Vad är vilka gångarter?

Sv: Vad är vilka gångarter?

fast just att hitta en häst som man vet är bedömd med de poängen på gångarterna + filmer där de går tycker jag iaf kan vara svårt, men jag kanske bara tänker konstigt?
håller med stilett, folk som annonserar ut sina hästar är helt galna :p fina gångarter som är utvecklingsbara och med bra grundkvalité - hoho vad folk är hemmablinda!
jag tycker jag har ganska bra hum om min hästs gångarter utan att han blivit bedömd på dom, på tävling får han 7or eller 8or på gångarterna och då har han en ganska taskig skritt, fin jämn och ffa utvecklingsbar trav och en rejält bra galopp, skulle vara kul att ha honom bedömd men jag vet inte riktigt, jag får lita på min egen känsla och vad folk runtomkring säger, ffa är det komplimanger ang hans galopp som vi får in sas.

PRECIS så är det! *amen*

För mig är "riktigt bra gångarter" = typ a la Quaterback i filmen som visas här (bara som ett exempel nu då)
Sen är "bra gångarter" = sådana som jag själv vill ha, dvs runt 7or
Medel = sånna som min egen häst har

Just därför tycker jag att det kunde vara bra att få se flera filmer på hästar i olika tävlingsklasser/bedömda gångarter - för då får man ju bekräftat var man själv ligger i sin egen bedömningsskala.

Måste bara berätta. En kvinna mailar på en annons jag hade ute om häst säljes.
(billig allround häst)
Hon frågade hur han rörde sig; hon letade häst som kunde gå HELA Vägen.

Jag svarade att han har "tre taktfasta gångarter, utvecklingsbara bla bla bla men ingen elithäst direkt kanske..." och frågade henne vad hon menar med Hela Vägen som för mig är OS.

"Ja jag menar verkligen HELA VÄGEN, annars skulle jag inte skriva det! Om han inte rör sig bättre än så då är jag inte intresserad"

Jag kunde inte låta bli att replikera att om hon letar nästa OShäst så bör hon kolla i nån annan prisklass än där min häst låg ;) :D

Så folk snackar upp sina egna hästar, medvetet eller omedvetet - hemmablinda?
Och folk som vill köpa häst vill ha OShästar som kostar gratis.

när jag hade min gamla läromästare ute på annons ringde det massor av folk, han var ju väldigt välutbildad och tekniskt duktig men gångartsmässigt skulle han aldrig komma direkt långt, däremot hade han nog kunnat gå george med hyffsat resultat i o m att han var extremt lydig och gjorde allting väldigt korrekt.
men folk vägrade tro mig när jag svarade, helt ärligt, att gångarterna är inte dåliga men det är inga wow-gångarter, dom är taktmässiga och han har ett helt okej register men det är inte så att man i närheten av tappar andan när man ser honom.
dom kom ut ändå och blev besvikna för att tydligen så är en välutbildad häst samma sak som en kanonhäst?
någon gång var det en tränare/domare som kom ut och jag fick beröm för hur ärlig jag hade varit om hästens förutsättningar, ibland undrar man ju hur mycket folk ljuger om sina hästar i annonser...

va lite samma när jag sålde min läromästarhäst, hon kunde ju allt, byten i vartannat, piruetter, piaff, passage m.m

men hon hade dålig skritt, traven va okey och ganska taktmässig, galoppen va bara ok och inget mer.

Folk tror att bara för att hon kunde allt va det lika med bra gångarter. Hon vann aldrig tävlingar pga sina gångarter, man va tvungen o rida prydligt och fokusera på lydnad och hon fick placera sig på lydnad. När flera hästar gick lika bra så va det alltid dom med bättre gång som gick över henne placeringsmässigt. Men vilken underbar läromästare hon va dock.

Det har jag också varit med om, dock inte på den höga nivån som du och Stilett har erfarenhet av.

När jag skulle sälja förra hästen var jag klar och tydlig med att han var en perfekt förstahäst, utan gång (bekvämt och säkert) men otroligt lydig och lättriden. Inga stora hjälper behövdes på honom, och han var en härlig individ. Någon LC och LB kunde man lätt starta i, om man inte brydde sig om att vinna.

Detta skrev jag i annons, berättade på tfn och i kombo med hans ålder (17) och priset (tror jag satte 20´, men det var prutbart förstås), BORDE folk inte förstå vad han var för typ av häst?

Och ändå kom folk och provred som trodde att han var ett dolt fynd?! En sa att hennes sambo skulle ha hästen att lära sig rida på, och jag tyckte det lät perfekt. Kvinnan var trevlig och jag vet att hästen skulle lotsat en nybörjare med varsam hov. Sen kommer kvinnan och provrider, och det visar sig att hon egentligen letar ny tävlingshäst till sig själv?! Stackars lille C, han var helt konfys.

Egentligen är det ju en intressant diskussion

Vad gör att hästen kan "gå hela vägen" (vilket i min värld innebär GP)

jag pratade med Flyinges gamla Avelsexpert för en tid sedan. Han menade att GP ryttarna inte ville ha hästar med för bra gång - utan tyckte 8: or var lagom

alltså letar de en annan egenskap...

Jag har tagit hjälp med mina hästköp - jag lyssnar och öronen är stora som elefantöron - vad skall jag titta efter

vad gör en GP häst?

ska se om jag kan hitta filmer

Tycker också att många överdriver sina hästars fantastiska gångarter :grin:

När vi hade vårt gamla halvblodssto ute på annons skrev jag precis som det var. Hon har bra skritt och galopp (bedömd med 8 på 3-års fast hon var jättematt och seg, kunde gå i välbalanserade volter i princip från att hon blev inriden) men ordinär trav. Nu förstår jag varför det var så få som ringde, folk är vana vid att dra bort en hel massa. :angel: "ordinär trav" måste ha låtit som att hon såg ut att vara halt på alla 4 ben :rofl:

Och när de väl ringde var mamma noga med att berätta alla hennes sämre sidor direkt. Pappa sa till och med att "Du kommer ju aldrig få den hästen såld, du säger ju bara dåliga saker om henne"

Men det är ju bättre att vara ärlig från början :idea:

(Finns film på henne också förresten:

http://www.youtube.com/watch?v=gm8jc26jjDE

Hon har startat en enda tävling i sitt liv, och det var med mig 12 år på mitt livs första dressyrtävling :p men hade hon kommit till en tävlingsryttare hade hon säkert kunnat gå iaf MSV )

Att leta unghäst är inte lätt, man kan ju inte prova sig fram direkt. Jag tycker att det kan vara svårt att se vad som är BRA gång o vad som är show.

Letade för många år sedan efter 3-4åring och hamnade hos en uppfödare med många hästar av intresse. Min tränare var med och gav goda råd. Såg en 3åring med en riktig wow gång med bara sååå fin trav, stor o flådig. Blev impad är ju klart, men min tränare bad mig titta på den andra med mindre gång och ett BRETT REGISTER i både trav o galopp. Den hästen kunde både korta o länga lätt som en plätt. Såg ju inte mkt ut i jämförelse med den andra som travade på i sin stora trav, men den hade bara den traven sas.

Skulle nog titta mer på hästens exteriör, hur den har sina bakben, bakom eller under kroppen. Hals, bog, kors osv, än leta flådig gång. Balansen är oxså viktig tycker jag.

Läste ett repotage om unghästar (tror det var föl) i ridsport där en riktig "hästkarl" gav råd vid hästköp. "Titta på fölen då dom galopperar, den som byter lätt ska bli hopphäst o den som kan gå kvar i förvänd blir dressyrhäst.":idea:

Jag har sällan bett säljaren bedömma med 1-10 gången på hästen, i telefon. Det kan bli så fel eftersom vad den ena tycker är en 8 kan en annan bedömma som en 5. Brukar fråga ist vilken som är hästens bästa gångart. Hoppas på att det ska vara skritten o galoppen.

Lycka till med letandet.

Läste ett repotage om unghästar (tror det var föl) i ridsport där en riktig "hästkarl" gav råd vid hästköp. "Titta på fölen då dom galopperar, den som byter lätt ska bli hopphäst o den som kan gå kvar i förvänd blir dressyrhäst.":idea:

Min byter till korsgalopp, vad betyder det? Fälttävlanshäst? :angel:

*sorry för OT* :p

präcis

den skall kunna korta sig och länga sig

och ha bra balans dvs byta lätt

det säger mycket mer än flashig gång i bara ett tempo

Man kan se hur den vänder också

(kom inte in på mitt photobucket :crazy: )

Orkade bara läsa de första inläggen, men här kommer jag med lite info iallafall ;)
Självklart hänger det mkt på träning m.m. som alla så fint påpekat.. Men varför har vi då treårstest, kvalitetsbedömningar, gångartsdiplom m.m.?? Jo, för att det går att se om en häst rör sig som den ska, om den har några exteriöra fel, allt som handlar om hästens förutsättningar.
De siffror som hästen i de fallen betygssätts med kan mycket väl tala om vilken kapacitet hästen har.

- Känner igen det där... kompisens häst överdådig WOW-trav, men inget register. Ska bli riktigt spännande att se om hon lyckas få till det med registret!

KL

Fast här skorrar jag lite

För det som är överdådig WOW är ofta enhäst där rörelsen inte går genom hela kroppen.
den har ofta mer eller mindre låst rygg - det är därför den inte går att påverka

För det man enligt J-OO vill ha är en rund rörelsle genom hela kroppshalvan - en sådan rund rörelse brukar gå att göra både liggande elips och stående elips - dvs länga och samla

Just den där runda rörelsen är en större predisponator en ben som böjs mycket

Skti i knä och has höj blicken - det är där man ser om det är en GP häst eller inte

för den som har rörelser högra upp har lättare att flytta vikten bakåt, och har den en bra exteriör så kan den orka hålla den bakåt länge

TS - säger lite stöddigt att säljare snackar upp sina hästar

kan j också vara så att det inte är så himla lätt att lära sig se GP potential vare sig för TS eller andra

Dessutom har nog många sin egen formula vad de vill ha
men generlett säger jkag nog att det handlar om hur lätt hästen har för sig och det handlar om exteriör - menockså muskelinfästning, ett muskelfäste 1/2 cm längre från leden ger en längre hävarm = mindre kraft = mer förutsättning

Det finns mycket under solen

fast susan jag måste säga att med min lilla erfarenhet så kan den visst ha wow gångarter och vara genom ryggen.. registret kommer med styrka.

Rätta mig gärna någon om jag har fel

Rent ridmässigt - om du får den genom ryggen - då kan du länga och korta - mindre på en ung häst givetvis med ryttare, det berhövs styrka till

men genom ryggen är ju förutsättningen för det andra

så tänker jag

Sedan finns det nog lika många def på genom rygen som hästmänniskor

Det är solklart...Du har en hopp o en dressyr häst, en allroundkuse så klart:rofl:

Håller med om gångarten i ett tempo. Den WOWtraven unghästen visade var just i ett enda tempo. Men svårt att bedömma unghästar då dom kan vara i växtfas och gången kan bli påverkad.

Ang föl och byten tror jag att "hästkarln" menade att föl som går kvar i förvänd hade bättre balans än fölen som heldre gjorde ett byte.

Instämmer i ditt resonemang om register i gången:bow:

Håller med om gångarten i ett tempo. Den WOWtraven unghästen visade var just i ett enda tempo. Men svårt att bedömma unghästar då dom kan vara i växtfas och gången kan bli påverkad.

Ang föl och byten tror jag att "hästkarln" menade att föl som går kvar i förvänd hade bättre balans än fölen som heldre gjorde ett byte.

Instämmer i ditt resonemang om register i gången:bow:

Fast är det någonting man vill ha i en hopphäst så är det balans ;)

Så ingen vill ha en häst som byter lätt? :crazy:

Attans också, jag får reklamera min Elephant!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd