Vad bestammer vilka ord som ar rasistiska?

Ursprungs befolkning tacker mycket bra ... Om man sedan vill specifiera satter man en lamplig plats fore, ie; Norra Arizona's ursprungs befolking, Arizona's ursprings befolkning, Southwest USA's ursprungs befolkning, USA's ursprungs befolkning, Nord Amerika's ursprungs befolkning, Amerika's ... etc ... Om man kan forsta varfor och hur krankta de manniskor man klumpar ihop kanner sig ar det faktiskt inte svart alls.

Om man kan forsta varfor och hur krankta de manniskor man klumpar ihop kanner sig ar det faktiskt inte svart alls.
Då är vi alla hyperkränkta, man blir ihopklumpad i olika grupperingar hela tiden, europe, bussresenär, hallänning, kvinnor, männ norrlänning, hästägare, nordbo, tonåring, djurägare amerikan osv

PS återigen, det är inte någon i tråden som klumpar ihop, ingen av oss har hittat på att kalla någon Indian. Inte heller är det vi som svept med en magisk stav över Sverige för att se till att folket sällan eller aldrig relaterar till ordet indian över huvud taget.

*snabbsvarar rent allmant*

Bara jag som tycker det ar hysteriskt roligt med: Men vaaad ska vi kalla dom daaaaa..! Dom aaaar ju indiiiaaaaaner! *flin* Byt ut Indian mot N-ordet sa ta-da ar vi nagra steg bakat. Igen. Hur skulle det vara om vi kom sa pass langt att vi inte spelade pa "exotiska andra folkslag" i "var" forsaljning av saker och ting? Det hade val varit kanoners kan man tycka.

Och jag har vetat sen snorungealdern att "lapp" ar nedsattande, Same ar korrekt. Jag ar bleking. Sa inte ens Lite sydlig utan ganska valdigt sydlig. Det hade verkligen inte skadat om folk hojde nasan langre an sina tar och faktiskt tog till sig saker och ting. Hur man missar att "lapp" ar ett o-onskat uttryck med daliga vibbar inblandat vet jag inte.

..och kalla mig inte sorlanning. Sorlanningar bor i Sodermanland... ;)

Har du ätit taggtråd eller?

Vem sa "Men vaaad ska vi kalla dom daaaaa..! Dom aaaar ju indiiiaaaaaner! *flin* mer än du själv och det här ovan? Vem bytte ut Indian till N-ordet annan än du? Fy så otrevligt inlägg du presterat?

I min bok är en sörlänning motsatsen till en norrlänning där avdelaren går någonstans vid dalälven. Och jag vet inte om du är avsiktligt dum, eller om du menar att du är blekingebo eller om du avser bleking som en vit person?

Uppenbarligen var du inte inblandad i den tråd jag syftar på, det var en konstruktiv diskussion utan bitchslappar som den du ger nu.

Har du ätit taggtråd eller?

Vem sa "Men vaaad ska vi kalla dom daaaaa..! Dom aaaar ju indiiiaaaaaner! *flin* mer än du själv och det här ovan? Vem bytte ut Indian till N-ordet annan än du? Fy så otrevligt inlägg du presterat?

I min bok är en sörlänning motsatsen till en norrlänning där avdelaren går någonstans vid dalälven. Och jag vet inte om du är avsiktligt dum, eller om du menar att du är blekingebo eller om du avser bleking som en vit person?

Uppenbarligen var du inte inblandad i den tråd jag syftar på, det var en konstruktiv diskussion utan bitchslappar som den du ger nu.

..om du laser lite till sa ser du att det var ratt skamtsamt som jag skrev kommentaren om sorlanning. Det galler aven bleking som ar en liten lek med ord. Blekinge-bo, Bleking-blekfis, - sydlanning. Lite sjalvironi ;) "Sor(m)lanning". Som du ser hyttade jag in lanken som forklarar vad en "sorlanning" ar lite senare. Allt ar inte dodligt allvar.

Och ja, givetvis drog jag parallellen till N-ordet. Eftersom aven det en gang i tiden sags som ett accepterat samlingsnamn for vissa folkslag.

I hate to break it to you, jag ar inte har for att vara varken trevlig eller skaffa vanner. Det irriterar mig nar folk forsvarar bruket av ett ord som manga ur de sammanklumpade folkslagen inte vill kallas, av forstaeliga skal.

I hate to break it to you, jag ar inte har for att vara varken trevlig eller skaffa vanner. Det irriterar mig nar folk forsvarar bruket av ett ord som manga ur de sammanklumpade folkslagen inte vill kallas, av forstaeliga skal.

I hate to break it to you - Med den attityden du har är jag tveksam till om någon vill ha dig som vän. ingen försvarade bruket av ett ord som många (inga)av de sammanklumpade (?) folkslagen (inte) vill kallas innan du stormade in i diskussionen och poopade tråden drygt - av icke förståeliga skäl.

..och da, i din varld, star ordet Indian for?

Om nu ursprungsbefolkning inte tacker allt?
Jag vet inte vem du riktar dig till, men ursprungsbefolkning täcker för mycket inte för lite.

Slå upp indian i svenska wikipedia så ser du vad de står för i Sverige, där ser du också att det används som nedsättande i andra länder men inget är nämnt om att det används rasistiskt i Sverige.

Från någon som tillhör en etnisk minoritet i Sverige tar jag personligen aldrig illa upp av ett ord i sig (här är dock begreppet "rasifierad" undantaget), men väl av hur det brukas, dvs. i vilket sammanhang och av vem. Jag tror att jag rent överlag har den hållningen när det kommer till andra etniciteter också, med undantag för ord som är mycket negativt laddade för/i aktuell person/ land, även om det sällan är något jag behöver reflektera över.

Vad gäller just frågan om indianer säger jag som fler andra i tråden: Det är negativt laddat i vissa delar av världen, i andra inte. Sverige tillhör, i mina ögon, inte den förstnämnda delen. (Nu när jag tänker efter säger jag nog "urbefolkningen", men också exempelvis "indianstam". Dock, åter, inget jag faktiskt reflekterar över eller gör medvetet.)

Så, för att nå nån slags konsensus;
var ska vi nu dra gränsen mellan uttryck vi ska sluta använda för de kan användas i nedlåtande ordalag så att människor blir kränkta, som t.ex ind*aner eller n*ger - och uttryck vi kan fortsätta att använda trots att de kan användas i nedlåtande ordalag så att människor blir kränkta, som t.ex rumpmas, kärring eller noll-åtta?

Det är inte alltid lätt att avgöra om ett ord "är" rasistiskt eller inte.

Det är åtminstone uppenbart att det inte är den som säger ordet...
den som säger ordet är troligen den som vet mest väl hur det avses vilket borde innebära att den har ett visst tolkningsföreträde.
Däremot kan man aldrig vara säker på hur ett ord upptas av mottagaren - och det gäller de flesta ord.

Om ord ska anses rasistiska eller diskriminerande så fort några individer tar illa upp, är det många ord som är kränkande och rasistiska.

Jag tycker att resonemanget är intressant, inte minst för att det kan skilja även inom Sverige huruvida ett ord uppfattas som nedsättande eller inte.
Genom att uppfatta vissa ord som rasistiska, skapas en del problem de gånger behov kan finnas att stratifiera befolkningen utifrån exempelvis etniskt ursprung.

Jag tycker att det kan vara jobbigt att arbeta med personer med annan språklig bakgrund än min egen på grund av behov av tolk och risker för missförstånd och missuppfattningar.
Etnisk bakgrund kan vara väldigt relevant för att förklara olika invanda beteenden. Men vilka ord får man egentligen använda???

Jag kan se att "Somalier" bör vara väldigt neutralt - eller?

Vad får man kommentera?
Jag var oförskämd och kommenterade hur vackra två flickor var som kom hit. Flickorna var "färgade". Mamman till den ena var med, kritvit norska. Jag frågade om adoption eller biologiskt släktskap - i mitt jobb är det många gånger relevant information. Tack och lov blev den här mamman bara glad, men hon hade ju lika gärna kunnat bli kränkt?

Det är svårt med språkbruk.

För att kommentera indian-diskussionen.
Jag ser heller inte en rasistisk mening i att använda ordet indian, precis som jag inte anser att det är rasistiskt att säga asiat.
Å andra sidan har det varit rasistiskt i många delar av USA att säga Japan, vilket dock inte är rasistiskt i Sverige.
Att se att man i USA har problem med användandet av ett ord, behöver inte innebära att man ska konstra till samma ord/begrepp i Sverige.

Samer är trevligare än "lappar". Att ändra från Samer till "Sveriges ursprungsbefolkning" gör sannolikt inte att det blir mindre segregation eller färre fördomar; jag kan till och med uppleva att det ökar främlingskapet.
Ursprungsbefolkning till skillnad mot vaddå?
När slutar man vara av invandrarsläkt?

<snip>

Å andra sidan har det varit rasistiskt i många delar av USA att säga Japan, vilket dock inte är rasistiskt i Sverige.
Att se att man i USA har problem med användandet av ett ord, behöver inte innebära att man ska konstra till samma ord/begrepp i Sverige.

Samer är trevligare än "lappar". Att ändra från Samer till "Sveriges ursprungsbefolkning" gör sannolikt inte att det blir mindre segregation eller färre fördomar; <snip>

Menar du att det varit racistiskt att saga att nagon ar en Japan (a Japanese) i USA? Det stammer inte helt, eller sa far du ga in djupare och tala om var och hur, daremot forekom det mycket racism mot manniskor fran Japan, sarskilt under Andra Vardskriget.
Numera ar det en mycket stor etnisk grupp pa manga hall och atminstone i de delar av landet dar jag stott pa manga fran den delen av Asien ar de en integrerad del av befolkningen.

Diskutionen gick val inte ut pa att andra fran tillexempel 'Same' till Ursprungs befolkning ... Det var val snarare sa att om man inte kan namnet pa den lokala ursprungs befolkningen (liksom mycket, mycket fa Amerikaner vet att Sveriges ursprungs befolkning heter Samer ... men de kallar all ursprungsbefolkning for just "ursprungsbefolkning").
Jag vet inte alltid vilka stammar av Native Americans som finns i ett omrade, da kallas de Native Americans i USA ... I Mexico kallar jag dem for Natives eller Ursprungs befolkning, liksom i Syd Amerika nar jag inte vet vilken stam det ror sig om. Svarare an sa behover det ju inte vara?

Då vi flyttade till fjällen -74 fick vi lära oss av en lappkärring ( Ja de va hennes egen beskrivning på sg själv) att eftersom vi pratade svenska skulle vi kalla henne för Lapp, pratade vi samiska så skulle vi kalla henne same.

* Jenny *

Hur tanker man?
Det handlar om att svenskarna inte är utbildade på den biten. Det är väl ungefär lika som att man kallar "Irish cobs" för tinkerhästar. När medlemmarna i förbundet blev ovänner startade de till och med en rasförening där de använder ordet tinker!! Helt sjukt vad outbildade människor är.

Att kalla en traveller för tinker är inte ens motsvarigt till att kalla en färgad person neger. Utan det ska till ett skällsord på det, tex djävla neger, eller negerdjävel för att det ska bli likvärdigt.

Jag skulle vilja se den svenske handlaren åka över till England eller Irland för att köpa tinkerhästar av den resande befolkningen. HAHAHAHAHA. Har man aldrig fått spö innan lär man ju få det då!

Måste erkänna att jag inte riktigt hänger med i allas tänkesätt.

Mitt amatörmässiga tänkesätt är då:
Indianer är ett för mig gammaldags ord som mest hör hemma i gamla cowboyfilmer. Jag brukar säga urinvånare kort och gott.

När det kommer till Lappland så är det för mig en geografisk del av Sverige och de som bor där kallas för lapplänningar. Precis som det bor Halläningar i Halland.

Samer är ett folkslag som bl.a. bor i Lappland.

Jag vill ju helst inte upplevas som rasistisk för det är jag inte. Trodde aldrig att det kunde vara så här komplicerat. Vissa saker har jag missat helt :o

Det handlar om att svenskarna inte är utbildade på den biten. Det är väl ungefär lika som att man kallar "Irish cobs" för tinkerhästar.
Det har jag tänkt på många gånger! Det är inte snyggt och känns så fel. Vad ska vi kalla dem istället? För det avser väl inte Irish cobs rakt av utan en egen ras (färgavlade cobs).

Menar du att det varit racistiskt att saga att nagon ar en Japan (a Japanese) i USA? Det stammer inte helt, eller sa far du ga in djupare och tala om var och hur, daremot forekom det mycket racism mot manniskor fran Japan, sarskilt under Andra Vardskriget.

Det förekom väldigt mycket rasism (jag inser att du har annan språklig bakgrund än svenska, men snälla försök stava någorlunda korrekt) i USA mot Japaner, och japaner ansågs som ett sämre folkslag.
För att inte tala om mexikaner och många andra folkgrupper.

Det var dock dumt av mig att dra in ytterligare ett exempel på ras-problem i USA i diskussionen. Jag och många här vet egentligen för lite om USA för att diskutera förhållandena där.

Jag utgår någonstans från att vi diskuterar ur ett svenskt perspektiv eftersom vi lever i Sverige.
Då är det ju svenska förhållanden vi ska utgå från.

"Svartskalle" ser jag som rasistiskt, nedvärderande och kränkande och tolkar då att man syftar på personer från i första hans medelhavsområdet/jugoslavien.
Jugge kan nog vara väl så rasistiskt, medan Jugoslav antagligen inte är det utan snarare talar om nationsursprung.

Man kan också fundera på vårt behov att kategorisera, både människor och annat.
Vi är duktiga på att värdera och jämföra, och har antagligen alltid varit det.

Att särskilja människogrupper kan vara viktigt eller användbart, utifrån kulturella och språkliga aspekter.
Inte för att separera/marginalisera, utan för att skapa förutsättningar och förståelse.

I skolan till exempel: om det är elever med muslimsk bakgrund går det att förstå varför det kan bli problem med badhusbad på gymnastiken, oavsett vad vi tycker i Sverige.
Eller elever med annan språkbakgrund: ställer andra krav på den anställda personalen exempelvis hemspråksundervisning, eller så läraren klarar att lära ut svenska till elever med dåliga svenskakunskaper i grund.

Inom all offentlig verksamhet: att kunna kommunicera med personer och ta hänsyn till tolkbehov.
Vilken religiös bakgrund man har kan vara betydlesefullt när det gäller mat (tänker på personer som är inlagda på sjukhus, exempelvis).
Vilken hudfärg man har, saknar dock betydelse i mina ögon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka