Håller inte med om att det är vanligt att folk medvetet väljer att bli kränkta för att jävlas med privilegierade.
Det är tvärt om ganska vanligt att folk medvetet väljer att bli kränkta, här handlar inte om svordomar, könsord, anspelning på nära släkt eller annat som lätt kan få folk att explodera.
Jag håller med dig om det och det var givetvis därför jag inte skrev att folk väljer att bli kränkta för att jävlas med privilegierade, det är helt dina ord. Det finns tusen andra anledningar, mest är det förmodligen utan närmre eftertanke. Man har alltid ett val hur man ska ta saker och ting som sägs åt en, och man kan välja att känna sig kränkt, bli arg eller någon annan reaktion. Små barn kanske inte har den impuls kontrollen men vuxna har det normalt.
Det handlar heller inte om envisa upprepningar av det ogillade ordet trots att man undanbett sig det eller nedlåtande tilltal utan ett normalt samtal som man råkar säga ett ord som någon ogillar helt aningslöst och utan någon avsikt att såra.
Det är då personens förbannade ansvar att tala om att just det ordet är kränkande och inte explodera och gå till verbal eller fysisk misshandel eller för den delen hålla tyst och känna sig illa behandlad.
Vad har "explodera och gå till verbal och fysisk misshandel" med mitt inlägg att göra? Har aldrig sagt att det är ok. Fattar att det passar din agenda att ta upp det scenariot men diskussionen är mer intressant om den hålls nyanserad än om du slåss mot väderkvarnar.
Nu skrev jag aldrig att du påstått det eller hur? Det blir svårt att diskutera om man inte själv får svara och komma med egna reflektioner. Det finns lite olika sätt att reagera på om man blir kränkt, jag påtalade här att situationen inte är sådan när det handlar om uppenbart medvetna kränkningar utan man omedvetet sårar så är det den man talar meds ansvar att reagera på ett rimligt sätt, dvs påpeka att ett ord är olämpligt. Gör man inte det så får man stå sitt kast.
Givetvis tar jag upp aspekter jag vill belysa, och du gör det samma. Om du gör väderkvarna av det jag skriver så är det upp till dig eller det du läser in mellan raderna som inte ens finns är det ditt val, du tycks vara lite sugen på att slåss med dem av. Vem av oss som är mest nyanserad får någon annan bedöma men min röst ligger inte på dig åtminstone.
Håller inte med om att det finns en uppfostringsplikt när någon säger något rasistiskt eller kränkande till en. Kanske orkar man inte ta den diskussionen i alla lägen och det är ok. Folk får ta lite eget ansvar för vad de säger helt enkelt.
Även här så håller jag med, man bör inte uppfostra andra vuxna, åtminstone inte sådana som man inte har en närmre relaition till. Det var väl bra då att jag menar på att man endast har ansvar att påtala om man blir kränkt, väljer man att avstå och låtsas som att allt är helt okej blir det en uppenbar risk att kränkningen upprepas då man i så fall bekräftar att det var ett helt okej sätt att utrycka sig på. I vissa situationer är det kanske det rätta att hålla tyst, om man inte orkar ta upp det med en främling, men om det är någon man träffar regelbundet verkar det inte så smart att tiga och lida.
Hur menar du annars att det ska gå till när folk ovetande råkar kränka någon, hur ska den felande bli medveten om att något ordval är kränkande? Vänta tills det dyker upp en diskussion på Buke som man kan få insikt? Eller kanske leva resten av livet ovetande om det?