Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

Min häst får huvudsakligen hö, ca 10-11 kg per dag. Vårat hö är rätt bra både så pass att näringsinnehållet är bra och det är fin kvalité också på det såklart. Jag ger dessutom ett par kg halm som sysselsättning, särskilt under natten när hon står i flera timmar och inte har något att göra.

Sedan ger jag havrekross, betfor, kli, kalk och hippo pro plus mineraler, b-vitamin och linfröolja. Ev. kommer jag börja med att ge stroppy mare - örtblandning till mitt sto.

Morötter får hon också ett par stycken om dagen, mest som godis dock :) .

Jag ska dock se över foderstaten och kommer ev. ändra lite eftersom hon kommer byta stall och jag då får gå till hösilage. Det blir ju nytt grovfoder, annan analys och övrigt foder kommer att anpassas utefter hur detta fodret ser ut.

Ensilage, kafft groov, krafft sport, B-vitamin, munkpeppar, glucosamin och mineraler (kommer inte ihåg vad dom heter nu)

Min D-ponny äter:
7 kg hö
1 kg havre
1 dl olja
1/2 kg lusern
2 dl betfor+vatten till det
50g mineraler&vitaminer

Fölet äter
fri tillgång av hö
2 kg krafft groov 125
1 dl betfor+vatten
4 dl havre
1 kg lusern

och så är självklart maten uppdelad i olika mål

Till ett halvblodssto som ska föla i början av maj:love::

i stort sett fri tillgång på hö.
Krafft Groov 90
Havrekross (ger både mer saliv och inte lika mycket slitage på tänderna då hon är lite äldre)
Mineraler
Betfor
Tokosel 1 gång i veckan

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
913
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
641
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 531
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka