Vad är vilka gångarter?

Sv: Vad är vilka gångarter?

äh, jag drog bara till med nått dressyrnamn :D Kunde lika gärna ha skrivit Jan Brink. Det var för att statuera ett exempel, inget annat.

ja det håller jag verkligen med om! Visst, står de inom 10-milsradie kan man ju åka, men annars är det film som gäller. Jisses så folk översnackar sina hästar! Jag blir alldeles chockad ibland...!

På det sättet tyckte jag det var befriande att åka till försäljare. De var lite mer verklighetstrogna än "privatsäljarna". (var hos 3 försäljare och många fler privatsäljare).

Men skulle jag sälja min häst skulle jag troligen också överdriva hur bra han är, rent omedvetet. :o

Jag är förmodligen den enda som säger "min häst har tre taktmässiga trevliga gångarter och rör sig ganska normalt. Rider man däremot tillräckligt bra så rör hon sig riktigt bra, men det gör ju alla hästar."

Undrar varför det inte kommer någon och tittar när jag försöker sälja....

.... kanske för jag är så fruktansvärt ärlig och till och med lite tråkig...

Nåja, jag försöker hitta en film på en häst som jag direkt tänkte "gp-ämne", men den gick inte gp. Jag letar vidare.

KL

Egentligen förstår jag inte diskussionen, för det är snarare ryttaren man ska titta på, de allra flesta normala hästar räcker mycket långt och hur många ryttare tar sig ändå till GP? Oavsett häst. Det krävs ju så mycket mer och jag undrar om en medelmåtta ens kan ta tillvara den där supertalangfulla hästen så långt som till GP, det har nog blivit pannkaka långt innan i de allra flesta fall, men jag kanske är negativ:o

Själv är jag glad att jag inte har råd med nån sån talang:angel:

Hellre att hästen rör sig lite mediokert och nån kanske förhoppningsvis en dag om hundra år säger: "Men vad hon har utvecklats i sina gångarter, är det samma sto som gick galopp förrut?" :bow:

Än att man har råd med supertalangen och nån en dag typ nästa år säger:
"Men är det verkligen den där hästen du köpte från Tyskland, den som var så fin......":eek::crazy:

Jag tror dom riktigt fina är alldeles för svåra att ta tillvara för en medelmåttig ryttare, men vad vet jag :confused:

I så fall ska den nog vara en läromästare redan, då kan medelmåttan plocka rosetter med den....

Jag håller ju med dig, definitivt. Så resonerade jag när jag köpte min "medelmåtta" häst. Jag har ju ingen nytta av en häst med fantastiska gångarter, däremot skulle jag inte tacka nej till en häst som kan alla rörelser, så jag har något att lära mig på. Men då måste det ju vara en shysst häst.

Jan Brink höll en clinic på tullstorps hingstvisning förra året. Tror temat var något i stil med "från föl till gp-häst". Då visade de hästarna i olika stadier och hur man tänker osv. Men så visades också en liten knubbig sak som var ca 1,60 hög, rörde sig högst mediokert och med en ganska alldaglig ryttare på, men så gjorde den också både piff och puff samt byten i varje. Jan menade att detta är en häst "alla" borde börja på, så lär man sig grunderna. De är ofta de hästarna som exporteras utomlands. Vi har tydligen inte vett att uppskatta dem ;). Tittar man på sändningarna från SM så är ju Generalen också en sådan typ av häst.

Carl Hester är väl också lite "känd" för att ta sig an hästar som verkligen inte är Eye catchers, om jag inte missminner mig. Har sett instruktionsvideos där han börjar plocka fram gång ur en häst som från början ser ut som en ridskolehäst.

Nej, en gångartshäst kräver sin ryttare, det är en sak som är säker. :D

Spoff har länkat till en film på världens bästa 5-åring i tråden om unghäst vm. Om det är intressant.

Kollade filmen på Andreas och det är superfin häst ! Men jag tyckte jag såg rörligare unghästar i sommras i Falsterbo ??? Då menar jag rent gångart mässigt (i mina ögon), Andreas rider ju som en gud och visar hästarna otroligt skickligt.
Själv lyckades jag få en 8:a på gångarterna i helgen i LA.:D

Hellre att hästen rör sig lite mediokert och nån kanske förhoppningsvis en dag om hundra år säger: "Men vad hon har utvecklats i sina gångarter, är det samma sto som gick galopp förrut?" :bow:

Min travare la jag ner massor av jobb på, hans gångarter blev fina. (speciellt om man jämför hur dom såg ut när jag köpte han o han va montétränad) Speciellt galoppen. Men han va begränsad (naturligtsvis) så man kunde ju inte ta fram hur mycket som helst. Han gjorde så gott han kunde iaf,,,,

Mja, kan visa min herre... Tävlad lätta klasser, ska debutera LA:3 i höst.
Får överlag 6or och 7or på traven, ibland 5or och 4or. Har enligt vissa tränare o domare "en dålig trav". Men den går ju jobba fram, så den blir iaf bättre.
Galoppen får vi stadiga 7or och ibland 8or. Skritt 7or eller 8or.

Han skulle väl säkert kunna tas upp till MSV, om han varit lite yngre i alla fall :)

Lite dålig kvalitet men... :

http://www.youtube.com/watch?v=vYpKySY_rUI

Om du läst hela tråden så ser du vad den egentligen handlar om, att jag - TS, är lite tappad bakom en vagn o behöver friska upp minnet om vad som är vad i dessa gångartsbedömningar :) Jag var klantig i början o delade upp dem i tävlingsklasser för att locka många att lägga in filmer, men det var inte riktigt nån som hajjade så jag bad om Bedömda gångarter istället :)

Jag letar heller ingen med superdupermegagångarter, men jag vill ändå ha en häst som rör sig bra - för han man en gång suttit på en välriden häst med riktigt bra gång så har man liksom svårt att nöja sig med något annat!
Jag tänker inte rida GP, men jag vill ändå inte ha en häst som jag måste rida i 15 år för att den ska kännas go att sitta på ;)

Hade jag pengar skulle jag mer än gärna köpa en läromästare, men nu finns inte dessa slantar så jag får satsa på den långa vägen att börja från början. Jag ser fram emot utmaningen :) och nu har jag lite mer koll på vad som är vad i gångartscirkusen;)

Rumpnissen - hmm. Jag tror jag lider av samma åkomma. Jag är hellre försiktig med vad jag säger än att överdriva min hästs egenskaper - pinsamt att påstå att hästen är SÅÅÅ bra o sen upptäcker provryttaren att det inte alls var så... hellre glatt överraskad åt andra hållet..... men ingen vill ha honom :D Har dessutom sagt ett lågt pris, för det var vad JAG skulle betala för honom, men ser många "sämre" som är utsatta för mkt mkt mer! Så alla tror väl att det är nått fel på min hahahaha!

På det sättet tyckte jag det var befriande att åka till försäljare. De var lite mer verklighetstrogna än "privatsäljarna". (var hos 3 försäljare och många fler privatsäljare).

När jag köpte häst var det många som rådde mig att åka till försäljningsstall, just av det skälet.

Men jag ville ha en häst där jag kunde göra mig en bild av hela hästens livshistoria, och då tror jag sällan att försäljningsstall fungerar?

Privatsäljare som säljer sin ögonsten överdriver hästens kvaliteter mycket (säkert tycker/tror/upplever de ofta att den är just så bra), medan lite mer proffsigt inriktade uppfödare/ryttare enligt min erfarenhet också ger ganska realistiska och vettiga bedömingar av sina saluhästar. Där har omdömena och prisläget betydligt mer begriplig kontakt med varandra, än när det gäller privatsäljarna och deras ögonstenar.

Det är väl just så, att de flesta ser sina ögonstenar som nästa superstjärna....

Men det är väl lika överallt inom hästsporten, att människor överskattar sin egen o hästens förmåga? tråkigt nog. Finns många taskiga attityder.

Nu ska jag på fölvisning o kika på fölungarna under lupp ;)

Visst är det så att man går miste om hästens livshistoria hos proffessionella försäljare! Men jag var inte ute efter en unghäst, och hos uppfödare hittar man oftast just unghästar...

kl

förstår inte svårigheterna?

Är det så svårt att klämma fram filmer på eikpage där hästen rör sig 6, 7, el 8 mässigt i respektive klass? OAVSETT om det är hästen eller ryttaren.. det är väl ekipaget som sådant som får bedömningen?

Sen finns det treårstester och annat där hästen blir bedömd på en 10 gradig skala för respektive gångart utan ryttare.

??? :confused:

Tydligen är det jättesvårt, men har iaf fått sen några filmer o dem tackar jag massor för!

Ja, jag såg det sen..

Har ingen film att visa själv. Har en medelmåtta (med mig på ryggen) med plus för galoppen annars att visa upp men inte så intressant i dessa sammanhang :D

Allt är intressant :) Posta gärna!

Jag tyckte själv att jag hade en medelmåtta hemma i hagen, men när man kikar runt på annonser, filmer på buke etc så fick jag en Ahaa upplevelse :)

jag letade häst nyss, med andra ord kollade man massor av annonser.
man förvånas ibland när det står "mkt bra gångarter" och så är det inga märkvärdiga gångarter alls när man tittar på filmerna. Men alla tycker ju olika om vad som är "bra" gångarter och vad som är "medel" gångarter etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd