Vad bestammer vilka ord som ar rasistiska?

Det ar har jag menar att man kanske inte behover tanka till och fundera utan kanske bara lara sig att undvika all stereotyping av folkgrupp. Eller gar inte det?

Givetvis tror jag att det går! ;)

Men det var lite det jag menade med att jämföra med hobbitar och prata om Hollywoodindianer... Jag tror att för väldigt många sorteras "indian" in i fel del av hjärnan, typ. Alltså så att det inte är en stereotyping av folkgrupp - för det vet nog de flesta (som vill veta...:meh:) att det inte är OK - utan det är en beskrivning av fiction, mer eller mindre. Och jo, då krävs det nog att man tar sig en titt på vad det egentligen är man tänker och säger för att man ska inse att något blivit tokigt.

Men när jag säger att jag förstår varför så många svenskar obekymrat säger "indian" men aldrig skulle få för sig att säga "neger" så menar jag inte att jag tycker det är OK och det borde få fortsätta så. Jag menar bara att jag förstår (tror jag ;)) hur det blivit på det viset...

Jag undrar arligt och har grunnat pa den har fragan sedan jag kom till Sverige forra veckan. Det ar oerhort rasistiskt att anvanda "N-ordet" lika sa att saga 'zigenare'. Jag trodde att det som avgjorde att ett ord raknades som rasistiskt var om folket ordet beskrev/handlade om kanner sig fornedrade av ordet i fraga.

Men i Sverige pratar man hela tiden om "Indianer" i Nord och Syd America ... jag sag i morse att man till och med oversatter sockeye salmon med "Indian lax". I Nord America kallar sig "Indianerna" sjalva for 'Native Americans' i USA och 'First Nation' i Canada ... och tacker man in alla eller speciella stammar runt varlden kallas de for 'urbefolkning'. Det ar lika illa att kalla dem for Indianer som det ar att anvanda "N-ordet" for fargade. Jag tror nog att de flesta Svenskar vet det ... men anda anvands ordet Indianer aven i officiella sammanhang. Hur tanker man?

Det du är upp är liksom ett ickeproblem. indian är i allmänhet inte mer dramatiskt än att säga nordeurope, german, indoeurope, sydeurope eller afrikan. Det finns få indianer i Sverige och få som har något som helst verkligt förhållande till Indianer och dessutom finns det inget annat svenskt ord att ta till. Det finns många fler folkgrupper det är okej att referera till än det finns som det inte är det,

Den dag Indianer börjar flytta till Sverige så är det kanske dags att omvärdera, men det lär inte ske. Det känns verkligen som du letar problem.

Och enligt den logiken Lobelia sa ar det okey om jag kallar samerna Lappjavlar for det finns ju inga samer har. Eller anvander N-ordet slentrianmassigt ocksa, for mangden morkhyade afrikaner ar lika med 0 har. Sa da spelar det ju ingen roll om jag anvander nedsattande ord om dom... eller.. va?

Jag träffar ganska mycket romer i perioder, vissa blir väldigt stötta om du kallar dem för romer och inte zigenare. Romer är ju också nåt ihopklumpande av en massa olika folkgrupper, många identifierar sig som zigenare, inte romer.

Så jag vet inte, det är väl alltid känsligt att sätta in folk i fack? Man kan ju nöja sig med att de är människor.

Det du är upp är liksom ett ickeproblem. indian är i allmänhet inte mer dramatiskt än att säga nordeurope, german, indoeurope, sydeurope eller afrikan.
<snip>

Fast om man ska dra den jamforelsen ar de Amerikaner, Kanadensare, eller Nord Amerikaner ... (och mer Amerikan eller Kanadensare an nagon annan pa den delen av kontinenten) Indian ar ju en manniska fran Indien. ;)

F.o. sa vill jag bara tillagga att det ar ganska nonchalant att slentrianmassigt anvanda ett negativt laddat ord nar det kommer till miljoner manniskor i varlden... dar mord pa barnen tillhorande det folkslaget inom skolsystemet skedde, och morkades, upp till och med 90-talet. Lite medvetenhet kan man ju i alla fall forsoka ha.

Bara for att man sitter langt ifran det, eller den folkgruppen ar en pytteliten minoritet i ens land betyder inte det att det ar okey att anvanda negativt laddade ord om dom.

Ska man harddra det, sa ar det flera olika kulturer som knos ihop till en. Ska man vara riktigt riktig ska man anvanda den korrekta termen for den individuella kulturen. Ex. Cree.

För att sätta perspektiv till den här debatten så var jag under första hälften i ett afrikanskt land, där jag pratade en del med ett gäng ungdomar som fixat sig ett eget fotbollslag. Stolta killar i 13-16-årsåldern, stolta över ditt klubbmärke de totat ihop, stolta över de röda t-shirts de använde som lagtröja, stolta över namnet de döpt sitt lag till.

Jag fiskade lite försiktigt om det fanns någon ironi i deras namn. Men de förstod inte överhuvudtaget mina undringar.
"Men det är ju precis vad vi är. Varför skulle vi vilja heta nåt annat?"

Lagets namn: Seven Niggas.

KL När jag tidigare för ungefär 15 år sen jobbade inom rennäringen var det vanligt att renskötare kallade sig själva för lappar. Det här med ords värde kan vara väldigt olika beroende på sammanhang o vem som använder dem.
PL

För att sätta perspektiv till den här debatten så var jag under första hälften i ett afrikanskt land, där jag pratade en del med ett gäng ungdomar som fixat sig ett eget fotbollslag. Stolta killar i 13-16-årsåldern, stolta över ditt klubbmärke de totat ihop, stolta över de röda t-shirts de använde som lagtröja, stolta över namnet de döpt sitt lag till.

Jag fiskade lite försiktigt om det fanns någon ironi i deras namn. Men de förstod inte överhuvudtaget mina undringar.
"Men det är ju precis vad vi är. Varför skulle vi vilja heta nåt annat?"

Lagets namn: Seven Niggas.

Mmmhmm... Och då undrar jag över perspektivet åt andra hållet: om du (eller motsvarande) tittat på dem, räknat dem, och så antagit att det var deras lagnamn för att "det är ju precis vad ni är", hade det varit OK? Mao, vad är det för perspektiv vi ska få egentligen?

Edit: Och liknande fråga till @peter_lundin också, gör det ingen skillnad vem som säger det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka