Vad bestammer vilka ord som ar rasistiska?

Det förekom väldigt mycket rasism (jag inser att du har annan språklig bakgrund än svenska, men snälla försök stava någorlunda korrekt) i USA mot Japaner, och japaner ansågs som ett sämre folkslag.
För att inte tala om mexikaner och många andra folkgrupper.

Det var dock dumt av mig att dra in ytterligare ett exempel på ras-problem i USA i diskussionen. Jag och många här vet egentligen för lite om USA för att diskutera förhållandena där.
<snip>

Nu svarade jag pa nagon annans post och drog inte in fler rasproblem fran USA ... och vad det galler stavning tror jag nog att de flesta har kan forsta fran innehallet i texten att racism betyder rasism.

Rent generellt ar jag dock overaskad over att sa manga, i oppna fritankande Sverige, envist haller kvar vid "det har vi alltid sagt" istallet for att andra sig nar man forstar att det man sager kan vara sarande och forodmjukande.
Som Ramona sager ... man vagrar slappa ordet trots att man vet och forstar att det ar ett nedsattande ord.

Nu svarade jag pa nagon annans post och drog inte in fler rasproblem fran USA ... och vad det galler stavning tror jag nog att de flesta har kan forsta fran innehallet i texten att racism betyder rasism.

Rent generellt ar jag dock overaskad over att sa manga, i oppna fritankande Sverige, envist haller kvar vid "det har vi alltid sagt" istallet for att andra sig nar man forstar att det man sager kan vara sarande och forodmjukande.
Som Ramona sager ... man vagrar slappa ordet trots att man vet och forstar att det ar ett nedsattande ord.

Nej Ramona säger att gemene svensk inte är tillräckligt insatt/kunnig för att veta att det är ett nedsättande ord.

Jag har faktiskt ärligt talat inte vetat att indian skulle kunna uppfattas som ett kränkande uttryck av någon, antagligen pga det inte finns någon sådan diskussion i Sverige. Jag har mycket sällan behövt prata om dem i min vardag och menar absolut inget kränkande när jag väl nämner det men jag ska försöka att komma ihåg det och bättra på mig :)

Man kan också vända på det. Jag förstår inte att du envisas med att vi ska omvandla ett helt neutralt ord till att bli rasistiskt, för hur du än vrider och vänder på det så finns inga rasistiska undertoner i ordet indian i Sverige.

Varför är det så viktigt att vi i Sverige ska ändra betydelsen på ett ord som används helt neutralt i Sverige till att bli rasistikt och sedan sluta med det? Har vi inte nog med rasism i världen redan utan att vi lär oss att se ner på indianer också?

Är det verkligen att vara inskränkt att inte se ner på Indianer? Nej svenska i gemen vet inte att dett är rasistisk att säga Indian och inte sjutton framhärdar flertalet att säga det, flertalet använder inte ordet över huvudtaget.

Det har jag tänkt på många gånger! Det är inte snyggt och känns så fel. Vad ska vi kalla dem istället? För det avser väl inte Irish cobs rakt av utan en egen ras (färgavlade cobs).
Nej, Irish Cob och tinkerhästar är precis samma sak i grunden. Sen har man i Sverige blivit osams inom den ursprungliga föreningen och då startat upp en egen förening. Den officiella benämningen på rasen och den som också används på Irland är Irish Cob. Irland är ju ändå moderföreningen så det torde vara de som ska bestämma.

Sen är det klart att irländarna själva har en massa dumma ord för hästarna, som är oerhört kränkande och som de aldrig hade sagt rakt till "the travellers", men som de använder emellan de själva.

Jag bara väntar på när nån ska missförstå ordet "gipsbinda" inom sjukvården och stå på sig att gypsies dvs. zigenare blir kränkta när dom tror att det sägs "zigenarbinda". :p

När man tittar lite så är det ju inte så att ordet "indian" slutat användas helt i USA. Det är rätt vanligt att man säger Native American Indian, så att ordet indian skulle vara lika nedsättande som de olika n-orden som använts för att beskriva färgade människor har jag svårt att tro på faktiskt.

American Indian Heritage Foundation
Indian Country Today Media Network

Jag vet inte om det kommit någon nyare undersökning sedan denna gjordes:

"In most circles, however, the terms American Indian and Native American are both considered acceptable and, while there are people who feel strongly that one term or the other is more appropriate, they are often used interchangeably. There seems to be some agreement among American Indian people that the use of either term is acceptable — according to a 1995 census survey, 49.76 percent of American Indians preferred that term, compared to 37.35 percent preferring Native American and much smaller numbers preferring other terms."

Jag vet att det varit en debatt om Washington Redskins klubbnamn och symbol:

redskins-logo.jpg

meneee..ska vi också vara kränkta nu?

Minnesota-Vikings-Logo.jpg

Nej, Irish Cob och tinkerhästar är precis samma sak i grunden. Sen har man i Sverige blivit osams inom den ursprungliga föreningen och då startat upp en egen förening. Den officiella benämningen på rasen och den som också används på Irland är Irish Cob. Irland är ju ändå moderföreningen så det torde vara de som ska bestämma.

Sen är det klart att irländarna själva har en massa dumma ord för hästarna, som är oerhört kränkande och som de aldrig hade sagt rakt till "the travellers", men som de använder emellan de själva.
Aha. Men så pinsamt att envisas med en osnygg och onödig benämning. "Tattarhäst" hade nog inte rullat lika lätt över tungan.

Vi? Identifierar du dig som viking? Anser du dig tillhöra en minoritetsgrupp? Har den minoritetsgruppen en lång historia av att bli förtryckta och exploaterade?
Mig veterligt finns ingen ens minoritetsgrupp av vikingar idag, utan det är en generell benämning med historiska referenser för nordiskt sprugna medborgare, svenskar, danskar, islänningar finnar.

Jag förstår inte att du envisas med att vi ska omvandla ett helt neutralt ord till att bli rasistiskt, för hur du än vrider och vänder på det så finns inga rasistiska undertoner i ordet indian i Sverige.
Den bedömningen tycker jag inte att man kan göra "utifrån". Det måste vara de direkt berörda som har tolkningsföreträde. Dvs de som tillhör minoritetsgruppen.

Jag tycker dessutom att du har fel. Sverige är en del av den västerländska hegemonin, klart som korvspad att vi är med på det rasistiska tåget även om det gäller minoritetsgrupper i andra länder. Rasism är internationellt.

Att se ner på ursprungsbefolkning (i både nord- och sydamerika, australien, här i Sverige etc) finns redan inbyggt. Sedan lång tid tillbaka. Det är naivt att tro att svenskar generellt har en neutralt perspektiv på sådant som av övriga västvärlden betraktas genom rasistiska glasögon.

Mig veterligt finns ingen ens minoritetsgrupp av vikingar idag, utan det är en generell benämning med historiska referenser för nordiskt sprugna medborgare, svenskar, danskar, islänningar finnar.
Precis. Så det var en ganska kass jämförelse du gjorde va?

Minnesota vikings refererar till att Minnesota immigrationshistoriskt sett varit svenskbygd. och jo, men jag är ganska less på att bli refererad till som viking r/t att jag är svensk. Så varför skulle jag inte kunna göra jämförelsen? Det finns inga vikingar idag, liksom.

I Nord America kallar sig "Indianerna" sjalva for 'Native Americans' i USA och 'First Nation' i Canada ... och tacker man in alla eller speciella stammar runt varlden kallas de for 'urbefolkning'. Det ar lika illa att kalla dem for Indianer som det ar att anvanda "N-ordet" for fargade.

Nu har jag läst några timmar på ett forum för USA:s ursprungsbefolkning och det du skriver verkar helt enkelt inte stämma. De flesta bryr sig inte särskilt mycket och de som gör det verkar lika ofta föredra den ena benämningen som den andra. Det mest korrekta är naturligtvis att använda stamnamnet om man känner till det ifall man behöver kategorisera någon, i övrigt så hör det väl till normal social kompetens att inte placera folk man står och pratar med i en kategori om de inte själva för upp ämnet. Det verkar hur som helst inte på något vis vara felaktigt eller nedsättande att i allmänhet använda termen "American Indian" eller motsvarande på svenska.

Länk till intressant forumdiskussion

Den bedömningen tycker jag inte att man kan göra "utifrån". Det måste vara de direkt berörda som har tolkningsföreträde. Dvs de som tillhör minoritetsgruppen.

Jag tycker dessutom att du har fel. Sverige är en del av den västerländska hegemonin, klart som korvspad att vi är med på det rasistiska tåget även om det gäller minoritetsgrupper i andra länder. Rasism är internationellt.

Att se ner på ursprungsbefolkning (i både nord- och sydamerika, australien, här i Sverige etc) finns redan inbyggt. Sedan lång tid tillbaka. Det är naivt att tro att svenskar generellt har en neutralt perspektiv på sådant som av övriga västvärlden betraktas genom rasistiska glasögon.

Nu har du missat att jag uttalade mig om ett ord, inte synen på indianer eller ursprungsbefolkningar. Utifrån det du skriver här om det nu är sant så spelar det ingen som helst roll vad vi kallar en grupp. Om vi verkligen är mer rasistiska mot ursprungsbefolkningar än mot andra spelar det ju ingen som helst roll vad vi kallar folkgrupperna, allt är ju med denna motiveringen rasistiskt per default.

Anser man att folkgrupp X är mindre värda så är det ju de oavsett vad man kallar gruppen eller hur?

Och nej i mina ögon har en grupp inte ett exklusivt tolkningsföreträde vad någon menar med ett visst ord och det av fler orsaker. En orsak är att det inte finns någon enhetlig åsikt, vem i gruppen ska bestämma när åsikterna spretar åt olika håll? Om man nu hittar på ett annat namn och denna grupp säger ner det här är också rasistiskt och sedan nästa och nästa namn. Det blir ju följden av den inbyggda rasismen ovan. Inget namn kommer att duga. Någonstans så måste det vara vad man vanligen menar med ett ord när man säger det som styr betydelsen, inte att en liten klick PK menar på att ordet betyder något helt annat än vad folk menar och att om man säger I-ordet så är man respektlös och rasist för de har de bestämt.

Nu har jag aldrig last pa nagra forum i USA eller Canada, daremot har jag varit pa flera Pow-Wows i bada landerna, besokt flera stammar mest i Arizona pa Apache och Navajo reservat, men jag har ocksa varit pa Pueblo reservat i Colorado liksom Miccosukee reservat i Florida och Blackfoot i Alberta Canada. Dar blir man nogsamt upplyst att i Canada vill de ha samlings namnet 'First Nation' medan i USA vill de att det ska vara 'Native American'.

I alla handelser var val kanske min point att det borde vara ganska givet att spel som "Indianer och Vita", samt ordet Indian (sarkilt anvant ensamt utan clarifierande uttryck) kan uppfattas som etniskt nedlatande.
Nu ska jag i alla handelser pa kurs i tre dagar:banana: och raknar inte med att ha sa mycket mer tid att lagga ner pa det har.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka