Vad äter dagens häst?

Sv: Vad äter dagens häst?

Så nära fri tillgång på hösilage man kan komma får min pålle.
ca 2 dl beter mineraler
4 dl betfor (mest för att det är gott)
1 l lucern pellets.

Hon är igång varje dag och går minst 1 och en halv h hårt dressyr eller hopp arbete, ibland arbetas hon två gr om dagen (av olika anledningar men aldrig två hårda pass samma dag). Jag har märkt att hon musklar MYCKET fortare med mycket lucern.. :D Man räknar ju sällan lucern som kraft direkt, utan det är grovfoder så min pålle får en grovfoder baserad diet.

Om min häst får 18 kg hösilage om dagen och jobbar MYCKET och inte äter mer än det och är 1,60 cm hög. Det är ett stort stall och jag har lagt märke till de andra hästarnas foder..

En ponny rids av en 10 årig tjej (inga hårda pass direkt) några gånger i veckan, ponnyns grund kondition är mycket god så det är inga problem.. dhöö :p Men den får havre, betfor, lucern ja.. En massa skit den inte behöver... :cool:

Samma med en annan häst som rids lite mindre än min. Den är 1,75 cm hör och får ca 11 kg hösilage om dagen och en jävla massa kraftfoder..

Eftersom det handlade om dagens hästs mat så räknade jag med några andra i stallet.. ;)

En ponny rids av en 10 årig tjej (inga hårda pass direkt) några gånger i veckan, ponnyns grund kondition är mycket god så det är inga problem.. dhöö :p Men den får havre, betfor, lucern ja.. En massa skit den inte behöver... :cool:

Samma med en annan häst som rids lite mindre än min. Den är 1,75 cm hör och får ca 11 kg hösilage om dagen och en jävla massa kraftfoder..

Eftersom det handlade om dagens hästs mat så räknade jag med några andra i stallet.. ;)

Hur vet du att dessa hästar inte behöver den maten dom får?
Alla hästar är individer :)

Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?
Behöver den verkligen äta allt det som den äter?

Häst:
lättfödd förvuxen ridponny, 11 år, valack, för närvarande i lätt arbete

Foderstat:
Hösilage 14-15 kg från två olika partier varav ett är stallets och det andra mitt eget.
Mineraler+1 näve müsli+några morötter/frukt 2 ggr/dag för att mineralerna ska slinka ned.
Fri tillgång på havrehalm som sysselsättning och för att få upp TS-mängden i foderstaten.
Saltsten

Ja, jag tycker att han behöver det han äter. Skulle möjligen kunna ta bort något kilo hösilage pga lite överhull för tillfället.

Senast ändrad:

*kl*

Islandshäst - 9 år
Analyserat grovfoder

Hösilage: 8 kg/dag
Lusern: 1 kg
Soja: 200 g
Miner: 30 g

Islandshäst - 6 år
Analyserat grovfoder

Hösilage: 7,5 kg/dag
Lusern: 1 kg
Soja: 200 g
Miner: 30 g

Min islandshäst får blandat hö/hösilage/halm, obestämd giva, men runt 10kg/dag skulle jag tippa på.

Sen får han en näve betfor för att kunna blanda ut mineralerna med.
På vintern får han även glucosamin (stela leder) och extra B-vitamin vid pälssättning. En skopa Magtarm vid behov (exempelvis första snön, första leran på våren som han lätt får kolikkänningar av).

Skulle helst vilja ge honom endast hö och mineraler, men han behöver de övriga tillskotten för att kunna må som bäst :)

Nu håller jag på att sätta igång henne efter en lång tids konvalesens (8 månader).
Hon får ovanstående foderstat, men har lagt till E-vitamin med selen och B-vitamin (pga nyss flyttat+fällning+igångsättning).

Min 28-åriga Islands/New Forest-korsning äter 13 kg hösilage med bra värden och hyfsat hög ts. Han får också runt 0.75 kg kornkross, lite betfor, salt och e-vitamin/selen-tillskott. E-vitamin/selen får han för att han är så gammal och ska få hjälp att behålla/bygga muskler. Han får också jäst och lacto-bakterier då och då när han blir lite lös i magen. Efter en butta-kur för 1,5 år sedan så har han för första gången i sitt liv blivit dålig i magen. Men med jäst och under extra svåra perioder också lactobakterier så håller han sig bra.

Unghästen av halvblodsmodell får ca 16 kg hösilage per dag. Han får också ca 3 nävar kornkross per dag. Han får en näve per mål ungefär just nu mest för att få något skrammel i krubban. Och han har saltsten i boxen. Vid hårdare arbete får han e-vitamin/selen. Han är väldigt hög i energi att rida. Så just nu testar jag honom utan så mycket kraftfoder och utan betfor. Uppfödaren säger att hans mamma reagerade starkt på betfor och kraftfoder. Så jag tänkte iaf testa och se om det blir någon skillnad.

Gamlingen kräver lite mer duttande med maten än unghästen gör. Jag tror på mycket grovfoder för sysselsättning, mättnadskänsla pga lång tuggtid och fungerande inre.

Nordsvensk som rids, 10 år, har behövt bantas men är i ganska gott hull nu.

Han äter 9 kg hösilage (jättetorrt, nästan i klass med hö) fördelat på 4 givor. I hagen finns det alltid halm men han tar sällan mer än någon tugga av det.
Hösilaget är fattigt på protein så han får även 0,6 kg sojamjöl per dag för att täcka upp det. Saltsten har han också.

Foderstaten utgår från hästens behov och grovfoderanalysen. Han går i en jättestor vinterhage och gräver fram gammalt gräs under snön eller gnager på lite träd hela dagarna :) Så tuggbehovet tillgodoses gott och väl.

Mina killar står på halm och käkar:

Welsh Cob 14år valack(normalfödd?!):
ca12-14kg torrt silage
2dl luzern pellets
3 nävar havre fördelat på 3 mål(krubbskrammel)
Mineraler

Halvblod 3år valack (ngt svårfödd?!):
minst 16kg torrt silage
4dl luzern pellets
1 kg havre fördelat på 2 mål
1 liter betfor
Mineraler

Welshen är riktigt fin i hullet, men hbl skulle kunna få lägga på sig lite till, och det går sakta men säkert.

Har en Kallblodskorsning, maxad D-ponny, 14 år. Mycket motor och energi. Extremt lättfödd.
Rids ut, tränar dressyr och hoppning 1 gång/vecka. Rids 5 dagar/vecka.
Han får 8 kg hösilage ( mer när det är riktigt kallt ). 81% ts, hög kvalitet.
Framtaget till stallets dräktiga Fullblodsston.
Halm, han äter ca: 2 kg/dygn.
Betfor 6 dl torr.
Red Mills Cool´n Cooked 0,5 kg.
Morötter.
Chevinal.

Senast ändrad av en moderator:

Jag gavmin förr en jävla massa ONÖDIGA saker...:
Var supersmal när han kom till mig..
Så fick lite tips om olikakrafft...

4kg krafft groov ( vänja först, men var uppe i 4kg som mest)
20 kg ensilage.

Han var arab. när inget hände, tog jag bort krafft groov 125, och gav bara hö. HÖ i 20 kg om dagen om inte 25.... Han är jättefin idag!!
Betfor de dagar han ska ridas. ( 5ggr veckan minst)
Har miniral och saltsten.

Gav alltid extra förr jag jag var mer okunnig. känns som väldigt onödiga pengar och risken för sjuk häst ökade..
Men även om ingen av mina hästar varit sjuka, vilket är många jag haft både foder och medryttare och egna hästar jag ägt, så har ja ändå slutat med kraftfoder.

Den dagen vi tävlat LA dressyr och hoppar mer, kommer jag lägga till Lite havre... mer behövs inte om ett bra grovfoder finns...

Gammaldags rekorderlig foderstat haha...

liten ridhäst, lite gödning under vintern, men ska nu sättas igång för tävlingssäsongen:
ca 2 kg havre, 5 dl lucern, betfor och vetekli, 7 kg hö (som i år har något lägre proteinvärden, alltså ger vi lucern) fördelat på ett dygn.

Alla hästar i stallet äter samma, med lite variation i mängd, några är ungponnyer (växer), en är gammal (behöver hjälp att hålla hull) och den sista är den ovan =)

Att hästar blir tokiga av havre har jag aldrig stött på. Vi fick hem en ponny som aaabslout inte kunde äta havre, som blev helt galen, men faktiskt blev hon lugnare med havre...!

Började tänka på att allt inom hässporten har blivit så pilligt de senaste åren...
Hästarna ska ha speciellt foder, de kan inte äta ditten, de kan inte äta datten osv.

Så jag fick lust att göra en undersökning! :idea:
Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?

Mina äter lite betfor, havre och mineraler och vitaminer på det , men inte mycket.
Jag anser att det är hö som är det viktigaste därför ger ja så mycket de orkar , förrutom ponnyn då..!:)Ca 12-14 kg hö per dag /per häst

Connemaraponny på 18 år som rids och tävlas i dressyr och hoppning.

Analyserat hösilage
8 kg
1,5 liter havre
0,5 liter Mustang müsli

Vid sidan av får han rätt mycket (:o) morötter
Lättfödd ponny.

mitt fyraåriga halvblod går på fri tillgång ensilage (storbal i hagen) samt några få kilo inne på natten, samt 1kg mustang orginal.

Uppdaterar. Halvblod ca 500 kg, går ute i hage i grupp större delen av dygnet. Är under igångsättning efter skada (mycket lätt träning).
Äter:

9 kg hösilage (78% ts)
1 kg hö
1 kg Salsa Hot mix
0,5 kg havre
100 g salsa mineraler
10 g salt
Chondrogen pga skadan.

Min lilla halvblod/ardenner kille på 800 kg äter:

Morgon:
3 kg hö
7 dl betfor (torrmått)
1 liter kornkross
5 dl havre
2 dl foderjäst

Lunch:
3 kg hö

Kväll:
3 kg hö
3 kg halm
7 dl betfor
1 liter kornkross
5 dl havre
2 dl foderjäst

Fint hull, glansig päls och fint humör =)
Rids ca 5-6 ggr/veckan, lätt till medelhårt arbete

Min 9 åring som stått och slappat hela vintern äter.

1 kg lusern
1/2 liter betfor
1 dl mineraler
B-vitamin
Morötter och äpple
ca 17-18 kg hösilage/dag ( ej analys)

Blank och fin i pälsen. Pigg och glad :laugh:

Vbl travare, 170 cm, ca 650 kg, äter hösilage och mineraler. Fri tillgång så han äter nog 15-20 kg.... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka