Vad bestammer vilka ord som ar rasistiska?

"Indianer" i USA kallar sig for Native Americans, I Canada kallar de sig for First Nation ... alla folkgrupper man ar osaker vad de sjalva kallar sig for, eller om man inte ar saker pa att de man talar med vet, kallas for Indigenous people. Indigenous people ar helt enkelt en folkgrupp som enligt lagen har en speciell historisk anknytning till en region. All etnisk stereotyping borde val anda vara nagot vi undviker, vare sig vi kommer i kontakt med gruppen manniskor eller inte?

Ett syskon barn (vad heter det pa Svenska?) till maken berattade glatt att han kopt ett nytt spel till dottrarna. Det handlade om Indianer och vita. Sedan skrattade han lite och sa att, "grannarna tror bergis att man ar rasist, Indianerna forlorar ju hela tiden". Det var vad som fick mig att borja fundera pa det har.
I dag ar det sjalvklart att man sager 'chokladboll' ... men samtidigt kan man utpeka andra folkgrupper?

(White Trash ar inte heller okay att saga ... Men det finns ett fotbolls lag som heter "Redskins" Dar har dock Native American's fatt saga sitt och rosta om namnet sa det ar okay.;))
Men är inte hela den grejen konstig att det finns ett spel som handlar om Indianer/native americans och "vita"? Det måste ju komma från spelfilmens värld. Det är liksom inte en folkgrupp utan en karaktär i Sverige. Typ tjuv och polis.
Märkligt... Jag tror inte det hade varit så om det levde amerikans urbefolkning här med hela sin kultur.

Lappland är egentligen också kränkande.

Sapmi eller Sameland heter det.

QUOTE]

I min värld är Lappland ett stort landskap och bor man i Lappland är man lapp - ej lika med same....

Precis om att jag som är född och bor i Närke är Närking... ser inget kränkande med det.

/Lizzie

Men @hastflicka , läser du några förklaringar eller vill du bara skriva inlägg om hur dumt folk uttrycker sig?

Fast landskapet Lappland är ju inte detsamma som området Sapmi? De orden är inte utbytbara...

Det finns två saker som kallas Lappland. Lappland/Sameland som går över landsgränserna, och det svenska landskapet Lappland (finns en anledning till att det landskapet översätts till Swedish Lapland och inte bara Lapland).

Det jag menar är, att om en by på 1800-talet hette Niggerville, så har den döpts om idag. Men istället för att säga Sameland säger vi fortfarande, helt officiellt, Lappland.

Och folk funderar inte ens på det (bevisligen).

Vi får lära oss mer i skolan om amerikanska revolutionen än om vår egen ursprungsbefolkning. Och det förekommer som sagt en hel del öppet samehat här uppe, utan att någon verkar reflektera över att det är lika illa som vilken rasism som helst.

Det finns två saker som kallas Lappland. Lappland/Sameland som går över landsgränserna, och det svenska landskapet Lappland (finns en anledning till att det landskapet översätts till Swedish Lapland och inte bara Lapland).

Det jag menar är, att om en by på 1800-talet hette Niggerville, så har den döpts om idag. Men istället för att säga Sameland säger vi fortfarande, helt officiellt, Lappland.

Vi får lära oss mer i skolan om amerikanska revolutionen än om vår egen ursprungsbefolkning. Och det förekommer som sagt en hel del öppet samehat här uppe, utan att någon verkar reflektera över att det är lika illa som vilken rasism som helst.
Jag är helt med på att folk generellt kan vara okunniga, att det finns rasism mot samer osv, men hur ofta används Lappland om Sameland? I 9 fall av 10 menar man väl med Lappland just landskapet, har nog aldrig hört någon benämna Sameland som Lappland i officiella sammanhang. Det är ju dessutom som upplagt för förväxling.

Sedan undrar jag om inte Swedish Lapland kommer ifrån att finska Lappland och svenska Lappland en gång var ett och delades när Finland kom till under ryskt styre någon gång i början av 1800-talet?

@lizzie Bor man i Lappland kallas man för lapplänning.

Lapp är en ålderdomlig (ofta betraktad som rasistisk och kränkande) benämning för same, det är fakta och inte bara min personliga åsikt.

(finns en anledning till att det landskapet översätts till Swedish Lapland och inte bara Lapland).

