Vad äter dagens häst?

Sv: Vad äter dagens häst?

Min C-ponny äter 3 kg hösilage till frukost, 3 kg hösilage till lunch, 1,5 kg hösilage, ½ dl mineraler och 2 dl pellets (hon äter mer när hon rids ordentligt, hon står på vintervila nu) vid insläppet och så 2 kg hösilage sent på kvällen.

D-ponnyn äter 3 kg hösilage och 0,5 liter müsli till frukost, sen delar hon på en torrhöbale med två andra ponnyer till lunch, 1,5 kg hö och 0,5 liter müsli vid insläppet och samma ranson sent på kvällen.

*KL*

Jag har äntligen vågat släppa snuttefilten i höstas, det vill säga ta bort kraftfodret helt. Och tänka sig, hästen blev varken seg eller lankig utan är lika pigg som vanligt och är musklad och fin och pigg. Inte så konstigt, med tanke på att hösilaget har alldeles utmärkta värden inklusive ett litet proteinöverskott. Som bonus har hans kroniska magproblem med blötfisar och en svans/bak som behövt rengöras flera gånger i veckan inte visat sig på hela vintern.

Min häst (D-ponny) får nu fri tillgång på halm inomhus och 7-8 kilo hösilage fördelat på fyra givor. Enda tillskottet är pelleterade mineraler.

Han jobbar ca 45 minuter 5-6 gånger i veckan.

Mitt sto har fri tillgång på hösilage och får utöver det lite seniormüsli och ett kraftfoder av korn och linfrö för hästar som har svårt att hålla hullet. Jag är inte helt nöjd med foderstaten, det funkar men känner att näringsintaget nog inte är optimalt. Jag vill ha en uträknad foderstat baserad på grovfoderanalys, men i stallet jag har hästen inhyrd finns ingen analys på hösilaget (vilket ingår i hyran). Det blir skönt sedan när mamma är klar med sitt stall och jag kan ha hästen där, äntligen få sköta allt kring hästen på mitt sätt :) Det känns så dumt som jag gjort hittills, där det är rena gissningar som avgör vad hon får för foder. När man har en smal häst haglar de "goda råden" över en; lusern, olja, linfrö, proteintillskott, kornkross, osv osv. Fodermedlen är bra i sig, men jag vet ju inte vad det egentligen är hon behöver utan en analys :/ Ifall det är brist på protein eller fett eller något helt annat som gör att hon tappar vikt. Tillskott undviker jag iaf, det är n djungel och jag tänker inte pytsa i hästen en massa saker bara för att alla säger att det är bra. Varför ge hästen tillskott när man inte vet vad den behöver? Jag ser det som dyrt och onödigt.

Min häst rids nästan varje dag, mest ute och lite dressyr :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka