Vad äter dagens häst?

Sv: Vad äter dagens häst?

Fri tillgång på hösilage ute
Inne har de tillgång till halm och får ett par kg hö var.
Mineraler och en skvätt betfor:)
Saltsten också såklart, B-vitamin vår och höst

kl

Jag har nog egentligen inget emot att dutta om det skulle innebära att foderstaten blev optimal.

Mitt halvblodssto är relativt lättfödd men vi har bra värden på hösilaget i år så hon får fri tillgång på det. En gång om dagen får hon lite betfor med mycket vatten, 1dl havre och 1 dl mineraler.

Sedan jag bytte till fri tillgång dricker hon mycket bättre än innan. Trots att hon hade ganska stor giva redan innan drack hon jättedåligt. Nu dricker hon 1 1/2 hink bara under natten.

Min häst äter just nu:
8 kg hö
0,2 kg vetekli
0,2 kg soja
1 dl mineraler

2 dl betfor med massor med vatten i på morgonen så hon får i sig vatten

Oftast blir det ett par morötter också. Ger periodvis tillskott, tex gurkmeja.

Saltsten har hon också. Om hon blivit svettig så ger jag en dutt salt i maten också.

Mina hästar äter hö och lucern som grund. Mängd beroende på häst, men i princip så mycket hö de vill ha. Det blir nog ungefär 12 kg per häst/dygn.

3 av hästarna äter sedan enbart lite betfor, vetekli och mineraler + morötter

Den 4e hästen är 26 år och får därför lite mer då hon förutom åldern är svårfödd. Hon äter förutom hö, lucern och mineraler Hippo Grow Alfa och får olja och soja. Dessutom äter hon glucosamin för lederna och hon får även djävulsklo under vintern för att hålla sig i trim. Hon är väldigt fin för sin ålder.

Annars är vi inte mycket för att ge kraftfoder utan de går på en foderstat till största delen bestående av grovfoder då det är det mest naturliga för hästarna. Mina hästar är lite känsliga i tarmen också (typ foderbyten och sånt) så därför är detta bäst för dem.

Övriga tillskott ger jag om jag anser det finns behov för det. Som extra vitaminer och liknande.

Min häst får 9 kg hö och lite halm.
Sedan får han 0,3 kg Linfröpellets, lite betfor och 100 g mineraler. Ibland morötter.

Senast ändrad:

Min häst, fjordföl, äter hösilage i valfri mängd (runt 10 kg), sedan får han 0,5 kg hippo alfa och en msk kalk. Och ja, det behövs.

Min får 15kg hö o 2kg Mustang Active Musli o 2kg Mustang Orginal Musli om dan, o när han har tränats hårdare får han betfor o electrolyter.

kl,
mitt 19 åriga sto får; 13kg höselage+ ngt kilo i hagen, 0.5kg bland säd, 0,5kg lusern, ca 1dl mineraler och 8dl betfor. just nu så går hon bara i hagen och latar sig så hon får kraft fodret bara för att komma upp i hull lite grann.

mitt 10åriga sto får 13kg höselage+ ngt kilo i hagen, 0,6 kg kraft grund, 0,3kg lusern och 8dl betfor. mineraler finns i kraft grund. hon skrittas och travas lite nu då hon sätts igång efter vinter vilan, får hon mer kraft så blir hon alldeles för pigg och glad ^_^

Fri tillgång på hösilage äter väl ca 20 kg om dagen var.Lite lusern som krubbskrammel sen inget mer.
Två varmblodiga travhästar som används som ridhästar i dagsläget.

Började tänka på att allt inom hässporten har blivit så pilligt de senaste åren...
Hästarna ska ha speciellt foder, de kan inte äta ditten, de kan inte äta datten osv.

Så jag fick lust att göra en undersökning! :idea:
Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?

Häst 1: D-ponny valack 144 cm i mkh, 9 år till våren. Rids just nu lätt men träningen ska ökas successivt. Kommer tränas på LA/MSV nivå dressyr, LC/LB hopp, WE, och distans på 50-80 km nivå(alltså tränas för att klara den nivån på tävling). Även börja tävlas till våren.

Får fri tillgång på hö (ca 12 kg/dag), granngårdens eget pelleterade avelsfoder 1,5 kg då han behövde gå upp i vikt efter fodervärden, ca 0,4 kg betfor (i torrvikt) och mineraler. Pelletsen ska dock bytas ut mot havre och sojapellets.

Häst 2: Welsh cob sto, 147 cm i mkh, 5 år till våren. Dräktig, fölar i början/mitten av april. Går promenader och följer med som handhäst. Är grundinriden.
Får fritillgång på hö ca 12-15 kg, ca 2 dl av samma pellets som valacken, 0,4 kg betfor och mineraler. Ska nu börja få soja och lite havre.

Behöver den verkligen äta allt det som den äter?

Sojan är ju för proteinets skull och havren för MJ skull, vilket båda har behövt/kommer behöva. Betforen ger jag gärna då det är bra för magen och håller vätskebalansen bättre + att det är mums:). Och mineralerna för att de ska få i sig tillräckligt med mineraler/vitaminer. Jag anser inte att jag duttar med för mycket men vill egentligen gärna ge rena fodersorter (alltså inte pellets). Det är ju oftast både billigare och så ser man precis vad man ger.

Har svarat i fetstil.
De går på lösdrift.

Senast ändrad:

min häst (halvblod) äter:
9 kg hö
1,5 kg havre
betfor

Just nu rids hon inte pga nåt knas i ryggen men är igång med tömkörning m.m, men när hon rids är det på LA-nivå dressyr i variation med uteridning.

kl
Ca 12 kg hösilage
3 liter havre
3-4 dl betfor
b-vitamin
mineraler
saltsten i boxen

Har turen att ha en otroligt duktig höbonde som analyserar allt ensilage och hö.
Under de 9 år jag handlat av honom har jag enbart behövt tillskottsfodra 3 vintrar. Då med lite korn/havre och en vinter med lusern.
Annars ger jag bara vitamin/mineraler utöver grovfodret.

Kan väl tilläggas att jag då har haft allt från shettis, dräktiga hästar, kallblod, fullblod och halvblod.

/zelma.

Mitt 19-åriga halvblodssto med mkt xx i stammen äter:

Morgon: 3 kg hösilage + ca. 4 nävar betfor i mkt vatten.
Lunch: 2 kg hösilage
Eftermiddag: 3 kg hösilage + 0,5 kg lusernhack.
Kväll: 5 kg hösilage, 0,5 kg korn, 0,5 kg havre & 1 dl. min.

Rids i stort sätt 6 dagar i veckan varav 1 ggr/v hoppträning för instruktör. Är nu i gott hull, såg förskräcklig ut för 1 år sedan då jag köpte henne.

Får B-vitm. vid vår/höst fällning.
På sommaren går hon på vanligt bete, kan i slutet av sommaren behöva få lite lusern ifall hon börjar tunna ut :bump:.

6 kg hö
6 kg hösilage (TS 65)
fritt med halm inne
2 dl havre
2 dl betfor (avvattnas)
foderjäst
mineraler
salt
linfröolja

20-åring som arbetas lätt. Jag anser att han behöver allt han får, dock är han i något överhull just nu :crazy:

Min apploosa, 3½ år drygt har fri tillgång på hösilage, utöver det lite kraftfoder, i krubban. Valet av kraftfoder grundades på att vi körde vidare på samma märke som tidigare ägare använde på hästen, vintertid. Ganska många hästar i stallet körde samma märke så det kändes tryggt att fortsätta med det. Fodret känns väldigt fräsch. Saltsten. B-vitamin vid behov.

När jag ägde min tidigare häst, så sköt jag ganska mycket från höften, min förhoppning är att lära mig mer denna gång. Jag tror på duttande, så länge det är till hästens fördel, och att man inte "förmänskligar" hästen matintag.
"Duttande" kanske gör att man lär sig mera om hästens näringsbehov (man läser på etc )och då är det ju till gagn för hästen:-)

Mitt dräktiga fullblodsto äter fri tillgång på hö, hippo alfa, betfor, soja och mineraler.
Svårfödd, behöver mycket mat med höga protein/mj värden

Hingsten äter fri tillgång på hö, betfor och korn
Får mest kraftfoder för att ha något när stoet får.

Valacken äter hö, havre och betfor.
Tränas i trav och behöver kraftfoder då det är en mycket stor häst som gör av med mycket energi.

Senast ändrad:

.
Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?
Behöver den verkligen äta allt det som den äter?

Min häst som rids (sto, 10 år, SWB) får 12 kg hösilage, 300 gr soja och 0.5 kg hackad lusern samt mineraler. Pga en felställning i munnen kan hon inte är pelleterat foder. Men detta funkar bra:).

Min unghäst (hingst, 1 år, SWB), äter också ca 12 kg hö, 2 kg hackad lusern, 0.5 kg Krafft Muskel, 0.4 kg soja plus mineraler.

Jag ger inget onödigt, när jag haft riktigt bra hö har har mitt sto bara fått smul i krubban eller morötter. Ett bra hö är guld värt och grunden i allt!

D-ponny, 3,5 år.

Analyserat foder.

Dagsranson:

Hösilage 12 kg
Gräspellets 1 kg
Pelleterade mineraler 1 dl
Musli-koncentrat 2 nävar

Morötter vid säsong

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30