Menar du att det varit racistiskt att saga att nagon ar en Japan (a Japanese) i USA? Det stammer inte helt, eller sa far du ga in djupare och tala om var och hur, daremot forekom det mycket racism mot manniskor fran Japan, sarskilt under Andra Vardskriget.
Det förekom väldigt mycket rasism (jag inser att du har annan språklig bakgrund än svenska, men snälla försök stava någorlunda korrekt) i USA mot Japaner, och japaner ansågs som ett sämre folkslag.
För att inte tala om mexikaner och många andra folkgrupper.
Det var dock dumt av mig att dra in ytterligare ett exempel på ras-problem i USA i diskussionen. Jag och många här vet egentligen för lite om USA för att diskutera förhållandena där.
Jag utgår någonstans från att vi diskuterar ur ett svenskt perspektiv eftersom vi lever i Sverige.
Då är det ju svenska förhållanden vi ska utgå från.
"Svartskalle" ser jag som rasistiskt, nedvärderande och kränkande och tolkar då att man syftar på personer från i första hans medelhavsområdet/jugoslavien.
Jugge kan nog vara väl så rasistiskt, medan Jugoslav antagligen inte är det utan snarare talar om nationsursprung.
Man kan också fundera på vårt behov att kategorisera, både människor och annat.
Vi är duktiga på att värdera och jämföra, och har antagligen alltid varit det.
Att särskilja människogrupper kan vara viktigt eller användbart, utifrån kulturella och språkliga aspekter.
Inte för att separera/marginalisera, utan för att skapa förutsättningar och förståelse.
I skolan till exempel: om det är elever med muslimsk bakgrund går det att förstå varför det kan bli problem med badhusbad på gymnastiken, oavsett vad vi tycker i Sverige.
Eller elever med annan språkbakgrund: ställer andra krav på den anställda personalen exempelvis hemspråksundervisning, eller så läraren klarar att lära ut svenska till elever med dåliga svenskakunskaper i grund.
Inom all offentlig verksamhet: att kunna kommunicera med personer och ta hänsyn till tolkbehov.
Vilken religiös bakgrund man har kan vara betydlesefullt när det gäller mat (tänker på personer som är inlagda på sjukhus, exempelvis).
Vilken hudfärg man har, saknar dock betydelse i mina ögon.