuds de hästar som kan gå i flock juni-augusti/sept

Vi kör kollektivt skötsel av bla in/utsläpp. Funkar väldigt bra då vi får bestämma väldigt mycket på egen hand vad gäller rutiner mm då vi själva gör jobbet.
Tidigare hade vi lunchfodringar med, men de plockade vi bort och ersatte med slowfeednät då hanteringen blev ohållbar. Trivs som fisken i vattnet då stallet känns väldigt "hemma" och gemenskapen är stor!

I orten/byarna runtom är det väldigt mycket olika stall så hyrorna ligger för det mesta fr 1200-2000:- om något ska ingå i hyran utöver bara boxen oavsett om det ingår tjänster eller inte har jag märkt. Är nog tillgång/efterfrågan och jag har aldrig hört talas om stall som har tomma boxar länge.

Vad som är rimligt är omöjligt att säga..
Jag som hästägare betalar inte mer än 2000:-per månad helst, men börjar man räkna på vad saker och ting kostar i bara foder och strö för en häst per månad plus arbetskostnader och stallets driftskostnad så tror jag många tar underpriser, egentligen.
Många stallägare gör gratisjobb, det får man tänka på för skulle dessa ta ett fast pris för varje arbetsinsats de gör..skulle vi nog alla ha stallhyror närmare 4-5000:-/månad minst om allt ska vara precist..
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Glömde säga att det finns ridhus, paddock, café, toaletter, sadkamnare o så! :)

Betalar helst inte över 3000kr men vad gör man inte för sitt gullefjun! ;)
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Jag betalar 600 kr i stallhyra, 1,50 kr/kg hö och självkostnadspris på strö.
Och då sköter stallägaren om alla ut och insläpp och fodringar för min häst som inte kan gå på fri tillgång.
Så sammanlagt så kostar det runt 1600 kr i månaden och jag är jättenöjd med det för det har aldrig kostat mig så lite per månad förut utan vilket stall jag än har stått i tidigare så har kostnaden hamnat på 2500-3000 kr/månad och då ska tilläggas att min häst har aldrig haft det så bra någon gång som han har det nu.
Och då finns det en välskött paddock med hindermaterial och långa, fina skogsvägar att rida och sen det bästa av allt är att min stallägare är superduktig både när det gäller ridningen och när det gäller allt som har med hästarnas skötsel att göra(skador, hästarnas sjukdomar och när det gäller vad man ska ge när det gäller örter, mineraler och andra tillägg).
En annan sak som känns väldigt tryggt, det är att stallägaren inte arbetar , utan är hemma och har koll på hästarna i princip 22-24 timmar i dygnet.
Så både min häst och jag har hamnat i himmelriket nu känns det som.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Betalar 1300 för en, 2300 för två september till maj tror jag det är. 600 under betesperioden, men ofta krävs stödfodring och då ca två kronor kilot. Vinter ingår ståfoder, alla fodringar osv. Lösdrift med egen box, jag har en på 12 till mina två C-ponnys, vilket är tillåtet men de står sällan eller aldrig inne ändå. Stallet är bara några år gammalt med fantastisk luft.

Halm till lösdriften delas på fem personer, går nog cirka så många storbalar under vintern, kanske ngt mer. (Antar att jag betalar lite mer av halmen pga mina två hästar).

Ingen ridbana ell dyl men privat ridhus fem minuter bort med släp, vilket jag har ett eget. Grymma skogsvägar som i princip inte används alls av bilar.

Toa finns inne i huset och alla har nyckel +kan larma av. Sadelkammaren finns inne i huset och är såklart uppvärmd.

Stämningen är jättebra och alla hjälps åt och delar med sig :)
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Vi betalar 1 800 kr/mån.
Då ingår box, varm sadelkammare, ridhus och ridbana, stora hagar, morgonfodring, utsläpp och lunchfodring vardagar.

Jag köper allt foder och strö själv.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Sist jag hyrde box så kostade det 1200kr per månad. Och då ingick boxen. Och vatten/el/liten ridbana/hagar. Resten fixade vi själva (foder, strö, in- och utsläpp). Centralt i Uppsala, skulle lätt ha häst där igen så länge jag jobbar i Uppsala, skitsmidigt! Finns ridhus och så på skrittavstånd.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Stötte nyss på en som ville ha sin häst här, personen ville att in- och ustläpp, fodringar, hö och strö + box och hagar skulle ingå, men h*n ville max betala 1700?! Tyckte det var väldigt lite, så det blir avslag på det ;)
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Jag trivs väldigt bra där hästen står nu. Nära hemifrån, fint stall med bra luft och bra rutiner. Fyra boxar och totalt två hästar + ett föl. Ägarna är toppen!

Jag betalar 1500:- per månad. Då ingår fri tillgång på hö och halm och utsläpp på vardagar. Vi turas om med mockning och insläpp, skönt att ha sina hästlediga dagar. Stallet är väldigt lättarbetat, tar inte många minuter att mocka en extra box.
Helgerna turas vi om med, jag hjälper dem när de reser bort.

Välskött ridbana på gården, en kilometer till nybyggd minder anläggning där jag löser halvårs kort för ridhus. Fina varierande ridvägar.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

600:- i månaden i kallhyra, då ingår in/utsläpp och fodringar.
Privat stall med ridbana, nära centrum och anläggning.

Har aldrig betalat så att hö ingår, men vad som är rimligt beror väl på de lokala foderpriserna. Tidigare betalade jag 700:- i månaden i kollektivstall och då ingick en torvbal per vecka.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Betalar 700 i stallhyra då ingår utsläpp alla dagar året runt. 2,50 för hösilage som är toppenbra, köper in strö själv (jag har spånpellets) eller de som har torv köper in pallvis tillsammans. Vi hjälps åt med lunchfodringar. Alla tar in sin häst själv eller hjälps åt. Underbart stall med ridbana och bra ridvägar, blir dock att korsa en landsväg för att komma till de längre ridvägarna.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Inser när jag läser alla svar att jag kan komma billigare undan än jag gör idag!
Jag betalar ca 3500:-/månad, men så ville jag ju ha ridhus, hoppträningar, och tävlingsmöjligheter på hemmaplan. :)
I hyran ingår:
Box och sadelskåp
Torv- 4 balar
Hösilage - 15 kg
Kafft & betfor & mineral
Ut- och insläpp
Täckesbyte
Fodring 4 ggr/dag

Stallet är ganska stort, har personal 7-21, samt ridskoleverksamhet på kvällar och helger. Små tråkiga hagar :( , men hyfsat lång utevistelse. Nära till tätort och bussar. Kollektiv skötsel på helger.

Stallet är i norra Stockholms län på landsbygden.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Betalar 2500:- för fullservice i ett stall med bra bussförbindelser nära Uppsala. Foder anpassat efter en storhäst, med hö, havre och betfor. Behövs annat får jag köpa det själv. Belyst ridbana och rundcorall på gården, skrittavstånd till ridhus. Bra hagar, men inte jättemånga ställen att rida ut på.
Uppvärmd sadelkammare och spolspilta med varmvatten. Ett riktigt toppenstall som jag är supernöjd med, nu behöver jag bara en ny häst..
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Betalar 2300 kr (har dyrare box då den är större, annars ligger det på ca 2100 - 2200 kr)
6 km till stallet
Inkl fri tillgång på analyserat grovfoder ute + inne
Halm i valfri mängd
Krafft grund, groov 125 och ponny. Fri tillgång
Utsläpp mån - fredag.
Rullande schema vardagskvällar och helger. Är 10 hästar i stallet så man har var 10e vardagskväll och helg
Får 100 kr billigare per vardagsmorgon man tar

Tillgång till ridbana med hindermaterial. Toa, tvättmaskin, uppvärmd sadelkammare, spolspilta med varm och kallvatten.
Stoooora hagar! Inkl sommarbete.

I förra stallet betalade jag 1800 kr. Då ingick 12 kg hösilage, halm, krafftfoder, in och utsläpp varje dag. Ridbana, uppvärmd sadelkammare, omklädningsrum med toa, spolspilta med varm och kallvatten.
Hade dock ca 2 mil längre varje dag. Små hagar
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Betalar 2350:- för en ponny. Då ingår morgon och lunch fodring samt utsläpp, fyra spån balar samt 6 kg hösilage/dag. Har en helt okej hage med en kompis. Resten av fodringarna går på rullande schema och man tar in sin egen häst. Men man kan välja att köpa sig fri från allt om man vill. Det finns även ridhus och ridbana, spolspilta, sadelkammar och toa.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

1500 för okej hage med ligghall, tillgång till box men in- och utsläpp samt fodring ingår inte.
Hösilage ingår, strö köps individuellt. Enklare ridbana, flera ridhus på skrittavstånd, bra ridvägar, ganska bra förvaring, fräscht stall.
Jag hade önskat att det gick att individanpassa mer (t.ex. dela upp hagarna, ändra fodringsrutinerna) och hade gärna betalat ca 2000 om in- och(/eller) utsläpp ingick.
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Jag betalar 2000:-/mån och då ingår box, hö och strö + alla in- och utsläpp. Det finns en liten ridbana, toalett, omklädningsrum och torkrum för täcken.
Jag tycker att det är billigt men jag tänker inte tvinga den mycket trevliga stallägaren att höja. :D
 
Sv: Vad betalar ni för stallplats?

Jag betalar 2000 kronor i månaden för boxplats för min ena häst, 1500 för den andra som går på lösdrift, året runt. I det dyrare priset ingår boxen, plats i hage, halm, fri tillgång på hösilage (ett mål äts inne, på kvällen, för den som har box), in- och utsläpp alla dagar, visst kraftfoder samt mockning. Det är samma för lödriften, minus in- och utsläpp då givetvis.

Jag köper till mineraler själv, samt B-vitaminer till min gamla häst som har lite problem med pälssättningen.

Det finns ingen uppvärmd sadelkammare, men däremot har vi ett separat pannrum som är varmt, där vi byter om själva, och där det finns möjlighet att i alla fall förvara tränsen vintertid. Annars är det fina ridvägar, liten upplyst paddock med liten uppsättning hindermaterial, samt ridavstånd till stor ridbana med hinder.

Jag är mer än nöjd med det mesta. De som är i stallet är trevliga, ridvägarna är bra, hästarna trivs och jag tycker det är skönt att betala lite extra för att slippa krångla med rullande schema, det hade vi i mitt förra stall och funkade inte alls. Det enda lilla minuset är i så fall att det just för tillfället inte finns så mycket andra hästar att rida med (det är mest fölston, föl och tvååringar), men det kommer troligtvis ändras.
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 020
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 629
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
983
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp