De perspektivet att de grabbarna inte alls såg det engelska slanguttrycket Niggas som det minsta kränkande, trots att jag som rakryggad och förstående svensk direkt tolkade det som att de på nåt sätt ville vända något negativt. Ordet var helt oladdat och neutralt för dem.
Så alla ord som diskuteras i denna tråd behöver inte nödvändigtvis vara universellt kränkande.
Fast det finns väl
väldigt få ord som kan sägas vara "universellt kränkande"?
Jag kommer nog inte på ett enda... Finns gott om tjejer som glatt kallar varandra hora tex, men ändå kan man nog rimligen säga att det är ett rejält nedsättande ord? Det blir liksom inte mer OK att kalla tjejen i bankomatkön för hora för att två 15-åringar ett kvarter bort kallar varandra det utan att någon av dem tar upp?
Sen har jag svårt att se dessa exempel på medlemmar ur en grupp som själva använder den negativt laddade benämningen om sig själva som ngt slags automatiska representanter för vad den gruppen tycker... Det här påminner mig om - för mig obegripliga - diskussioner av typen "jag gick i skola med en mörkhyad kille och han sa minsann negerboll och tyckte det var fånigt att säga chokladboll, så då
heter det faktiskt negerboll [för det har Den Svarte sagt, så det så]", som om ordet därigenom fått nåt slags officiell stämpel med godkännande; som om individen inte är en individ utan just en representant för sin grupp (vilket ju är just det stereotypande tankesätt som är en av de saker man vill motverka genom att städa språket); som om personen som tillhör Den Andra Gruppen inte kan ha påverkats av det samhälle som obekymrat använder dessa ord och därigenom fostrats att självidentifiera med stereotypen (vilket inte
behöver vara fallet, men det kanske skulle kunna vara värt fem sekunders betänksamhet i alla fall?)... Jag fattar det faktiskt inte. Inte som något annat än ett ansvarsursäktande för ens egen motvilja att säga "OK, jag har sagt x i si-så många år utan att tänka över det. Nu har jag tänkt över det och insett vad x faktiskt betyder och bär med sig, så jag kommer inte att använda det mer. Förlåt."? Jag växte upp med att använda bla "bög" och "cp" som generella skymford, jag läste Lucky Luke och tyckte indianerna var roliga, jag tyckte negerbollar var jättegott, osv, mm, mm. Längs vägen har jag tittat på de här sakerna och insett att ord inte bara är ord, de bär med sig
en jäkla massa och man har ett personligt ansvar för vad man säger och vad man väljer att städa ur sitt vokabulär.
Jag har sagt dumma saker. Jag tänker inte göra om det. Förlåt.
Hur svårt är det, egentligen?