Vad bestammer vilka ord som ar rasistiska?

...sa for att Nordamerikas ursprungsbefolkning ar for langt och for krangligt sa ska man fortsatta anvanda det nedsattande ordet indian? For att svenskar ar for lata for nagot annat? o0

Svenskar som folk ar sa otroligt lata att vi foredrar att forbli i ett alderdomligt sprakbruk och anvander ett nedsattande ord pa folkslag som systematiskt mordats for att de varit "bara indianer".. Det ar sa bekvamt och bra med "korta" ord.

..jag ger upp.
Det handlar inte om lathet, det handlar inte om kunskap utan om att ordet knappt används. Förutom denna diskussion har jag inte hört någon i Sverige på svenska använda ordet indian på många år utom i filmtitlar. För att få folk att ändra ett ord måste de liksom använda det. Det samma var det med ordet lapp, det är helt odramatiskt för mig, men jag tror aldrig att jag över huvud taget använt det eller ens träffat en same.

Och Nordamerikas ursprungsbefolkning är för långt och dessutom felaktigt, det finns indianer i Sydamerika också.

Det handlar inte om lathet, det handlar inte om kunskap utan om att ordet knappt används. Förutom denna diskussion har jag inte hört någon i Sverige på svenska använda ordet indian på många år utom i filmtitlar. För att få folk att ändra ett ord måste de liksom använda det. Det samma var det med ordet lapp, det är helt odramatiskt för mig, men jag tror aldrig att jag över huvud taget använt det eller ens träffat en same.

Och Nordamerikas ursprungsbefolkning är för långt och dessutom felaktigt, det finns indianer i Sydamerika också.

..och Nordamerikas ursprungsbefolkning ar inte den samma som sydamerikas.
Bara for att inskrankta manniskor tycker att allting pa de tva kontinenterna som rakade bo dar innan blekfisarna ploppade upp kan klassas som "indianer" och sarbehandlas systematiskt, och brutalt, gor det liksom inte okey.

Nej inte alls slut pa argument ... det var faktiskt ett argument fran mig som svar pa din post innan. Da du uppenbarligen inte forstod ser jag ingen anledning att fortsatta den har diskussionen.
Så du slutar diskussionen genom att fortsätta diskutera, smart drag. Lika smart som att mena att om man inte håller med så förstår man inte. Du kan inte föreställa dig någon som förstår exakt vad du menar men helt enkelt har en annan åsikt?

Men snälla du kom på någon vettig ersättning som är på svenska (och som inte är långt och krångligt), jag har helt enkelt inget vettigt alternativ.

Hur är det någon annans ansvar att du inte ska använda nedsättande språkbruk? Jag tycker det är jävligt svårt att inte svära så förbannat hela jävla tiden, satan också. Förbannat synd att det får mig att låta så in i helvetes lat och dum dessutom, men vafan ska man göra - ingen jävel har ju gjort så jag slutar än!

..och Nordamerikas ursprungsbefolkning ar inte den samma som sydamerikas.
Bara for att inskrankta manniskor tycker att allting pa de tva kontinenterna som rakade bo dar innan blekfisarna ploppade upp kan klassas som "indianer" och sarbehandlas systematiskt, och brutalt, gor det liksom inte okey.
Nej, precis, men det svenska indianer syftar på både och inte för att vi tror att det är en homogen folkgrupp. Det handlar inte om okunskap det handlar om ett val och om historia.

På vilket sätt särbehandlas Indianer systematiskt och brutalt i Sverige?

Vems historia? Vilket val?

Uppenbarligen handlar det om okunskap om man tror att tva kontinenters ursprungsbefolkning kan klumpas ihop till ett samlingsnamn.
Sveriges och världens historia. Indianerna vandrade in från norr och spred sig över kontinenterna. De är besläktade.

Det handlar inte om okunskap utan ett sätt att dela upp och gruppera olika släkten. Det blir däremot okunskap om du i Sverige säger Indian och endast menar de nordamerikanska. För övrigt är det en ihop klumpning även om du delar upp i nord och syd, det finns många stammar och grupperingar av stammar.

Det är spännande att läsa olika teorier och om arkeologiska fynd och genetik när det gäller olika folks spridning.

Sveriges och världens historia. Indianerna vandrade in från norr och spred sig över kontinenterna. De är besläktade.

Det handlar inte om okunskap utan ett sätt att dela upp och gruppera olika släkten. Det blir däremot okunskap om du i Sverige säger Indian och endast menar de nordamerikanska. För övrigt är det en ihop klumpning även om du delar upp i nord och syd, det finns många stammar och grupperingar av stammar.

Det är spännande att läsa olika teorier och om arkeologiska fynd och genetik när det gäller olika folks spridning.

..de kom fran olika grupper. Olika vagor av invandring. Sa nej, de ar inte i grund och botten -genetiskt- det samma. Precis som de kulturmassigt inte ar det heller. Sen ar det 15 000 ar sedan. It's a while ago sa att saga... *host*

Sa, det ar ihopklumpning att saga "nordamerikas ursprungsbefolkning" och "sydamerikas urpsrungsbefolkning".. men inte att anvanda termen "indianer" for bada kontinenternas skiljda ursprungsbefolkningar? ..bra dar!

Googla lite till. Du kanske lar dig nagot. Imponerande dock att du till syvende och sist erkande att det finns olika kulturer.

Inte beslaktade med mer an att de alla fick ett gemensamt namn av Columbus pa 1400 talet eftersom han trodde att han var i Indien

Hade han seglat fel till Sverige hade alla skandinaver (formodligen fler lander) kallats for Indianer ... ;)

Här har du fel. Ja att det var bristande geografikunskaper som gav upphov till benämningen och inte rasism har jag påtalat tidigare men besläktade är däremot indianfolken både i norr och söder och ganska nära men det varierar och det finns isnlag från andra folkgrupper förutom de asiatiska folk som vandrat in i olika vågor. I Sverige är det en vedertagen term att kalla både Syd- och Nordamerikas ursprungsinvånare för indianer oavsett vad vi tycker om det. Du kan liksom inte lasta mig personligen för hur ord används och har använts i Sverige.

..de kom fran olika grupper. Olika vagor av invandring. Sa nej, de ar inte i grund och botten -genetiskt- det samma. Precis som de kulturmassigt inte ar det heller. Sen ar det 15 000 ar sedan. It's a while ago sa att saga... *host*
Ja det har kommit tre eller fyra vågor med invandring från Asien, men det är ingalunda så att dessa folk inte var besläktade redan från början, att de inte har blandats och att vissa vågor uteslutande hamnat i Sydamerika och andra i norr.

Och som sagt det är 15.00 år sedan så de har hunnit blandats upp på vägen, det är även inslag av andra grupper förutom de asiatiska invandra.

Sa, det ar ihopklumpning att saga "nordamerikas ursprungsbefolkning" och "sydamerikas urpsrungsbefolkning".. men inte att anvanda termen "indianer" for bada kontinenternas skiljda ursprungsbefolkningar? ..bra dar!
Hur kom du till denna obskyra tolkningen? Den kommer i vart fall inte från mig.

Googla lite till. Du kanske lar dig nagot. Imponerande dock att du till syvende och sist erkande att det finns olika kulturer.
Mindre imponerande att du på något vis fått det till att jag menat att det var samma kultur. Du tycks fantisera en hel del om vad jag tycker - kanske du borde sluta med det då det är direkt oimponerande. Du bör googla lite själv också så inser du att jag knappast hittat på att indian åtminstone i Sverige betecknar både syd och nordamerikanska indianer. Det känns lite som du slår på budbäraren här. Jag lovar det är inte min idé att använda samma namn.

Vems historia? Vilket val?

Uppenbarligen handlar det om okunskap om man tror att tva kontinenters ursprungsbefolkning kan klumpas ihop till ett samlingsnamn.
Inte för att jag vill vara taskig,
men du har precis försökt lansera det ihopklumpade samlingsnamnet "Nordamerikas Ursprungsbefolkning" som förslag på ersättningsord:

Dom ar, helt enkelt, nord amerikas ursprungsbefolkning. Att orden ar "for langa" ar bara bullcrap imho.
Kan du se likheten?

"Nordamerikas ursprungsbefolkning".
...sa for att Nordamerikas ursprungsbefolkning ar for langt och for krangligt sa ska man fortsatta anvanda det nedsattande ordet indian? For att svenskar ar for lata for nagot annat?

Inte för att jag vill vara taskig,
men du har precis försökt lansera det ihopklumpade samlingsnamnet "Nordamerikas Ursprungsbefolkning" som förslag på ersättningsord:
Nejda Jeffrey, du ar inte alls taskig med tanke pa att jag ar fullkomligt medveten om att jag introducerade ett mindre negativt laddat samlingsnamn for flertalet kulturer nar det efterfragades. Men bra forsok ;)

Precis.
Och de olika folkslagen vill inte kallas indian. Hepp.
Sa darfor bor man undvika att anvanda ett sa pass rasistiskt begrepp. ;)

..eller sa kan man ju valja att jamfora det med ordet Tant och vagra anvanda ett mindre negativt laddat ersattnings ord for att det ar for krangligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka