Vad bestammer vilka ord som ar rasistiska?

Jag finner den här viljan att problematisera undvikandet av rasistiska benämningar väldigt provocerande. Om jag upplevde så stora problem med vad jag ska kalla olika grupper av människor så skulle jag sätta mig ner och fundera över mitt behov att kalla dem något alls.
Jag finner din vilja att problematisera och din nedvärdering av icke vita/svenskars förmåga att sortera vad som är menat som rasistiskt direkt stötande. Vad har du för människosyn när du verkar anse att vissa har behov att man tassar på tå och vaktar sin tunga konstant för att inte bli kränkta av misstag, och dessa stackare har tydligen inte förmåga att kommunicera det. Tala om rasism.

Nej behandla alla lika och använd normal hänsyn, blir det fel reder man ut det.

Jag spenderade som sagt rätt många timmar med att läsa på det där forumet och på lite andra ställen igår. "Native American" är verkligen inte en okontroversiell term, det är många som inte vill kallas det eftersom de uppfattar det som något som vita kommit på för att låta korrekta, utan att ens tillfråga de berörda vad de faktiskt SJÄLVA vill kallas. Russel Means, skådespelare, aktivist och ogalasioux, ville absolut inte bli kallad Native American.

Bäst är nog alltså att inte förutsätta någonting när det gäller vad folk vill bli kallade. Själv tänker jag fortsätta säga nordamerikanska indianer om jag behöver någon allmän benämning.

Så om jag finner att det med ditt resonemang inte går att hitta ord att referera till grupper (att man ska undvika alla ord som någon i gruppen uppfattar som stötande) helt enkelt som det inte finns något ord som de godtar gemensamt så menar du att
@Lobelia tråkig inställning att du tror att du inte kan referera till någon grupp över huvud taget om du inte får använda nedsättande ord.

Fy fan säger jag bara, rena fantasier från din sida.

@Dentaku, [geografisk region] ursprungsbefolkning är väl ett säkert kort. (Indigenous people på engelska.)

Det blir lite bökigt med Nordamerika, eftersom de har flera ursprungsbefolkningar, något som också tagits upp som ett argument. De nordamerikanska indianstammarna har inte alltid särskilt mycket gemensamt men de har ännu mindre gemensamt med t ex inuiter och polyneser.

@Lobelia du är inte så jävla lätt att diskutera med du heller.
Det handlar inte om lätt eller svårt här. Jag vet att jag är besvärlig, och det medvetet, då jag ifrågasätter vad du skriver. Att du sedan inte kan ta det och diskutera utan måste ta till rena lögner, saker som jag absolut inte skrivit är jävligt lågt.

Det trode genom diskussionen vara uppenbart även för dig att jag inte medvetet väljer rasistiska termer för att tilltala folk och om jag inte hittar någon inte kan tala med dem eller hur?

Det är tvärt om ganska vanligt att folk medvetet väljer att bli kränkta, här handlar inte om svordomar, könsord, anspelning på nära släkt eller annat som lätt kan få folk att explodera. Det handlar heller inte om envisa upprepningar av det ogillade ordet trots att man undanbett sig det eller nedlåtande tilltal utan ett normalt samtal som man råkar säga ett ord som någon ogillar helt aningslöst och utan någon avsikt att såra.

Det är då personens förbannade ansvar att tala om att just det ordet är kränkande och inte explodera och gå till verbal eller fysisk misshandel eller för den delen hålla tyst och känna sig illa behandlad. Man ska inte behöva vakta tungan in absurdum i ett normalt samtal för att undvika allt som eventullt även långsökt kan verka kränkande. I synnerhet som vissa även kan bli kränkta av det man inte säger. Det är dock mycket för sin egen skull man måste behärska sig lite och tänka, den som konstant tolkar saker och ting som kränkande trots att det för andra är uppenbart att det inte är avsikten att kränka lär ha ett jobbigt liv.
Håller inte med om att det är vanligt att folk medvetet väljer att bli kränkta för att jävlas med privilegierade.

Vad har "explodera och gå till verbal och fysisk misshandel" med mitt inlägg att göra? Har aldrig sagt att det är ok. Fattar att det passar din agenda att ta upp det scenariot men diskussionen är mer intressant om den hålls nyanserad än om du slåss mot väderkvarnar.

Håller inte med om att det finns en uppfostringsplikt när någon säger något rasistiskt eller kränkande till en. Kanske orkar man inte ta den diskussionen i alla lägen och det är ok. Folk får ta lite eget ansvar för vad de säger helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:
Håller inte med om att det är vanligt att folk medvetet väljer att bli kränkta för att jävlas med privilegierade.

Det är tvärt om ganska vanligt att folk medvetet väljer att bli kränkta, här handlar inte om svordomar, könsord, anspelning på nära släkt eller annat som lätt kan få folk att explodera.

Jag håller med dig om det och det var givetvis därför jag inte skrev att folk väljer att bli kränkta för att jävlas med privilegierade, det är helt dina ord. Det finns tusen andra anledningar, mest är det förmodligen utan närmre eftertanke. Man har alltid ett val hur man ska ta saker och ting som sägs åt en, och man kan välja att känna sig kränkt, bli arg eller någon annan reaktion. Små barn kanske inte har den impuls kontrollen men vuxna har det normalt.

Det handlar heller inte om envisa upprepningar av det ogillade ordet trots att man undanbett sig det eller nedlåtande tilltal utan ett normalt samtal som man råkar säga ett ord som någon ogillar helt aningslöst och utan någon avsikt att såra.

Det är då personens förbannade ansvar att tala om att just det ordet är kränkande och inte explodera och gå till verbal eller fysisk misshandel eller för den delen hålla tyst och känna sig illa behandlad.

Vad har "explodera och gå till verbal och fysisk misshandel" med mitt inlägg att göra? Har aldrig sagt att det är ok. Fattar att det passar din agenda att ta upp det scenariot men diskussionen är mer intressant om den hålls nyanserad än om du slåss mot väderkvarnar.

Nu skrev jag aldrig att du påstått det eller hur? Det blir svårt att diskutera om man inte själv får svara och komma med egna reflektioner. Det finns lite olika sätt att reagera på om man blir kränkt, jag påtalade här att situationen inte är sådan när det handlar om uppenbart medvetna kränkningar utan man omedvetet sårar så är det den man talar meds ansvar att reagera på ett rimligt sätt, dvs påpeka att ett ord är olämpligt. Gör man inte det så får man stå sitt kast.

Givetvis tar jag upp aspekter jag vill belysa, och du gör det samma. Om du gör väderkvarna av det jag skriver så är det upp till dig eller det du läser in mellan raderna som inte ens finns är det ditt val, du tycks vara lite sugen på att slåss med dem av. Vem av oss som är mest nyanserad får någon annan bedöma men min röst ligger inte på dig åtminstone.

Håller inte med om att det finns en uppfostringsplikt när någon säger något rasistiskt eller kränkande till en. Kanske orkar man inte ta den diskussionen i alla lägen och det är ok. Folk får ta lite eget ansvar för vad de säger helt enkelt.

Även här så håller jag med, man bör inte uppfostra andra vuxna, åtminstone inte sådana som man inte har en närmre relaition till. Det var väl bra då att jag menar på att man endast har ansvar att påtala om man blir kränkt, väljer man att avstå och låtsas som att allt är helt okej blir det en uppenbar risk att kränkningen upprepas då man i så fall bekräftar att det var ett helt okej sätt att utrycka sig på. I vissa situationer är det kanske det rätta att hålla tyst, om man inte orkar ta upp det med en främling, men om det är någon man träffar regelbundet verkar det inte så smart att tiga och lida.

Hur menar du annars att det ska gå till när folk ovetande råkar kränka någon, hur ska den felande bli medveten om att något ordval är kränkande? Vänta tills det dyker upp en diskussion på Buke som man kan få insikt? Eller kanske leva resten av livet ovetande om det?

Senast ändrad:
Jag utgår såklart från att vi gör vårt bästa och försöker undvika att använda ord vi vet är kränkande. Trots det så är inte alla akademisk utbildade i alla tänkbara områden vilket innebär att vi kommer att säga fel ibland. Det måste finnas överseende med att ingen är ofelbar annars blir det ett jobbigt samhälle att leva i. Vi kan inte gå runt och misstro våra medmänniskor och tro att alla försöker såra.
Självklart är de privilegierade inte ofelbara och vi bör ha förståelse för det.

De utsatta är inte heller ofelbara och vi bör ha förståelse för det också - istället tenderar folk säga att de "inte måste bli kränkta", som om det vore lätt att styra över en sådan sak i en värld full av rasism.

Överseende ska ju gå åt båda hållen för att vara värt något, annars är det bara ännu ett maktutövande och flykt från ansvar där vi ska ha överseende med de privilegierades misstag och utsatta måste kontrollera sina känslor (som kan vara grundade på väldigt svåra erfarenheter). Det måste finnas överseende även när någon reagerar på något som inte var illa menat, annars är det en väldigt ful kravlista att komma med. "Förstå mig, ha överseende med mig, men jag tänker inte förstå dig eller ha överseende med dig".

Det är den här dubbelmoralen jag har svårt för och därför som jag ville ta upp även det andra perspektivet när du tog upp ämnet, för det tenderas att glömmas bort (pratar generellt, inte enbart om tråden). Det är trots allt främst de privilegierade som ska ha förståelse för de utsatta - inte tvärtom.

De utsatta är inte heller ofelbara och vi bör ha förståelse för det också - istället tenderar folk säga att de "inte måste bli kränkta", som om det vore lätt att styra över en sådan sak i en värld full av rasism.

Överseende ska ju gå åt båda hållen för att vara värt något, annars är det bara ännu ett maktutövande och flykt från ansvar där vi ska ha överseende med de privilegierades misstag och utsatta måste kontrollera sina känslor (som kan vara grundade på väldigt svåra erfarenheter). Det måste finnas överseende även när någon reagerar på något som inte var illa menat, annars är det en väldigt ful kravlista att komma med. "Förstå mig, ha överseende med mig, men jag tänker inte förstå dig eller ha överseende med dig".

Det är den här dubbelmoralen jag har svårt för och därför som jag ville ta upp även det andra perspektivet när du tog upp ämnet, för det tenderas att glömmas bort (pratar generellt, inte enbart om tråden). Det är trots allt främst de privilegierade som ska ha förståelse för de utsatta - inte tvärtom.

mycket beror ju på vem som lyssnar och vad för åsikter den människan har.

självklarheter så som vilken typ av sexualitet man gillar kan verka kränkande för en del, till och med att hävda sin äganderätt till skog och mark är upprörande för somliga...

Så om man använder det gamla; gör mot andra det de gör mot dig så är mycket vunnet.
Vanlig hygglig mänsklighet och hänsyn så kommer man långt.

Givetvis tar jag upp aspekter jag vill belysa, och du gör det samma. Om du gör väderkvarna av demså är det upp till dig, du tycks vara lite sugen på att slåss med dem här. Vem av oss som är nyanserad får någon annan bedöma men min röst ligger inte på dig åtminstone.
Haha :D

Jag förstod helt enkelt inte vad det hade med mitt inlägg att göra, det kändes malplacerat även om det för dig kanske var en naturlig koppling att göra. Tänker inte fortsätta på det sidospåret dock så lämnar det vid det.

mycket beror ju på vem som lyssnar och vad för åsikter den människan har.

självklarheter så som vilken typ av sexualitet man gillar kan verka kränkande för en del, till och med att hävda sin äganderätt till skog och mark är upprörande för somliga...

Så om man använder det gamla; gör mot andra det de gör mot dig så är mycket vunnet.
Vanlig hygglig mänsklighet och hänsyn så kommer man långt.
Javisst, men om vi talar verkliga maktstrukturer, inte någon som blir kränkt av vanliga åsikter etc.

Ja mänsklighet och hänsyn brukar räcka långt.

Ja jag håller med. Viljan att i varje fall försöka och viljan att försöka sätta sig in i hur den andre tycker, tänker och reagerar måste vara ömsesidig. Kommunikation är svårt.

Det jag har riktigt svårt för är de som framhärdar i rätten att använda ord även när de upplysts om att det är kränkande. Typ negerboll.

Det blir lite bökigt med Nordamerika, eftersom de har flera ursprungsbefolkningar, något som också tagits upp som ett argument. De nordamerikanska indianstammarna har inte alltid särskilt mycket gemensamt men de har ännu mindre gemensamt med t ex inuiter och polyneser.
Ursprungsbefolkning är i alla fall den officiella termen, som innefattar att vara officiellt erkänd som ursprungsbefolkning. Sedan håller jag med om att det begreppet absolut kan problematiseras (vad är ursprungligt?).

Sitter man i Sverige och pratar om indianer så kan man lika gärna säga nordamerikansk ursprungsbefolkning. Det förra är inte mer precist än det senare. Syftar man på någon/några särskilda så kan man antagligen namnen (det egenvalda som gruppen själva identifierar sig som).

(Har inte detta dragits ett varv i tråden redan?)

Jag vet att jag är besvärlig, och det medvetet, då jag ifrågasätter vad du skriver.
Nej det som är besvärligt är att du inte tycks förstå det jag skriver och att du har en enerverande debatt-teknik där du skriker om att jag är elak. :meh:

Du skriver att du inte medvetet vill använda nedsättande ord om någon. Ändå skrev du att ordet indian minsann är neutralt och inte alls rasistiskt (det var det inlägget jag svarade dig på från början). Och du skrev ett långt inlägg om hur jobbigt lättkränkta andra människor är och att det ligger på andras ansvar att upplysa dig om vilka ord som är nedsättande. Om nu somliga tycker att indian är nedsättande så har de väl fullgjort sin plikt och upplyst dig om det? Ändå godkänner du inte deras åsikt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka