Vad äter era hästar?

Koppen

Trådstartare
Min älskling får hösilage, betfor, mineraler samt Hippo Basic. Plus godis då och då! :love:

Sv: Vad äter era hästar?

innehåller mycket energi, så att hon ska kunna hålla hullet bättre...
det sägs att pälsen ska bli finare, men den är lika blank och fin som innan...

Hö, havre, korn, fibergi, lusern och mineraler.

Fri tillgång på hösilage och torrhö (salt/mineralsten), äter inget annat för jag har redan en tokpigg vinterhäst som musklar sig bra

på sommaren blir det 1 kg luserna och ev. Krafft Sport

Hösilage, havre, betfor, lusern, mineraler.
travaren får Hösliage, hippo basic, lusern, betfor, biotin, mineraler

Och massa morötter!!!!

Min äter: Hösilage, halm, D&D pasture mix, betfor, vitaminer och mineraler, kalk, linfröolja och morötter.

Min Älskling äter Betfor, havre, krafft grund, vitlök, olja, och havrekross i bland. och hö så klart

Rundbal i hagen, 1 kilo morgon + 1,5 kväll
1 dl krafft grund, 1 dl betfor + ½ dl mineraler blåvit. Lite kraftfoder pga rundbalen..
Vanligtvis 9-10 kilo ensilage (olika beroende på vilken tid jag kommer) 1,6 kilo kraftfoder per dag. (4 betfor, 4 krafft grund) + mineraler =)

13 kg hö/dag , 2kg lucern , 1kg musli , lite olja + mineraler

Min äter hö (i stort sett fri tillgång), havre, korn, müsli, betfor, vitlök, mineraler samt morötter :)
havre, korn, betfor och morot på morgonen,
korn, müsli, betfor, vitlök, mineraler och morot på kvällen.
Hö morgon, lunch och kväll.

Mitt föl har fri tillgång på hösilage med högt protein innehåll. 2kg krafft groov, 1 kg havre och betfor.

Ska byta till krafft pluss grön och då blir det 1 kg krafft pluss och 2 kg havre, plus betfor (det är ju så gott) och hösilage.

Idag äter min 25 åriga sto kornkross, betfor, mineraler vitlöksflingor samt b-vitaminer vår och höst!

Detta kommer hon få äta tills betessläppet runt mitten av maj.Då kommer hon bara få äta gräset i några veckor för att rensa kroppen.
Sen komer hon få gå över till Dodson&Horells foder för äldre hästar samt en örtplandning för äldre hästar som gör att stelheten blir mildare och annat gott för de gamla hästarna:)
Samt att hon kommer få linfrökaka samt vitlökspullver mineraler och betfor och lite korn

Foderstaten ser ut följande nu...(fri tillgång med hösilage i hagen)

Morgon
1,3 liter kornkross 3 dl betfor 0,65 dl mineraler
Inge hö

Intag samma som morgon
Hö 2 kg

Kväll.. samma som morgon
Hö.3 kg

Senast ändrad av en moderator:

min häst har fri tillgång på hö och får krafft grund, mineraler och vitaminer med, när tävlingssässongen drar igång på allvar snart ska hon börja äta lite krafft sport med.

3 kg hösilage (MJ 7,3 - Smrp 42 gr)
5 kg hö (MJ 8,3 - Smrp 75 gr)
cirka 0,5-1 kg havrehalm
2 dl betfor
80 gr Krafft Miner Grön
100 gr Hippo LinCubes
10 ml Hippo Multivitamin
30 ml B-vitamin
1 dosmått BioMag
Morötter, cirka 8 stycken

Gazzan skrev:
Sen komer hon få gå över till Dodson&Horells foder för äldre hästar samt en örtplandning för äldre hästar som gör att stelheten blir mildare och annat gott för de gamla hästarna:)

Vad är det för örter du ska ge? Är det dyrt? Jag har med en gamling som börjar bli lite stel i bakkärran så jag är lite nyfiken.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
913
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
641
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 531
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka