Vad äter dagens häst?

Sv: Vad äter dagens häst?

Mina 2 ponnyer får ca 10 kg ensilage eller hö var uppdelat på 2 mål. Dom får även morötter för att vi inte skall behöva slänga så mycket (vi köper 500 kg/g). Efter ridning så får dom ½ dl mineraler och för att det skall gå ner och dom skall bli lite piggare så får dom 1 dl havre.
De har alltid tillgång till halm och på sommaren även saltsten. De har ingen saltsten på vintern eftersom vi inte har någonstans att ställa den så att båda äter av den och den inte smälter bort. Det är lösdrift året runt.
Ponnyerna är 26 år gamla och rids 2 ggr/vecka.

Jag ger min hösilage samt 1 dl linkli pellets/ 100 kr/häst.
Dom håller sig så fina i magen & pälsen glänser som putsad koppar i solsken. Inga lösa magar här. Jag har nu gett dom det i snart 2 år.

Min 4åriga hingst får:
Morgon
4kg hösilage
1kg havre
1kg krafft groov
0,5kg krafft sport

Lunch
4kg hösilage
0.5kg havre
1kg krafft groov
0.5kg krafft sport

Kväll
14kg hösilage
1kg havre
1kg krafft groov
1kg krafft sport
5dl torr betfor med gurkmeja, nypon, bvitamin, hallonblad

Han går på lösdrift och tränas hårt 3dagar i veckan.

Senast ändrad:

I mitt stall ger vi hö, lucernhack, muskel och selen till alla hästarna. Kallblodet får hö så det täcker ts-behovet, 6 kg samt en näve lucern och muskel för att få i sig protein. Paint-unghästen får 9kg hö, 0,5 kg lucern samt 0,3 kg muskel. Araben får 9 kg hö, en näve lucern och 0,2 kg muskel vid vila och upp till 1 kg lucern när han tränas.

Lucernet har vi dels för att dryga ut ättiden och hålla grovfodermängden uppe utan att för den delen få tjocka, runda hästar. Muskel för att komplettera det protein som saknas trots lucernet. Höanalysen är ett genomsnitt av våra 9 mindre åkrar och kan variera, där har jag helt enkelt valt att ha lucern+muskel för att säkra intaget så gott jag kunnat om det av någon anledning skulle komma till en vall med mycket låga värden.

Hade allt hö kommit från en åker skulle min arab klara sig på 9 kg hö i vila, 12-13 kg hö vid träning.

Jag har en lipizzaner som i vanliga fall går rätt hårt, nu på vintern har vi is överallt så har inte kunnat rida alls.
Vinter:
Morgon inne; 1 dl betfor
3 dl müsli utan havre (innehåller mineraler + vitaminer)
Lusern
1 dl loppfrö
Ute; 3 kg hö

Lunch 1 ½ kg hö

Eftermiddag: 1 ½ kg hö

Kvällsmat: 1 dl betfor
3 dl havrefri müsli
Lusern
1 dl loppfrö
2 kg hö

Natt: 1 kg hö

Under hårdträning:

Morgon:
2 dl betfor
1 mått havrefri müsli (har glömt hur stort måttet är, 7-8 dl?)
1 halvt mått havre
1 dl loppfrö

Ute: 3 kg hö

Lunch: 1 kg hö

Eftermiddag: 1 kg hö

Kvällsmat:
2 dl betfor
1 mått havrefri müsli
1 dl loppfrö
2 kg hö

Natt: 1 kg hö

Vid alla kraftfodertillfällen ges 3-4 morötter.

Hoppas det inte blev för rörigt nu ^-^

Började tänka på att allt inom hässporten har blivit så pilligt de senaste åren...
Hästarna ska ha speciellt foder, de kan inte äta ditten, de kan inte äta datten osv.

Så jag fick lust att göra en undersökning! :idea:
Vad äter dagens häst för något, och hur mycket?
Behöver den verkligen äta allt det som den äter?

Fri tillgång på hösilage. Kraft muskel och lusernhack för att proteinvärdet i höet inte är helt bra. Dessutom får de kalk för att kvoten ska bli bra. Och lite chevinal plus :d
Önskar att jag hade ett perfekt hösilage så man bara kunde ge det! Men svårt att få det exakt som man vill.

våra har fri tillgång på hösilage både inne o ute. Sen e de lite olika på kraftfodret. Emba får 0,5 mustans active müsli, 2 dl betforpellets 0,5 kg lusern pellets, 3/4 dl mineraler, 1 dl linfrö samt 2 mått med torkade maskroser. Hon hade stor proteinbrist när jag fick hem henne, plus att hon har patellaupphakning. Därav maskrosorna som ska lindra de besvären. Leia får 3 dl lusern, 1 dl betfor, mineraler, ADE vitaminer samt linfrö. Bamora får: 0,5 liter alfa, 2 dl betfor, 1 l avelsmüsli, mineraler, linfrö och ADE vitaminer. Alla får några morötter per dag också. Har lämnat in grovfoderanalys o väntar spänt på att få ett mail med värdena! Tror att förra årets skörd är lite sämre än va hösilaget därföre var då jag har fått fodra på lite mer nu. Å andra sidan har mina hästar betydligt större behov av bra värden i år. FUllblodet är ju.. ett fullblod, svårfött. Bamora är annars lättfödd, o hon har en del o ta av nu med, men hon är ju dräktig. O Leia börjar även växa på bredden nu, så hon behöver mer än förra året med. Så de kan ju likaväl vara en "synvilla"

Kanske ska skriva vad min äter:
På morgonen får han runt 1 1/2 dl Müsli med lite betfor samt biotin och 1 dl kraftmineraler. Han får även 3 kg hö
Vid middag får han runt 1-2 kg hö.
På kvällen får han först och främst 6 kg hö, samt lite müsli, men mest för skrammel i krubban.

Ser ingen anledning egentligen till varför hästen ska få snabb energi på kvällen när den ändå ska sova?! Gör ni?

jag e inte ute efter snabb energi, jag vill bara ha själva energin :) Jag vill bara att mina hästar ska få i sig det de ska. Jag fodrar inte på för att de ska vara pigga, eftersom alla utom 1 häst är unga eller dräktiga så finns de ingen anledning. Bamora får mat på morgonen också för att redan nu dela upp henne kraftfodergiva så mkt som möjligt då hon senare antagligen får svårt o få i sig allt. Samt att tarmarna lättare tar upp näring portionsvis.

Min ponny har fri tillgång till hösilage, till det får han lite havre och alger, dessutom har de fri tillgång till saltsten. (lösdrift)

Mina hästar äter hö, betfor och nu även soja för att få upp proteinet. När höet innehåller tillräckligt med protein får de bara hö och betfor. (mineraler också för att täcka behoven)
Inga krångligheter.

Min travare, 15 år, ca 600 kg, lätt arbete äter 20 kg silage och några dl Hippo Alfa Groov + kisel för sina fötter.

Våra hästar äter:

(ungefär 15 kg var/dygn, mer om det är väldigt kallt)
Lucernpellets (ett par dl var)
Kornkross (ett par dl var)
Betfor (också ett par dl var)
Biotin
Mineraler (pelleterade)

Gamlingen äter även Glucosamin.

*Kl*

Nordis/fjordkorsning på ca 143 cm, 450 kg kanske, rids medelhårt:

Morgon: 1kg hö, några morötter
Ute: 2 kg hö
Vid 15: 1 kg hö, ½ kg halm
Vid 21-22: 2½ kg hö, lite lucern och linfrökaka (ca 300g), mineraler och 1 kg halm för natten.

Ger ca 7 kg ts, 65 Mj, 350 g smrp.

Holländs ridponny, ca 146 cm, motionsrids:
1 kg hö, ca ½kg blandad betfor, linfrökaka, soja och lucern
2 kg hö
2 kg hö
3 kg hö, ca ½kg blandad betfor, linfrökaka, soja och lucern, lite halm

Totalt nånstans runt 80-85 Mj, 480 g smrp, 7-8 kg ts.

Shettisar, kallblodstravarsto och åring på lösdrift: fri tillgång på hö med 8,6 Mj och 48 g smrp tror jag det var. Nåt kilo lucern, linfrökaka och soja, mineraler.

Jag har en Lusitanohingst som drar rätt mycket energi. Han arbetas rejält 6 dagar i veckan och leds dag 7. Han får:
8 kg hösilage (ts 80%)
1 Ikeapåse med halm
2 kg Spillers Cool Mix
1 kg Spillers Contitioning Fibre
1/2 kg Dagroents lucernhack utan melass
1 mått "Relax me" :D
lite fodersalt

Han kommer att få ett kg Cool Mix till när det blir lite varmare.

Hela foderstaten är baserad på att det skall vara ett så lågt socker och stärkelseintag som möjligt. + att han skall få i sig tillräckligt med Lysin. Bild på honom finns på gnägg, "Lusitanotråd" :)

*KL*

Jag hittade på en nätbutik ett specialerbjudande om extrapris på nyponpulver gjort på nypon från Chile och räknade ut att med minsta rekommenderade dagsdos skulle hästen jag hjälper till att sköta få en ökad foderkostnad på 300 kr/mån med detta nyponpulver, extrapriset till trots. Dock innehöll det ju massa nyttigheter som räknades upp...

Vid en jämförelse så innehåller vanliga morötter precis samma vitaminer, mineraler och antioxidanter som detta exklusiva nyponpulver med undantag för lykopen - vill man ge det till sin häst kan man dock göra det i form av en tomat lite då och då. :angel:

Jag har samma tanke, lysinbehovet ska uppfyllas och så lite stärkelse och socker som möjligt. Dessutom lite energi, hästen (fjord/island, 138 cm) är väldigt lättfödd! Insulinresistent och hypotyroid..

Så min foderstat ser i dagsläget ut såhär:
3,5 kg halm
2,5 kg hö (blötläggs minst 1 h före utfodring)
0,15 kg potatisprotein (säcken snart tom, fasar ut det successivt och söker något nytt)
0,2 kg soja
70 g Hippo grow mineraler
0,5 dl linfröolja för eksemen

Det ger ett total på ca 47 MJ, 325 g smb rp varav 27 g lysin.
Högsta energigivan någonsin! :D

Mina har fri tillgång mellan 07,00-20,00 (ca) på hö i hagen. Nattetid (övrig) får de ca 6 kg var med samma hö samt står på halmbädd, så de får äta halm när höet tar slut framåt natten. De får 2 dl var morgon och kväll av granngårdens original pellets samt b vitaminer efter nyår fram tills mars. De har saltstenar i boxen, Häststenar med vitaminer och mineraler i.

Även två andra hästar i stallet har samma foderstat, det är rejäla hästar,ardenner korsningar samt fjord hästar, så de blir feta av för mycket kraftfoder.

Travaren som är svårfödd får krafft groov 125, lusernpellets, kornkross samt betfor,b vitamin och e vitamin utöver fri tillgång på hö dygnet runt.

min 4åriga valack har fri tillgång ute i hagen på hösilage från 09.00-17.00

kraftfoder får han
hippolyt hestamix vilket är ett myclifoder och så får han lite betfor.
betforn ger jag bara för att jag fått lära mig att hästen tar upp vitaminer och mineraler bättre då.

morgon:
0.5kg hetsamix och 3dl betfor
fri tillgång på hösilage

kväll:
0.5kg hestamix och 2dl betfor
6kg hö

han är riktigt fin i hullet :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka