Vad äter dagens häst?

Sv: Vad äter dagens häst?

Ponnyerna: Begränsad mängd silage. Liten giva potatisprotein och Spillers happy hoof. I perioder liten mängd melassfri lucern. Vitaminer & mineraler (mineral, biomag, fosforbalans, multivitamin) samt gurkmeja och linfröolja.

Om de behöver äta allt de äter så är svaret ja förutom på gurkmejan och linfröoljan, det behövs inte strikt uttryckt, men de mår bättre med det än utan.

Dock har jag ju definitivt en häst som INTE kan äta ditten och datten. Och absolut inte t ex havre. Ska man vara petig så är det mesta sånt han inte kan/bör äta. Hög stärkelse och/eller hög socker och går bort direkt. Dvs grovfodret måste vara lågt i socker, kan inte äta spannmål, vanlig melasserad betfor, vanlig melasserad lucern, 99.9% av alla kraftfoderblandningar och vitamin & mineralpreparat.

Men oavsett hästtyp, så basen för mig är alltid grovfoder, målet är det ska täcka allt utom selen. Dock får jag nästan alltid dutta med mineraler etc för att fixa den biten. Kraftfoder läggs på efter behov, och väljs utefter hästen. Har inget alls emot ge t ex havre om det stämmer med grovfodret och passar hästen och hästen behöver det.

Senast ändrad:

De flesta år, ca 10 kg hö, något kg havre, lucern, mineraler och betfor.

I år dräktig just nu i månad 8 och ett hö med 44 g smlt råprotein har just nu följande foderstat, höjer allteftersom och räknar med att få komplettera med Soja inom 1 månad.
10 kg hö
ca 1,5 kg avelspellets från Granngården,
ca 1,5 kg lucernpellets,
ett halv kg havre,
lite betfor,
selen och lite magnesium

Hösilage och hö är basen.

Mineraler som passar grovfodret. Müsli för att blanda ut mineralerna samt tillgodose behovet av selen. Ger salt i fodret istället för saltsten.
Chondrogen pga skelettskada.

Inte jätte komplicerat men inte helt okompicerat heller :)

Senast ändrad:

Har en bra kvot och även bra mineralhalter i höet (torrhö, ts 85%) i år och hästen får 12 kg av detta. Dessutom får han ca 300 gr betfor, selen och nypon (för att han har artros) och så har han saltsten i boxen.

Mitt dräktiga och digivande halvblod får först och främst hösilage, men ovanpå det kornkross, lusern, betfor, mineraler, morötter och för tillfället även proteinpellets eftersom hon är på gränsen till för tunn.

min Islänning i full kondition och i bra hull äter:
6kg analyserat hö/dag
1 kg pelleterad lucern
1kg havre
Mineraler som passar till höet
VSL
Nypon

Alla hästarna äter hö.

Halvbloden äter utöver det havre, betfor och mineraler.

Fullbloden äter utöver det pellets, betfor, lucernhack och olja.

Svarade inte på hurvida de behöver fodret eller inte.

Halvbloden behöver extra energi, därav havren. Sedan har en av dem visat kolikkänningar om hon får större mängder torrt kraftfoder regelbundet så därför har jag börjat blötlägga allt tillsammans med betfor för att hålla magarna igång på dem och förlänga ätprocessen. Mineralerna får de för att täcka upp.

Fullbloden får lucernhack för proteinet. Pellets för lagom energi och betfor för att hålla magarna igång (och för att de tycker att det är gott och hellre äter resten då, lite petigare i maten än halvbloden). Oljan får de för pälsen (den ena har lite problem vintertid som avhjälps med oljan), så den kan anses som överflödig ur fodersynpunkt.

Fullblod 6år. Får fri tillgång på hösilage både ute och inne + 1kg lusernhack per dygn. En näve krafft groov 2ggr/dag som krubbskrammel då han väver en hel ryamatta om han blir utan och dom andra får. Till detta 1/2dl mineraler.

Mina äter hösilage

1-3 ggr/vecka får den ena lite lucern och mineraler och den andra får lite havrekross och mineraler.
Det handlar om ½ liter lucern (när den är torr) och havrekross + en näve mineraler per häst, när dom får det.

Nu i vår kommer dom få lite extra B-vitamin också då jag kom över en dunk billigt :angel:

Ponny 1, lättfödd 23 årig dam: 6 kg hö, fri tillgång halm i hagen, 3 dl lucern, 3 dl sojamjöl (bägge två för att få upp proteinhalten), 3 dl betfor, 1 dl mineraler (anpassat efter resten av foderstaten), glucosamin, munkpeppar under brunstperioden.

Behöver och behöver...Hon skulle väl inte dö av att vara utan allt utom grovfodret. Men hon har under många år dragits med övervikt och otrolig stelhet och efter vi köpt henne, bantat ner henne och ridit igång henne så är ridbarheten så mycket bättre mot förr. Munkpepparen är nödvändig då hon triggar vallacken och blir jättejobbig mot honom. Hon är så fantastisk att rida sen vi började med glucosaminet så jag törs helt enkelt inte sluta:crazy:

Ponny 2, ung, lite svårfödd: 8 kg hö, fri tillgång halm både i hage och box, 3 dl lucern, 3 dl sojamjöl (proteinet här med), 1 dl mineraler (anpassat efter resten av foderstaten), munkpeppar under brunstperiod.

Det är väl samma med honom som ponny 1. Han dör väl inte av att vara utan lucern, soja och munkpeppar men han skulle nog inte vara så fin som han är och utan munkpepparn är han inte så trevlig i hagen...

Båda har saltsten i boxen också.

Jag vet inte om jag räknas till dom som 'duttar':o. Men visst jag kanske skulle kunna hitta ett mer 'färdigt' foder så jag inte behöver 'dutta' med mineraler tex. Men de foder jag tittat på måste man upp i en ganska stor mängd för att täcka mineralerna och då skenar energin i väg och det är inte så lyckat för den lättfödde i varjefall. Sen är lucernet tex väldigt billigt, en säck för 170 kr räcker ca 1,5 månad till bägge två:)

Hej!

Min häst äter hösilage och selen. Selen eftersom vi har selenfattiga jordar i Sverige och det därför inte finns i hösilaget och det dessutom behövs, även om jag just nu glömt varför:-).

Just nu äter hon också fenylbutazon 2 ggr/dag och en godisbit till det.

/Lavinia

Jag utgår alltid från grovfodret och behövs något extra så kompletterar jag helst med annat grovfodermedel ex lusernpellets, lusernhack, halm.
Kompletterar med mineraler om det behövs.

Jag har en lättfödd dam, så jag undviker helst fodermedel med för mycket socker i.

Min Islandshäst på 5år får;

6-7kg hösilage
7dl havre
½dl mineraler
1½dl betfor
ett "mått" kiselgur (för päls & hovar)

Han rids inte speciellt hårt just nu, men har ganska svårt att hålla vikten.. men nu har han hållt sig bra :)

Min äter 4 kg hö med ok värden, fri tillgång på halm.
Ca 3 dl havre och 1 dl mineraler. Saltsten i boxen och hagen.

D-ponny som är extremt lättfödd, född -92.

Hö och/eller hösilage 5-6 ggr/dygn /ca 10-15 kilo sammanlagt per häst. Lucern - några dl, två av kusarna får ett par dl kraftfoder/dag, 1 av dom får en skvätt olja, å alla får foderjäst dagligen, å mineraler ca varannan-var tredje dag.

*kl*

Min häst äter begränsad mängd hö/hösilage samt fritt med halm. Om det behövs så får han även lusern och mineraler. (Har aldrig behövt komplettera med nåt annat.) På sommaren går han på bete.

KL

Min 18åriga halvblodsvalack, som just nu är skadad och enbart skrittas + 5 minuters trav om dagen får i dagsläget:
13 kg hösilage (han äter tyvärr inte upp om jag ger mer)
2 kg lusern
0,5 kg müsli
mineraler
betfor
foderjäst

När han är frisk och igång igen kommer han att få äta:
13 kg hösilage
1 kg lusern
1,5 kg kornkross
1 kg havre
0,5-1 kg Krafft Pluss Protein
Betfor
Foderjäst
Lite olja

Min häst, ett 6-årigt halvblod som tränas regelbundet och rids 6 dagar i veckan får just nu:

13 kg torrt hösilage
ca 2 dl havre
ca 2 dl betfor
1 dl korn som jag stöper, kommer ökas på succesivt
2 dl rapsolja, fördelat på två måltider
1 kg lucernpellets som blötläggs och ges direkt efter ridning
1 dl vitaminer och mineraler

Mina hästar har överlag (med något undantag periodvis) ätit ett bra grovfoder (hö eller hösilage!), havre, betfor och mineraler (chevinal+). Thats it!

De har alltid varit fina i hull, glansiga i pälsen och friska:)

Sommartid tillsätter jag salt i maten pga att min häst svettas så mycket, och min gamla ponny(25 år)gick på kraft istället för havre och korn samt lucern för att inte bli för tunn vintertid.

Kan tillägga att jag har/har haft tävlingshästar varav min nuvarande går 140 klasser!

Har inte mycket till övers för alla möjliga tillskott som finns på marknaden. Tror mer på sund förnuft, bra grovfoder, regelbundna fodringar och ett planerat ridupplägg för att hästen ska må bra:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 950
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30