Vad är vilka gångarter?

Sv: Vad är vilka gångarter?

Tack!

Stilett: Bra :D

Hoppas någon fler vill bidra nu om min frågeställning har klarnat något.

Ja det var ju lite därför jag klassade gångarterna i "tävlingsklasser" från början, då tänkte jag att chansen att att mer "normala" hästar oxå visas då de flesta ryttare här inne ändå befinner sig på LB-LA-MSV dressyr.
Men då var det ingen som hajjade ;)

Men fortfarande så tror jag inte att Minna Telde skulle välja min unghäst med mediokra gångarter framför en med riktigt BRA gångarter om de har samma ridbarhet för hon kommer få lägga ned tre gånger så mkt mer tid på träning på min häst jämfört med den som från början hade lätt för sig

Jag kan inte svar åt M.T. Men jag kan tala om för dig att du har fel!
Flertal av våra elitryttare väljer inte unghästar efter hur fint de rör sig. Det är just de hästarna de säljer till mindre begåvade människor med pengar.
De hästarna de själva väljer eller behåller är de som ger dom en wow känsla. Mjukhet, Mjukhet och åter mjukhet. Det är ridbarheten som räknas.

I många fall är de hästarna som rör sig flashigt som kvalas till alla typer av championat och breeders osv. för att säljas. Alla vet att de hästarna sällan kommer upp till GP. De håller helt enkelt inte. Men de går att sälja dyrt. De riktigt bra 5 åringarna sparar man på. Tävlas inte så mkt innan de är klara för msv/svår klass.

Att en häst rör sig 9,9,9 betyder knappast att den ens kommer att kunna utbildas svårklass. Den kanske inte lär sig ettorna eller passagen. Det är många gånger som det tar stopp just där.

vill du se hästar som får olika betyg i tävlingssammanhang på skritt,trav,galopp i LB / LA / MSV B??

eller fattar jag fortfarande inte?

Gå in på Tullstorps hemsida och titta på dom olika hingstarna det finns en liten film om varje ,så får du åtminstone se hur JB tycker att hästen ska röra sig.Takt,framåtbjudning och huvud(smart nog att lära sig).Eliten är nog dom som vet bäst...

Att en häst rör sig 9,9,9 betyder knappast att den ens kommer att kunna utbildas svårklass. Den kanske inte lär sig ettorna eller passagen. Det är många gånger som det tar stopp just där.

Däremot kan man väl säga att hästen som kan alla Grandprix-rörelser och gör dem bra och rör sig som från en annan planet vinner det mesta... Läs Totilas... :) (förutsatt att ryttaren kan det tekniska givetvis)

TACK! Precis Hiddeous!

Remmis - du läser inte ens vad jag skriver så jag orkar snart inte ens svara!
OM HÄSTARNA HAR SAMMA RIDBARHET - så väljer ryttaren den häst som har bättre gång!
Om du läser mina inlägg innan du svarar så står det klart o tydligt att JAG VET ATT HÄSTARNA INTE GÅR GP ENBART PGA GÅNG!
Men FORTFARANDE så vill jag se dessa hästar röra sig! Kolla Charlotte1975 så ser du ju vad jag menar!

Tusen tack Charlotte för att du verkligen förstår vad jag menar! Perfekta filmer för vad jag tänkte mig! *bockar o bugar*
Ser man Quaterback och "din" häst bredvid varandra så ser man ju direkt skillnaderna i "teknik" eller vad man nu ska kalla det :)

Sen är det ju inte säkert att Quaterback går till GP "bara för att" eller att "din" häst "bara" kommer till MSV.
Men det var liksom inte diskussionen, jag ville bara se dem röra sig på olika nivåer :)

Ska gå o kika! :)
Det brukar vara lätt att hitta "stjärnoras" ritter, det svåra är att hitta de mer normala.
Men konstig nog så låter alla till salu hästar som att de har 9-mässiga gångarter rakt igenom när man pratar med säljaren (lite OT)

Jag tycker för min egen skull, som harvat mkt hemma sista tiden, att det är roligt att se hur en 9mässig trav ser ut i jämförelse med en 7a.
Annars kanske jag köper en häst som säljaren säger ha 9or men i själva verket bara har 6or :p

(nu ska jag inte ha nån häst med 9p på gång men ni hajjar...)

Men fortfarande så tror jag inte att Minna Telde skulle välja min unghäst med mediokra gångarter framför en med riktigt BRA gångarter om de har samma ridbarhet för hon kommer få lägga ned tre gånger så mkt mer tid på träning på min häst jämfört med den som från början hade lätt för sig

jag var nyfiken i en strut för att få se skillnad på dåliga,mediokra, hyffsade och superbragångarter och för att försöka hitta något att ta på o göra det enkelt så delade jag in dem i tävlingsklasser.

Gör så här då:

Jag vill se en häst med 4or / 5or i trav o galopp.
sen vill jag se en häst med 7or / 8or i trav o galopp
Och en häst med 9or / 10or i trav o galopp.

Då ska hästen vara bedömd till dessa poäng o inte bara ryttarens ena sk känsla.
Tänkte att det skulle vara lättare för folk att lägga ut filmer på sina hästar "rent allmänt" än att be om specifika bedömningar.

Ingen har väl påstått att Minna skulle välja en medioker häst framför en bra :confused:

Men det är bättre med den indelningen du har gjort nu eftesom gången inte är kopplat till någon särskild tävlingsklass utan enbart till gångartsbedömning vilket är en helt annan sak.

jag läser vad du skriver. det är nog bristen på tydlighet från din sida och enbart din sida som har lett till frustrationen i dina inlägg. Om du förklarar vad det är du vill nästa gång så blir det säkert trevligare.

Sen så verkar det snarare som att du inte förstår vad vi alla här försöker säga, det bevisade du just med ditt inlägg...
OM HÄSTARNA HAR SAMMA RIDBARHET - så väljer ryttaren den häst som har bättre gång!

Du kan säker finna videos på yuotube själv!
sök på olika dressyrprogram, där kan du se ofta skriver folk vad de fick för betyg och procent. så kan du bilda dig en uppfattning om hur dommare dömmer gångarter i ett program.

Men gud vad du drygar dig. Tror du har lite väl hög uppfattning om ditt kunnande. Och nog tar man ut sina finaste unghästar till Falsterbo o Flyinge om de är mogna för det i utbildningsgrad och kropp. Det är jättebra förberedelse för att gå in på de stora banorna i framtiden.

Och nog har de flesta ryttare som vill vara med på hög nivå bara intresse för hästar med riktigt bra gångarter, självklart ingår ridbarhet men med bra takt, bärighet, balans och kadens så blir det också mycket lättare för hästen att vara ridbar. Och det är en jäkla skillnad på att kunna skramla sig runt ett GP program med rörelser än att vara en internationellt gångbar GP häst.

Skickar in en film på min förra som var bedömd med 9,8,8 som 3-åring tävlad upp till LA:4 men mest fälttävlan med mest 7:or och 8:or på gången. Ngn vidare samling fick vi aldrig till eller ja inte där man ser en märkbar skillnad iaf. På filmen är han 10 år.

http://jlundgren.zoomin.se/P1740450

Här kommer en liten snutt på min 4-åring som är bedömd med 8, 7,5, 7,5 i tyskland på 3-årstest.

http://jlundgren.zoomin.se/P2177030

jag tycker bäst om din 4 åring :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?