Vad behöver egentligen en brukshund?

linnsan

Trådstartare
Jag skriver nu inne på ett annat forum om schäfern som sällskapshund och jag är så gott som den enda som påstår att schäfern är en arbetande hund som ska bevaras som sådan och att de behöver aktivering därefter.

Är jag helt fel ute? Behöver inte brukshundar arbeta i särskilt stor omfattning? Jag har alltid fått höra här på buke i flera trådar där ngn vill ha en högtempad hund rekomenderas att skaffa ngt annat då personen inte vill träna så mycket som rasen kräver. Men sen när jag själv skrev i en tråd så gick flera emot mig i den. Så jag blir lite förvirrad i frågan.

I den förra tråden och även i denna på det andra forumet så skriver jag att en brukshund rent generellt sett kräver iaf 2-3 timmars aktivering dagligen (fördelat på motion och mental aktivering/träning). Och att det är viktigt att den får jobba med huvudet. Ja, självklart kan man ha vilodagar och självklart kan man ta det lugnare om man "tömmer" hunden på träning mer ordentligt ett par dagar i veckan. Jag anser inte, som vissa antagligen missförstod i min förra tråd här på buke? Att man ska promenera och träna slaviskt i 2-3 timmar om dagen. Det beror ju även på VAD man gör. Men rent generellt sätt, är det inte rätt rimligt att lägga 2-3 timmar om dagen på en högtempad brukshund som tex shäfer, malle, kelpie, BC osv?

Och om ni inte anser att de behöver det, varför kan då inte en person som vill ha en "fin" eller "cool" sällskapshund då skaffa sig det? Om nu hunden trivs med att vara sällskapshund (vilket för mig är en hund som trivs med 45-60 minuters "långpromenad" om dagen och lite mental aktivering på det.)

Jag vet vad jag tycker, men blir väldigt frågande kring detta...

Sv: Vad behöver egentligen en brukshund?

Jag håller med dig. Just schäfer hålls ju ofta som rena sällskapshundar, vissa funkar det bra för, andra blir det katastrof. Så nej, jag skulle inte rekommendera att skaffa schäfer som ren sällskapshund. Bättre att ge både sig själv och hunden bra förutsättningar från början.

Ang. 2-3 timmars aktivering/dag håller jag också med, och anser (även i förra tråden) att det inte är så mycket (då räknar jag även in motion). Det är för övrigt ungefär vad min dvärgschnauzer får, men han aktiveras också betydligt mer än vad rasen kräver.

Ja det känns ju inte som så mycket aktivering med 2-3 timmar som basic? Jag räknar även in motion på de timmarna. Jag har ALLA emot mig på andra forumet, och det är några stycken. Och de påstår att en bra schäfer nöjer sig med samma som en sällskapshund (även bruks). Jag anser precis tvärtom. Att en arbetande hund vill och kräver mer arbete och aktivering än vad en sällskapshund kräver.

När man avlar på egenskaper som gör hundar som vill och kan arbeta hela dagar så kommer även hunden kräva mer aktivering än en timme om dagen...

Vad är det för ett märkligt forum????? Och vad slags Schäfrar äger de människorna??

Å andra sidan tycker jag mig se, att just Schäfern ofta införskaffas som "gårdshund" av folk som vill ha en gårdvar för säkerhets skull. Det är sorgligt att se hur de hundarna kapitulerat och vankar runt på gårdsplanen. Innan jag själv mött och levt med Schäfer, tyckte jag alltid att de såg så tråkiga och passiva ut, där de traskade trottoaren fram intill sina ägare. Sen mötte jag en ljuvlig Schäfertik (som blev min bästa vän under några svåra år) och hon visade mig vad en Schäfer egentligen är, i själ och hjärta.

Nu blir jag bara ledsen när jag ser de kapitulerade. Schäfrar kan vara så otroligt lojala och verkligen anpassa sig så som de tror förväntas av dem.....

Tycker också 2-3 timmar låter rimligt.

Uppfödaren till min aussie säger att hon har ett minimikrav på 14 timmar aktivering/vecka för sina hundar (förutom vid sjukdom såklart), vilket känns vettigt.

vovve.net är hemsidan... Precis blivit medlem så visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Om någon är nyfiken så heter tråden "Schäfer som aktiv sällskapshund?"

Jag frågade om de tyckte att malle också skulle rekomenderas som sällskapshund, för att en bra bruksmalle och en bra bruksschäfer inte är så hemskt olika i aktiveringsbehov.

Visst är det tråkigt att se hur hundarna liksom ger upp? Och ägarna som tycker att "jo men han trivs för han är så lugn så"...

Folk som inte fattar bättre finns det gott om. Antagligen har de aldrig hållit en riktig bruksschäfer i smöret och skulle de få skulle de köra den i diket.

Min lågtempererade schäfer med mediokert arbetsbehov skulle även han bli en pain in the ass om han inte fick jobba. I vintras hände just det när jag var sjuk en längre period. Han var så lugn och fin inne och inte så hetsig ute heller, men jäklar vad han började bete sig illa vid staketet och mot andra hundar.

Jag fick förklaringen att skulle en brukshund beté sig illa för att den inte tränas ordentligt så skulle det vara fel på de mentala egenskaperna:crazy: då fattades visst ngt... Ja eller hur.

Jag anser ju lite tvärtom, en schäfer som inte vill jobba har ju lite fel i egenskaperna...

Sen var det visst även fel att träna korta saker inomhus, för då gick en högtempad hund igång så mycket att det blev stressande för den. Det svaret fick jag när jag skrivit att jag 1-3 gånger om dagen nu de senaste dagarna tränat in apporten inomhus i korta pass på 5-10 minuter. Är det bara jag som tycker att en hund som mår bra i övrigt ska kunna träna lite apport i en lugn miljö ett par minuter utan att gå sönder av stress för att den inte fick jobba mer?

På min märker man också skillnad om jag går ner i aktivitet en period. Han finner sig i det rent tekniskt sett, men han trivs inte med det.

Jag tror att det här resonemanget har utvecklats på vovve efter diverse diskussioner kring folk som har papillon och påstår att de måste arbeta typ 5 timmar per dag.. Då har snacket kommit igång om att det är något fel på hundarna som inte klarar av att ta det lugnt och sen har det väl dragit iväg och inkluderat även andra raser..

Visst finns det individer inom bruksraser som trivs som sällskapshundar, men tror de är väldigt få. Jag skulle ju inte skaffa en bruksras om jag inte tänkte göra något med den. Nu har jag inte en bruksras, men ändå en som är väldigt anpassningbar, och vi aktiverar honom 2-3 timmar per dag. Desto mer man jobbar med honom desto mer vill han jobba. Tror alla hundar, eller ok de flesta faktiskt skulle gilla att aktiveras 2-3 timmar per dag, då det inte är mycket om man jämför med 24 h som det är på ett dygn

Tycker det beror mycket på vad man menar med sällskapshund.
För att man inte tävlar/tränar behöver ju faktiskt inte betyda att hunden ligger på ”sofflocket” dagarna i enda.

Tror lite så här att man lägger in olika saker i ordet sällskapshund, för en del tycks det innebära korta koppelpromenader eller något sånt, vilket det ju inte alls behöver vara..
I grunden betyder ju ordet bara att man inte tävlar. Aktivering kan ju vara så mycket annat än just tävling, men då räknas det som sagt som ”sällskapshund” rent tekniskt

Lägger man in olika saker i ordet så missuppfattar man ju hela tiden varandra
Så vad man först ska göra det är att förklara vad man menar med sällskapshund innan man startar disk om det, tycker jag

Borttaget var inte till mig, såg det tyvärr inte

Senast ändrad:

Jag beskrev en sällskapshund som jag (och alla i min omgivning som är "normala" ) att hunden får en "långpromenad" på 45-60 min om dagen och på det lite hjärngympa. Det tycker väl jag är kravet för hundar ur sällskapskategorin ska få. Och de brukar väl vara rätt nöjda med det? Även om de såklart blir ännu gladare av mer aktivering, men "kravet" sätter jag på en timme. Och de tyckte alla att en bruksschäfer av tjänstelinjer skulle klara av. Annars var det saker som fattades i paketet om hunden omriktade energin eller inte trivdes... Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.

Någon tyckte ju att jag gjorde fel som "duttade så mycket med träningen över dygnet" när jag skrev att jag tränat kortare stunder på 5-10 minuter när jag tränat in apporten inne. 1-3 gånger om dagen har jag gjort detta i ett par dagar (det var så jag beskrev vad jag menade med hjärngympa) och hunden skulle då enligt dom ha svårt att slappna av efteråt, eftersom att den är högtempad. Konstigt, det har jag aldrig märkt. Det var bättre att gå ut och träna skiten ur hunden i en timme och sen låta den vara enligt någon. Och någon tyckte att hundarna klarade sig på en "långpromenad" på en timme om dagen och sen skulle vara nöjda med det, denna personen påstår att hen har bruksschäfrar med högt temperament. När jag frågar vad hundarna hen har kommer ifrån får jag inget svar, såklart.

Missförstå mig inte nu, jag kan träna lydnad i en timme i ett streck , eller mer och med lekpauser då förstås och självklart behöver hundarna tömma ur energin ordentligt. Men att alltid behöva tömma hunden när man gör ngt så den kan slappna av efteråt? Nej, verkligen inte.

Sen vill jag gärna gå en längre promenad på iaf 1 timme i skogen då han går lös och bara "är". Lukta, komma på någon inkallning och busa runt. Jag tror att de behöver bli av med energi utan att vi tränar. Jag tror (vet) att hundar har ett behov av att undersöka, lukta och vandra med flocken. Och det behovet tycker jag också är viktigt att tillfredsställa. Samma som med att de behöver arbeta med huvudet.

Senast ändrad:

Hundar är individer precis som sina ägare, så det som stämmer för dig och din hund behöver faktiskt inte fungera för någon annans hund.

Jag håller helt med att utpräglade brukshundar (och jakthundar) kräver betydligt mer sysselsättning/aktivering än sällskapsraser.
De är ju avlade för att arbeta.

Men håller inte med om att de inte kan vara sällskapshundar = inte tävlingshundar.
Enligt min ordlista betyder ordet sällskap: någon att vara tillsammans med/slå följe
Och sällskapshund: hund man har för sällskap och ej till tävling/jakt

Sällskapshundar är för mig hundar ur sällskapskategorin och hundar med liknande aktiveringsbehov. Att hunden tävlas betyder ju inte att den inte är med som sällskap resten av tiden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 101
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama