Vad bestammer vilka ord som ar rasistiska?

@Lobelia jag är inte inläst på amerikansk historia så jag vet inte vad det är för folk du syftar på. Är rätt säker på att Rosa Taikon själv kallar sig rom.

Som du själv skrev så är det en föresats. En mycket artigare och trevligare föresats än att säga att "det går ändå inte" och sedan lägga ansvaret på mottagaren.

Suck, läser du ens vad jag skriver? Enligt DIN definition (och du har inte protesterat mot min tolkning) är det omöjligt för någon, även dig att referera till en grupp och vara säker på att det inte är kränkande. Det är alltså så jag tolkar DIN åsikt. Jag delar inte DIN åsikt och har aldrig gjort det utan kritiserar den.
Nej för DU anser tydligen att "det går utmärkt" att använda kränkande ord, bara tillräckligt få finner dem kränkande. Var går gränsen? I reda antal?

Nej för DU anser tydligen att "det går utmärkt" att använda kränkande ord, bara tillräckligt få finner dem kränkande. Var går gränsen? I reda antal?

När du svarat på vad du kallar mörkhyade från Afrika, Taikons folk och folket som invandrat norrifrån till de amerikanska kontinenterna (ledtråd I ordet från trådens runbrik) där du är säker på att inte kränka en endaon så ska jag svara.

a0dab4eab817dce667c82dcea57e5f3b47e9a21a632120fe2ac92dd3c4422c44_1.gif

I Sydamerika finns en kränkande flod, Rio Negro.
Är det inte dags att vi svenskar ser till att det skyndsamt blir en internationell namnändring?

Jag undrar arligt och har grunnat pa den har fragan sedan jag kom till Sverige forra veckan. Det ar oerhort rasistiskt att anvanda "N-ordet" lika sa att saga 'zigenare'. Jag trodde att det som avgjorde att ett ord raknades som rasistiskt var om folket ordet beskrev/handlade om kanner sig fornedrade av ordet i fraga.

Men i Sverige pratar man hela tiden om "Indianer" i Nord och Syd America ... jag sag i morse att man till och med oversatter sockeye salmon med "Indian lax". I Nord America kallar sig "Indianerna" sjalva for 'Native Americans' i USA och 'First Nation' i Canada ... och tacker man in alla eller speciella stammar runt varlden kallas de for 'urbefolkning'. Det ar lika illa att kalla dem for Indianer som det ar att anvanda "N-ordet" for fargade. Jag tror nog att de flesta Svenskar vet det ... men anda anvands ordet Indianer aven i officiella sammanhang. Hur tanker man?

På något märkligt sätt tycks vissa ord efter en tid fyllas med mer innehåll än det rent deskriptiva. När jag växte upp var "neger" inget annat än en svart människa, det fanns inget nedsättande i det. Senare har det fyllts med mer innehåll och anses innebära att talaren också skulle försvara orättvisor mot människor av afrikanskt ursprung. Termen går tillbaka till Linnés indelning, där afrikaner betecknades "Africanus niger". (Han använde också beteckningarna "Europaeus albus", "Americanus rubescens" och "Asiaticus fuscus".)

Den afrikanska författarinnan Calixthe Beyala, som skriver på franska, har valt att använda ordet "neger". Det väckte viss uppståndelse, när hennes bok "Ännu talar träden" gick som radioföljetong. Kanske är det så att ordet "neger" fått ändrat betydelse på svenska p.g.a. amerikanskt inflytande, när det i själva verket har varit neutralt?

Calixthe Beyala

Vad sedan gäller termerna "Native Americans" respektive "First Nation" torde också de vara problematiska, för båda är skapade på den ursprungliga kolonialmaktens språk. Kan det verkligen vara rasism, att Columbus trodde, att han kommit till Indien?

Jag tycker att det är intressant hur olika termer uppfattas, och jag måste medge, att jag inte alltid förstår logiken i att ändra termer i stället för missförhållanden.

Flera har skrivit om ordet "lapp", och jag har själv undrat vilka lapparna var, om det är en mytisk konstruktion eller om det i forntiden har funnits "lappar". Lapplands landskapsvapen visar en vildman, inte en same.

Samma föreställning om vildar går också igen i östra Finland. I södra Savolax fanns marknadsplatsen Lappstrand, som år 1649 blev stad. År 1721 fick staden namnet Villmanstrand (av vildman). Det finska namnet är fortfarande Lappeenranta.

När jag tittar på Lapplands landskapsvapen får jag en känsla av att man helt enkelt gjorde sig en föreställning av de tämligen okända områdena i norr. Vildmannen står nu också staty i Storuman. Klart är att lappar inte visar någon likhet med samer.

Lapplands landskapsvapen

Flera har skrivit om ordet "lapp", och jag har själv undrat vilka lapparna var, om det är en mytisk konstruktion eller om det i forntiden har funnits "lappar". Lapplands landskapsvapen visar en vildman, inte en same.

Samma föreställning om vildar går också igen i östra Finland. I södra Savolax fanns marknadsplatsen Lappstrand, som år 1649 blev stad. År 1721 fick staden namnet Villmanstrand (av vildman). Det finska namnet är fortfarande Lappeenranta.

När jag tittar på Lapplands landskapsvapen får jag en känsla av att man helt enkelt gjorde sig en föreställning av de tämligen okända områdena i norr. Vildmannen står nu också staty i Storuman. Klart är att lappar inte visar någon likhet med samer.

Lapplands landskapsvapen
Fast är det inte ganska naturligt att man valde vildmannen, mytologisk symbol för "det vilda", som Lapplands landskapsvapen och inte en same? Samer hade ingen vidare status medan vildmannen är en gammal symbol inte bara i Skandinavien utan i andra delar av Europa också, den har viss tyngd.

Vad menas med att lappar inte visar någon likhet med samer? Du menar väl att vildmän inte visar någon likhet med samer? Vildmän är inte lappar.

Vad menas med att lappar inte visar någon likhet med samer? Du menar väl att vildmän inte visar någon likhet med samer? Vildmän är inte lappar.

Jag menar, att ordet "lapp" tycks vara synonymt med "vildman", och att det inte har med "same" att göra. Min teori är att samerna kommit att kallas lappar, för att de bor i Lappland, inte att de skulle vara lappar i ordets ursprungliga mening.

Jag menar, att ordet "lapp" tycks vara synonymt med "vildman", och att det inte har med "same" att göra. Min teori är att samerna kommit att kallas lappar, för att de bor i Lappland, inte att de skulle vara lappar i ordets ursprungliga mening.
Din teori betyder alltså i praktiken att när nybyggarna kom till Lappmarkerna så kallades de också för lappar? För att de bodde i blivande Lappland. Jag har aldrig hört om det, utan allt jag läst och hört säger att lappar var ett namn specifikt för samer, och inte för nybyggare/kolonisatörer. Har du några exempel eller källor på att lapp skulle ha använts som du beskriver om vem som helst boendes i Lappland?

Eller menar du att när man väl kallade samerna för lappar för att de bodde i lappmarkerna, vilket de ju gjorde i princip helt för sig själva innan det slutligen koloniserades, så hade betydelsen när kolonisatörerna väl dök upp kommit att ändras till att handla om enbart samer och inte andra boendes i blivande Lappland? För det kan jag kanske tro på, lapp är ju inte samernas namn för sig själva utan har annat ursprung, men att det använts i Sverige om andra lapplänningar än samer ställer jag mig ytterst tveksam till.

Jag har heller aldrig hört ordet lapp användas om vildmannen. Det kan oavsett ursprung, oavsett om det en gång i tiden (exempelvis i Finland som du beskriver, men jag vet att ursprunget till ordet "lapp" är omdiskuterat så jag köper det inte rakt av) varit synonymer osv, inte användas synonymt med vildman idag. Lapplands landskapsvapen är en vildman, inte en lapp.

Din teori betyder alltså i praktiken att när nybyggarna kom till Lappmarkerna så kallades de också för lappar? För att de bodde i blivande Lappland. Jag har aldrig hört om det, utan allt jag läst och hört säger att lappar var ett namn specifikt för samer, och inte för nybyggare/kolonisatörer. Har du några exempel eller källor på att lapp skulle ha använts som du beskriver om vem som helst boendes i Lappland?

Eller menar du att när man väl kallade samerna för lappar för att de bodde i lappmarkerna, vilket de ju gjorde i princip helt för sig själva innan det slutligen koloniserades, så hade betydelsen när kolonisatörerna väl dök upp kommit att ändras till att handla om enbart samer och inte andra boendes i blivande Lappland? För det kan jag kanske tro på, lapp är ju inte samernas namn för sig själva utan har annat ursprung, men att det använts i Sverige om andra lapplänningar än samer ställer jag mig ytterst tveksam till.

Jag har heller aldrig hört ordet lapp användas om vildmannen. Det kan oavsett ursprung, oavsett om det en gång i tiden (exempelvis i Finland som du beskriver, men jag vet att ursprunget till ordet "lapp" är omdiskuterat så jag köper det inte rakt av) varit synonymer osv, inte användas synonymt med vildman idag. Lapplands landskapsvapen är en vildman, inte en lapp.

Detta är en fråga, som jag har funderat en del över, men tyvärr har jag inte funnit något entydigt svar. Ordet "lapp" lär vara av finskt ursprung. När Lappland får en vildman som symbol torde det snarast bero på en föreställning om det okända, inte på något verkligt förhållande. Heraldiskt används många olika bilder, som inte har verklig förebild.

Eftersom kopplingen lapp-vildman finns också i Villmanstrand i östra Finland, tycks orden i vart fall då vara synonyma.

Jag tror, att Lapplands ursprungsbefolkning kom att betecknas "lappar", därför att de var den ursprungliga befolkningen i Lappland. Ordet "lapp" skulle alltså felaktigt ha kommit att användas i stället före "same", samtidigt som kopplingen mellan "lapp" och "vildman" gått förlorad. Eftersom det inte fanns "vildmän" i Lappland, fanns det ett ord ledigt att fylla med innehåll; det har sannolikt bidragit till att samerna kommit att betecknas "lappar".

Vad sedan gäller termerna "Native Americans" respektive "First Nation" torde också de vara problematiska, för båda är skapade på den ursprungliga kolonialmaktens språk. Kan det verkligen vara rasism, att Columbus trodde, att han kommit till Indien?

Jag tycker att det är intressant hur olika termer uppfattas, och jag måste medge, att jag inte alltid förstår logiken i att ändra termer i stället för missförhållanden.
Utan att vara särskilt insatt på ämnet tänker jag att det kanske också spelar in hur Columbus såg på indianerna som han valde att kalla dem, dvs att han förslavade dem, såg dem som mindre värda, i princip utrotade den första stam han stötte på, begick diverse övergrepp, och allt som följde på det. Han var ju en våldsam rasist, inte bara någon som kommit lite fel på väg till Indien. Man kan kanske hävda att alla var rasister på den tiden, ingen ursäkt tycker jag, men om man ser till hur hans förslag att förslava folkgrupperna han mötte fick avslag från högre ort kan man kanske också säga att det fanns olika typer av rasister och att Columbus var en av de grövre. Sedan fortsatte det, under samma namn som han gav, ytterligare förtryck. Än idag är det en utsatt grupp vi talar om, så visst kan jag se varför de kanske inte vill bli kallade det som en aggressiv kolonisatör döpte dem till när han inledde den långa historien av fientlighet genom att tillfångata dem etc. Det är namnet som gavs av en förövare.

På så vis kan kanske det namn han gav ses som rasistiskt på ett mer direkt sätt än att Native Americans och First Nation är ord på samma språk som kolonialmakten talar.

Detta är en fråga, som jag har funderat en del över, men tyvärr har jag inte funnit något entydigt svar. Ordet "lapp" lär vara av finskt ursprung. När Lappland får en vildman som symbol torde det snarast bero på en föreställning om det okända, inte på något verkligt förhållande. Heraldiskt används många olika bilder, som inte har verklig förebild.

Eftersom kopplingen lapp-vildman finns också i Villmanstrand i östra Finland, tycks orden i vart fall då vara synonyma.

Jag tror, att Lapplands ursprungsbefolkning kom att betecknas "lappar", därför att de var den ursprungliga befolkningen i Lappland. Ordet "lapp" skulle alltså felaktigt ha kommit att användas i stället före "same", samtidigt som kopplingen mellan "lapp" och "vildman" gått förlorad. Eftersom det inte fanns "vildmän" i Lappland, fanns det ett ord ledigt att fylla med innehåll; det har sannolikt bidragit till att samerna kommit att betecknas "lappar".
Är den enda kopplingen att en ort bytt namn från det ena till det andra, eller finns det mer belägg för att orden faktiskt var synonyma?

Jag förkastar inte teorin helt, den är möjlig, men jag köper den som sagt inte förbehållslöst heller.

Har även hört att lapp skulle kommit från ryskan ursprungligen. Det finns inte riktigt konsensus kring ordets ursprung som jag uppfattar det.

Rasisiskt är för mig när den som säger ordet säger de på ett sett om är till för att sårav
Neger för mig är inte i sig ett raistiskt ord,, men säger jag de så här.. jävla negerjävel. så vart de plötsligt väldigt rasistiskt och kränkande.

Jag är svensk och de i inge rasistiskt ord... men säger enperson... du din jäkla svenskbrud så vart de ju genast rasisiskt och kränkande.

Tycker et har gått över styr när det gäller vad som är rasistiskt, inte ens att man får visa mörkhyade eller judari kale ankas jul längre... DET är väl rasistislt om nått?? vadå duger inte mörkhyade och judar så man vill inte ens ha med dom i filmer längre??

Jag skulle känna mig oerhört kränkt om jag var mörkhyad, dom har väl lika mkt rätt at få va med i filmen som allt annat???.

vad ger de för budskap till barnen? att det är mindre värt att va mörkhyad och jude så man tar bort de från filmen.

Nä vi är ALLA människor precis som det är en HÄST.. sedan finns de olika raser, färger och utsida på dåde människor och hästar.

att man säger lapp, dalmas, västmanlänning, skåning anser jag inte är rasistiskt för fem öre. jag ÄR ju en skåning om jag bor där?=)
Va stolt över de ist=)

att man säger lapp, dalmas, västmanlänning, skåning anser jag inte är rasistiskt för fem öre. jag ÄR ju en skåning om jag bor där?=)
Va stolt över de ist=)
Fast lapp är inte en benämning på någon som bor i Lappland, utan ett äldre ord för same och ett ord som kan ses som kränkande.

Lapplänning är en person, same eller ej, som bor i Lappland.

Fast lapp är inte en benämning på någon som bor i Lappland, utan ett äldre ord för same och ett ord som kan ses som kränkande.

Lapplänning är en person, same eller ej, som bor i Lappland.

Tycker inte lapp skulle va kräkande för en same heller så länge man inte lägger till.. lappjävel eller liknande negativt. fast de kan bli kränkande om man säger.. jävla lapplänning förvånar mig inte att det var en lapplänning som var rånaren.... den meningen är ju kränkande och man har delat in människans beteende beronde på vart du kommer ifrån.

Rasistiskt behöver ju inte alltid vara hudfärg...kan gälla vart man kommer ifrån också.. olika läder.... eller olikadelar av samma land.

Man får känna av sin omgivning jag är väldigt orörd, jag bryr mig inte om olik vill kalla mig människa, vit, beige, likblek, svensk, svenne, svennebnan, västmanlänning, kvinna, dam, tant eller vid mitt namn=)

Andra går hem och grinar av att denne har blivit kallad damen av ett barn.... alla är vi olika och de gäller att man känner av vad man kan och inte kan säga med sitt sällskap=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka