Självklart har föräldern huvudansvaret, men det betyder inte att en 12-åring inte ska ta något ansvar. När jag var 12 år skaffade jag mitt första egna djur. Detta med villkor om att jag skulle betala för maten och ta ansvar för den vardagliga skötseln. När jag var 13 år skadade sig djuret illa och vi stod mellan att operera eller avliva. För att operation skulle vara aktuell fick jag stå för halva kostnaden dvs använda mina sparpengar. Jag la mina sparpengar på en operation.
Jag har aldrig betraktat detta som konstigt. Om man skaffar djur måste man vara beredd att ta ansvar för det inte bara genom daglig skötsel utan även ekonomiskt. Sedan ska det alltid finnas en vuxen som har huvudansvar, men det är inte farligt att lära barn att ta ansvar och vara delaktiga i beslut.
Jag hade nog inte lagt hela kostnaden för avlivningen på barnet, men väl halva om möjligt.
Jag har aldrig betraktat detta som konstigt. Om man skaffar djur måste man vara beredd att ta ansvar för det inte bara genom daglig skötsel utan även ekonomiskt. Sedan ska det alltid finnas en vuxen som har huvudansvar, men det är inte farligt att lära barn att ta ansvar och vara delaktiga i beslut.
Jag hade nog inte lagt hela kostnaden för avlivningen på barnet, men väl halva om möjligt.