Fast det är ju inte alltid riktigt så. Jag vet att Wikipedia kan vara en dålig källa men titlarna på artiklarna brukar ju inte vara fel - Swedish Lapland skickar dig vidare till just Lapland.

Fast det är ju inte alltid riktigt så. Jag vet att Wikipedia kan vara en dålig källa men titlarna på artiklarna brukar ju inte vara fel - Swedish Lapland skickar dig vidare till just Lapland.
Jag tror @skiesabove s poäng är att om man bara säger Lapland kan man råka syfta på något annat än vad man tänkt, och det stämmer ju eftersom det finns flera Lapland.

Men min teori är att när man säger Swedish Lapland gör man det främst för att skilja det från det finska Lapland, eftersom de har exakt samma namn, och inte främst för att skilja svenska Lappland från Sameland som ju på engelska kan benämnas Sápmi.

@lizzie Bor man i Lappland kallas man för lapplänning.

Lapp är en ålderdomlig (ofta betraktad som rasistisk och kränkande) benämning för same, det är fakta och inte bara min personliga åsikt.

OK. Jag har aldrig hört lapplänning tidigare - men så bor jag ju en bit ifrån också. Lapp kanske är ålderdomligt, men det var så man sa när jag gick i skolan och även när vi hade våra husvangnsemestrar i Lappland på 70-talet - vilket i sig kanske också är ålderdomligt ;)

Hur som helst - i min värld har jag aldrig gjort den kopplingen mellan lapp och same - men det kanske är för att jag tillbringat mina barndoms somrar i Lappland/Norrland.

Och jag är väl medveten om den kränkande och rasistiska behandling som våra samer blivit utsatta för.

/Lizzie

Jag har faktiskt aldrig hört Lappland användas som annat än just landskapsnamnet!? Men ja, jag skulle bli upprörd om jag hörde någon kalla Sapmi för Lappland, det låter för mig som en avsiktlig rasistisk provokation... Landskapet har jag dock inte så stora problem med namnet på, faktiskt. Jag har tänkt en hel del på det genom åren och kommit fram till att jag skulle tycka det var... undangömmande att byta namnet, ett sätt att stoppa undan vår historia (vilket sannerligen redan görs!)? Kanske tänker jag tokigt? Men jag har använt just "Nu åker vi till Lappland, varför heter det förresten Lappland?" som ingång för att prata om just det här ämnet (historisk och pågående rasism mot samer) med ungarna, så jag tycker väl inte att namnet behöver vara så illa så länge man ger det en historisk konext... Däremot om man kallar lapplänningar "lappar" för att de kommer från det landskapet (som jag sett i den här och en tidigare tråd), då blir jag helt klart väldigt bekymrad!

Sorry TS, väldigt OT! Vad gäller frågan om just "indianer" tror jag som någon redan nämnt i tråden att för en väldigt stor del av svenskarna så är det frågan om Hollywoodindianer, som är ungefär lika verkliga som hobbitar... Visst, om de tänker på saken så vet ju alla att det är verkliga folkgrupper, men den automatiska bilden i huvudet för de allra flesta svenskar är inte en kassörska i mataffären som är en amerikansk urinnevånare, utan någon exotisk varelse på stäppen som pratar med naturandar. Typ. Och visst är det fel, och visst borde folk veta bättre, men det är verkligen väldigt långt ifrån den svenska vardagen och inget de flesta "behöver" tänka igenom hur de ställer sig till.

Sen tror jag att även om vi inte längre bombarderas med Cowboys vs. Indians i underhållning så fylls ändå "tankefelet" på även i moderna filmer, böcker, serier, osv. Vi saknar kontexten för att uppfatta viktiga nyanser situationer där ämnet tas upp, tror jag. Det har tex hänt att jag läst något på engelska där just tilltalet "indian" har använts för att visa vardaglig rasism och utanförskap, men det har gått förlorat i den svenska översättningen där det helt har missats att det hände något oacceptabelt... Likaså har jag sett nåt skämt på TV av typen "us Indian or you Indian?" (folk från Indien eller USA), där de flesta svenskar över huvud taget inte uppfattar att det var ett skämt "ute på kanten" - kontexten finns inte där, och istället för att publiken kanske blir lite överraskad/obekväm flyger det rätt över huvudet och det blir bara ett förstärkande av att det heter just "indian". Visst borde man kanske veta bättre, men jag har inte alls svårt att förstå att många aldrig någonsin har tagit sig en närmare titt på hur de tänker i frågan...

@lizzie Då kanske du ska utbilda dig lite i samernas historia. Skallmätningar och annat mysigt.
Du kanske ska utbilda dig lite själv för den delen, skallmätning var något som utfördes på massor med människor ur olika folkgrupper, även på svenskar. Min mormor, född i Lappland, blev skallmätt, liksom många andra då det fanns rasteorier men även att man utifrån skallarnas form och personernas utseenden kunde säga om de var förutbestämda att bli kriminella eller om de var idioter.

För att kunna dra några slutsatser undersöktes som sagt väldigt många människor från div sociala grupper och ursprung, svenskar, romer, samer osv. Inte ett förbannade dugg var reserverat samer, romer, tattare eller förbrytare utan de valdes ut för att försöka hitta skillnaderna avseende ras, intelligens, kriminalitet osv.
:banghead:

Jag har faktiskt aldrig hört Lappland användas som annat än just landskapsnamnet!? Men ja, jag skulle bli upprörd om jag hörde någon kalla Sapmi för Lappland, det låter för mig som en avsiktlig rasistisk provokation...

Vi har för inte alls längesedan haft en ganska lång och intensiv och inte minst intressant och lärorik diskussion om Just Lapp/Lappland r/t till rasism eller främlingsfientlighet. Jag hittar den inte när jag söker på den. Av den tråden lärde jag mig att det inte är okej att säga lapp, det hade jag inte en aning om innan den tråden. Tack buke för bidrag till min kunskapsbank säger jag!

Men iallafall, i den tråden så var vi ganska många så kallade sörlänningar, som bor i södra sverige som faktiskt inte alls förstått att Lapp eller Lappland skulle vara kränkande eftersom vi inte har samer eller dess antagonister i vår vardag. Det är ett motsättningsproblem som tydligen finns i norra sverige. Därför, om du hör en sörlänning säga lapp om en same så är det kanske utan någon som helst avsikt att göra det till en rasistisk provokation, det handlar helt enkelt för okunskap. Precis som all typ av främlingsfientlighet och rasism bottnar i.

Eller så är det så enkelt som att det inte fanns några direkt motsättningar mellan de boende på orten och de äldre pratade om både sig själva och andra som lappar, det var ingen skillnad på person om de var svensk eller nomad. För mig låter det mer som ett norrbottensfenomen.

*snabbsvarar rent allmant*

Bara jag som tycker det ar hysteriskt roligt med: Men vaaad ska vi kalla dom daaaaa..! Dom aaaar ju indiiiaaaaaner! *flin* Byt ut Indian mot N-ordet sa ta-da ar vi nagra steg bakat. Igen. Hur skulle det vara om vi kom sa pass langt att vi inte spelade pa "exotiska andra folkslag" i "var" forsaljning av saker och ting? Det hade val varit kanoners kan man tycka.

Och jag har vetat sen snorungealdern att "lapp" ar nedsattande, Same ar korrekt. Jag ar bleking. Sa inte ens Lite sydlig utan ganska valdigt sydlig. Det hade verkligen inte skadat om folk hojde nasan langre an sina tar och faktiskt tog till sig saker och ting. Hur man missar att "lapp" ar ett o-onskat uttryck med daliga vibbar inblandat vet jag inte.

..och kalla mig inte sorlanning. Sorlanningar bor i Sodermanland... ;)

Men @hastflicka , läser du några förklaringar eller vill du bara skriva inlägg om hur dumt folk uttrycker sig?

Jag forstar inte riktigt vad du menar? Tycker du att jag ska svara alla direkt? Jag tyckte nog att mitt filosorerande om att vi kanske borde avsta fran all etnisk stereotyping av folkgrupper svarade pa varfor jag startade traden, men tydligen inte.

<snip>

Och visst är det fel, och visst borde folk veta bättre, men det är verkligen väldigt långt ifrån den svenska vardagen och inget de flesta "behöver" tänka igenom hur de ställer sig till.
<snip>

Det ar har jag menar att man kanske inte behover tanka till och fundera utan kanske bara lara sig att undvika all stereotyping av folkgrupp. Eller gar inte det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka