Vad är vilka gångarter?

Sv: Vad är vilka gångarter?

fast just att hitta en häst som man vet är bedömd med de poängen på gångarterna + filmer där de går tycker jag iaf kan vara svårt, men jag kanske bara tänker konstigt?
håller med stilett, folk som annonserar ut sina hästar är helt galna :p fina gångarter som är utvecklingsbara och med bra grundkvalité - hoho vad folk är hemmablinda!
jag tycker jag har ganska bra hum om min hästs gångarter utan att han blivit bedömd på dom, på tävling får han 7or eller 8or på gångarterna och då har han en ganska taskig skritt, fin jämn och ffa utvecklingsbar trav och en rejält bra galopp, skulle vara kul att ha honom bedömd men jag vet inte riktigt, jag får lita på min egen känsla och vad folk runtomkring säger, ffa är det komplimanger ang hans galopp som vi får in sas.

Jag håller helt med att folk i annonser har en övertro på sin egen häst. Tror hellre på seriösa försäljningsstall. Min nästa häst ska jag leta fram tillsammans med min tränare, helt klart!! :)

Rent ridmässigt - om du får den genom ryggen - då kan du länga och korta - mindre på en ung häst givetvis med ryttare, det berhövs styrka till

men genom ryggen är ju förutsättningen för det andra

så tänker jag

Sedan finns det nog lika många def på genom rygen som hästmänniskor

Det är register i gångarterna och i övergångar med bibehållen balans som jag anser kommer med styrka.

Sen att en spänd häst sprätter mer med sina ben är jag mer än lovligt medveten om, har ju en häst som är "skapt" att gå så.. Men man kan även ha en wow trav och ha en häst som är genomsläpplig i kroppen, det behöver inte vara svart eller vitt. Nu när T är mer avslappnad och mer genom kroppen så har han fortfarande en fin trav, och den kommer mer och mer genom styrka att bära/skjuta ifrån/vänta.. men den ser helt annorlunda ut än "sprätt/flash traven"

KL

Ja det är en hel vetenskap detta med exteriörer o gångarter.

Jag har hittat en fölunge som jag fallit för :love:
Fast än hon är dressyravlad så byter hon galopp som rinnande vatten... hmmmz ;)
Hon har inte så STORA rörelser, men de är elastiska och med bra påskjut och är luftiga/runda eller vad jag ska kalla det.

Positivt var oxå, tycker jag, att hon trots sitt påskjut i bak, inte dyker ned på bogarna (som jag sett många göra) utan rörelserna går genom kroppen men ändå med lätt framparti. eh?? flummigt...

Sen verkar hon vara väldigt cool o var väldigt social :)

Nu ska jag bara vända ut o in på spargrisen :angel:

KL

Ja det är en hel vetenskap detta med exteriörer o gångarter.

Jag har hittat en fölunge som jag fallit för :love:
Fast än hon är dressyravlad så byter hon galopp som rinnande vatten... hmmmz ;)

Jag har iaf inget emot att hästen kan byta galopp ;)

Många skriver ju vad "elitryttarna vill ha", men jag tror att de personliga preferenserna är väldigt skiftande. Det gemensamma nämnare som jag har noterat är:
1) Framåtanda och hetta (för att helt enkelt inte krokna vid ett längre meeting);
2. Snabba bakben, känslighet och reaktionssnabbhet för hjälperna, kvickhet i huvudet;
3. Balans;
4. Bra galopp. Traven behöver inte vara jättestor.

Ryggverksamhet, naturlig lösgjordhet och balans brukar väl hänga ihop, har jag förstått det som.

Nä jag såg det som positivt att den lilla fölen bytte så enkelt utan att ens vingla :D *syftade på citatet om att dressyrhästar inte ska byta galopp*

Mamma har hoppehäst i tredje led så har jag tur så kanske den lilla även kan ta sig över några bommar utan att få dåndimpen :D Mamma hoppar riktigt bra, pappa minns jag inte vad han fick för poäng...

Nä nä... Har sett på Tv hur hopphästarna liksom svingar sig över en oxer på 1,50 helt utan balans;)

nackdelarna med fölungar är ju att dom kan vara hur fina som helst som små...men sedan efter dom växt klart så kan dom ju se helt annorlunda ut. Gångarterna kan förändras beroende på hur extriören blir också.

Jan Brink höll en clinic på tullstorps hingstvisning förra året. Tror temat var något i stil med "från föl till gp-häst". Då visade de hästarna i olika stadier och hur man tänker osv. Men så visades också en liten knubbig sak som var ca 1,60 hög, rörde sig högst mediokert och med en ganska alldaglig ryttare på, men så gjorde den också både piff och puff samt byten i varje. Jan menade att detta är en häst "alla" borde börja på, så lär man sig grunderna. De är ofta de hästarna som exporteras utomlands. Vi har tydligen inte vett att uppskatta dem ;).

Den clinicen såg jag också, men jag uppfattade honom helt annorlunda. Nämligen att en sån häst som den, som kunde allt och gjorde allt snällt men inte hade någon gång inte är något att tävla på, eller något en proffsryttare vill ha, men det är perfekt för nån som vill lära sig att göra byten, piaff osv, för den kunde man nöta och nöta rörelserna på. Och att han kunde sälja hur många sådana hästar som helst för bra pengar utomlands - för där finns det många penningstarka amatörer som vill ha en sån häst. Så inte att man i Sverige inte uppskattar sådana hästar, utan att vi inte har tillräckligt många stenrika amatörer som köper häst. För ett proffs var en sån häst inget att satsa på.

Men också tror jag det beror på att vi siktar högre och iten är står så stdig på marken där vi är NU

Man köper nog häst som om man VORE en proffsryttare i Svrige

jag var inte på clinicen - men den mindre hästen där var juinte så dyr från början - en kanske lämplig kandidat att ta sig upp i klasserna tilslammans med - sedan är det dags för den med bättre gång

Om hästen har lätt för sig och ryttaren inte är så rutinerad kan det bli svårare att utbilda båda samtidigt - som vi gör här i Sverige

Jag uppfattade det som att en sån häst var lämplig till rika amatörer, som vll prova att rida piff&puff fast de inte är så duktiga. Typ rika affärsmänniskor som tycker det är roligt att rida, men inte har haft möjlighet att ägna ridningen tillräckligt med tid för att bli riktigt duktiga. Inte för någon på väg upp i klasserna at lära sig på, utan för någon med mycket pengar att "finrida" på. Typ Antonia Ax:son Johnson, den typen ryttare. Som har mycket pengar, men inte så mycket tid.

Ett sto e Belamour u Donnermay (Don Fredrico-Foxhunter)

Men idag fick jag nys om en åring e Don Romantic ue Guinness ;) Ska kika på den i helgen :)

åh en sån häst skulle jag vilja ha "vid sidan om" :D

Red ett sto ett tag som var så där äckligt lätt att rida, vi gjorde byten i vartannat o alla skolor "ut och in", samlade på än det ena än det andra sättet o trampade lite.
Superskoj :D :D

Precis!

Jag kunde också tänka mig att rida en sån häst! ;) Tyvärr har jag inte riktigt ekonomin för att shoppa loss på en på Tullstorp. :D

okey

jag var ju inte där - det var du som var där så du har ju bättre koll på vad han menade

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2