På sätt och vis håller jag förstås med om att vi ska visa förståelse, men det som "uppenbart" inte är menat rasistiskt eller kränkande för någon som aldrig varit utsatt är inte nödvändigtvis helt oskyldigt i ögonen på den som faktiskt varit det. Det måste den privilegierade ha förståelse för. Jag tror inte folk medvetet väljer att bli kränkta trots att de vet att den andra uppenbarligen inte menar något illa, de reagerar utifrån sin utsatta position bara.
Jag tycker att vi i en rasistisk värld främst måste ha lite överseende med att folk faktiskt kan ta illa upp och inte omedelbart gå i försvarsställning när någon reagerar. Istället för att känna sig kränkt över att någon blir kränkt, upprörd över att någon blir upprörd, så kan man säga ett enkelt och uppriktigt förlåt och göra om och göra rätt. Man behöver inte ta det hårdare än så, behöver inte fäkta med armarna och förklara att man minsann inte är rasist, att man minsann inte menade något illa, att personen inte måste bli kränkt osv. Jag tycker inte man har någon rätt att säga att någon inte måste bli kränkt, inte när man sitter i privilegierad position och inte förstår den andres perspektiv.