Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Började tänka på att allt inom hässporten har blivit så pilligt de senaste åren...
Hästarna ska ha speciellt foder, de kan inte äta ditten, de kan inte äta datten osv.
Så jag fick lust att göra en undersökning!
Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?
Häst 1: D-ponny valack 144 cm i mkh, 9 år till våren. Rids just nu lätt men träningen ska ökas successivt. Kommer tränas på LA/MSV nivå dressyr, LC/LB hopp, WE, och distans på 50-80 km nivå(alltså tränas för att klara den nivån på tävling). Även börja tävlas till våren.
Får fri tillgång på hö (ca 12 kg/dag), granngårdens eget pelleterade avelsfoder 1,5 kg då han behövde gå upp i vikt efter fodervärden, ca 0,4 kg betfor (i torrvikt) och mineraler. Pelletsen ska dock bytas ut mot havre och sojapellets.
Häst 2: Welsh cob sto, 147 cm i mkh, 5 år till våren. Dräktig, fölar i början/mitten av april. Går promenader och följer med som handhäst. Är grundinriden.
Får fritillgång på hö ca 12-15 kg, ca 2 dl av samma pellets som valacken, 0,4 kg betfor och mineraler. Ska nu börja få soja och lite havre.
Behöver den verkligen äta allt det som den äter?
Sojan är ju för proteinets skull och havren för MJ skull, vilket båda har behövt/kommer behöva. Betforen ger jag gärna då det är bra för magen och håller vätskebalansen bättre + att det är mums. Och mineralerna för att de ska få i sig tillräckligt med mineraler/vitaminer. Jag anser inte att jag duttar med för mycket men vill egentligen gärna ge rena fodersorter (alltså inte pellets). Det är ju oftast både billigare och så ser man precis vad man ger.
.
Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?
Behöver den verkligen äta allt det som den äter?