Vad är vilka gångarter?

Sv: Vad är vilka gångarter?

Hihi nja än så länge är han så underbar att rida men det skulle vara när hovslagaren är där som jag skulle kunna ge bort honom hihi ;) men det blir iof bättre och bättre det med

Hihi ja tänk våra hästar kanske till och med har gått i samma hage i Tyskland eller har din fått gå med kossor också? :D Lika fina är dom iaf :love: Oj vad detta blev OT

Min häst, som för det mesta fick 6or och 7or i travprogrammet och 6or i galoppen som hon ser ut här.

Skulle man sätta begränsningar baserat på gångarterna tror jag att hon visst med ren dressyrträning skulle kunna gå MSV på godkänt resultat. Men att hon pga gången förmodligen aldrig skulle kunna vara med och fightas om topplaceringar i de klasserna.

http://www.youtube.com/watch?v=iOmAy9Ey__o

Håller ni andra med?

Haha..kossor...det vet jag inte...men han verkar väldigt bra i psyket så det är inte omöjligt att han fått testa på det :D

Min är aldrig visad, jag köpte han innan, han va anmäld till lite sådana saker men hann komma till sverige innan. Undrar vad min kille hade fått för bedömning... :-) (roligt att din är visad iaf!)

kl

senast idag när jag surfade på blup såg jag en valack född 89 som fick följande på 4års kvalliten

Skritt riden - 5
Trav riden - 7
Galopp riden - 6
Temperament gångarter - 6

den hästen hade flertalet placeringar i medelsvår och någon i Svår dressyr. Ingen dålig häst med andra ord även om sifferraden inte var någon lysande rad.

Om du PM:ar din mail kan jag skicka lite bilder från deras uppväxtgård om du inte fått såna? En på bilden är väldigt lik din!

Min häst, som för det mesta fick 6or och 7or i travprogrammet och 6or i galoppen som hon ser ut här.

Skulle man sätta begränsningar baserat på gångarterna tror jag att hon visst med ren dressyrträning skulle kunna gå MSV på godkänt resultat. Men att hon pga gången förmodligen aldrig skulle kunna vara med och fightas om topplaceringar i de klasserna.

http://www.youtube.com/watch?v=iOmAy9Ey__o

Håller ni andra med?

Jag vet åtminstonde 2 av de mest vinstrikaste hästarna i Halland i de klasserna som inte rör sig bättre så Nej jag håller inte med.

*delvis knapplån*

Kan det möjligen kanske vara så att det är ryttarna som ofta försöker "skylla" ett sämre resultat på att hästen inte har tillräckligt med gång och därför inte kan slå gångartshästarna.
Nu tävlar jag inga höga klasser i dressyr, men jag har iaf sett LA-tävlingar där hästar med medioker gång men med en bra uppvisning har vunnit före hästarna med massa gång.

Nu blev jag glad :D Spec som att jag vet att hon har lite bättre gång än hon visar i den filmen. Kanske kan bli ordentlig dressyrhäst av henne med lite jobb :angel:, fast det skulle väl iof vara synd med tanke på hur mkt hon älskar hoppning och terräng. För det är väl dressyr och inte FT vi pratar om nu? ;)

Jag skrev

Men fortfarande så tror jag inte att Minna Telde skulle välja min unghäst med mediokra gångarter framför en med riktigt BRA gångarter om de har samma ridbarhet för hon kommer få lägga ned tre gånger så mkt mer tid på träning på min häst jämfört med den som från början hade lätt för sig

Du svarade:

Jag kan inte svar åt M.T. Men jag kan tala om för dig att du har fel!
Flertal av våra elitryttare väljer inte unghästar efter hur fint de rör sig. Det är just de hästarna de säljer till mindre begåvade människor med pengar.
De hästarna de själva väljer eller behåller är de som ger dom en wow känsla. Mjukhet, Mjukhet och åter mjukhet. Det är ridbarheten som räknas.

Detta visar ju att du INTE läst vad jag skrivit.

De flesta i tråden har förstått vad jag syftar på och vad jag är ute efter men om du inte förstår så får du ju läsa noggrannare och titta på klippen som är upplagda.

KL

Tack alla för jättefina filmklipp!
Precis det jag behövde för att få tillbaka lite känsla för vad som är verkligt och inte.

Jag är i hästletartagen och vill ha en dressyrhäst men många säljare hävdar att deras hästar rör sig SÅÅÅ bra och hävdar att de har MINST 8 p-mässiga rörelser och sedan när jag har sett hästarna IRL så har jag liksom funderat om det verkligen stämmer. Nu när jag sett era filmer och jämfört så inser jag att det säljarna TYCKER är en åtta i själva verket kanske är en 6a.

Jag behöver inga åttor o nior etc i gångartsbetyg, men jag vill kunna sålla agnarna från vetet sas.

Senast ändrad av en moderator:

Och återigen, för att ingen ska missförstå,,, NEJ man tar sig inte upp i klasserna bara för att hästen rör sig bra, men fortfarande så vill jag kunna se om en häst rör sig super, bra eller kass och eftersom jag mest ridit hemma sista tiden o inte varit ut o tävlat så blir man lätt hemmablind. Jag har hela tiden trott att min häst inte rör sig speciellt bra öh men ser nu i och med denna tråd att han rör sig riktigt trevligt "i jämförelse". Jag har lätt att halka dit o bli störtkär i första bästa häst men vill kunna ha med mig lite hästar å ridning (era filmer) i åtanke när jag kikar på nästa pålle så jag inte drar hem någon som knappt kan trava ;) Eller någon som rör sig alldeles för mycket helt enkelt. Det viktigaste för mig är att hästen är trevlig att rida, men jag vill att den ska ha lätt för sig då jag själv inte är världens bästa ryttare och ett plus är ju om den är taktmässig, balanserad, elactisk av "sig själv" och då är det ju en fördel om jag kan "se" detta också.

KL

Jag är i hästletartagen och vill ha en dressyrhäst men många säljare hävdar att deras hästar rör sig SÅÅÅ bra och hävdar att de har MINST 8 p-mässiga rörelser och sedan när jag har sett hästarna IRL så har jag liksom funderat om det verkligen stämmer. Nu när jag sett era filmer och jämfört så inser jag att det säljarna TYCKER är en åtta i själva verket kanske är en 6a.

Jag behöver inga åttor o nior etc i gångartsbetyg, men jag vill kunna sålla agnarna från vetet sas.

Ett sätt kan ju vara att titta på unghästar som har gått 3-årstest eller visats på kvaliten. Där har du ju en "siffra" på gångarterna som är satt av en utbildad domare.

Men som många redan har påpekat så påverkas sedan gångarterna av ryttaren. Min häst är ett bra exempel. Hon bedömdes på 3-års 778 och 1½ år senare på kvaliten när jag hade ridit henne i ett år 676. Eftersom jag själv inte är en superduktig ryttare hade min ridning försämrat gångarterna.

Ett sätt kan ju vara att titta på unghästar som har gått 3-årstest eller visats på kvaliten. Där har du ju en "siffra" på gångarterna som är satt av en utbildad domare.

Men som många redan har påpekat så påverkas sedan gångarterna av ryttaren. Min häst är ett bra exempel. Hon bedömdes på 3-års 778 och 1½ år senare på kvaliten när jag hade ridit henne i ett år 676. Eftersom jag själv inte är en superduktig ryttare hade min ridning försämrat gångarterna.

Det är stor skillnad att visa för hand och uppsuttet. Många hästar som gick den tidigare typen av kvalitetsbedömning fick högre betyg på visning för hand jmfr med uppsuttet. Kanske hade du inte förbättrat gångarterna som en proffsryttare kanske kunde ha gjort, men det är en annan femma.

KL

Köp en häst som har fått en bedömning och stirra dig inte blind på stora gångarter. Viktigast tycker jag är att du får en häst som du kan sitta komfortabelt på. Om du studsar omkring är det omöjligt att visa upp snygga längningar ändå...

Det är stor skillnad att visa för hand och uppsuttet. Många hästar som gick den tidigare typen av kvalitetsbedömning fick högre betyg på visning för hand jmfr med uppsuttet. Kanske hade du inte förbättrat gångarterna som en proffsryttare kanske kunde ha gjort, men det är en annan femma.

Det håller jag med om och jag tror att många inte är medvetna om att hur mycket ryttaren påverkar en ung hästs balans och därmed också hästens naturliga gångarter.

Bra om man är medveten om att även om hästens gångarter naturligt är bra blir de sämre med den medelmåttiga ryttaren på.

Det är väl inte helt ovanligt att många blir besvikna på gångartspoängen på kvaliten och tycker att de blir för lågt bedömda...

Hästen fick ju sååå mkt bättre poäng på 3-års. Jag vet att jag blev det men har lärt mig lite mer nu.

Jaa man drömmer ju om den där hästen med stort H som både rör sig trevligt och som går att rida på ;) Stora gångarter är för mig inte lika med goda gångarter. Jag letar balans, takt, spänst och ett "uttryck" eller vad jag ska kalla det ;) Jag skulle antagligen bara ramla av om jag provar att rida nån med supermegatrav :D

Nu letar jag dock fölunge/åring så ridbarheten går ju inte att uttala sig om - jag får hoppas o be att föräldrarna nedärvde sin ridbarhet och att jag med god hjälp ska lyckas med den lilla krabaten oxå (vem det nu blir)

Tillägg: Och nu när jag sett era filmer så vet jag att jag absolut INTE ska titta på någon som rör sig som ex Quaterback, (fast många annonsörer hävdar att deras häst rör sig just så...) Men nu vet jag hur en riktigt BRA trav ser ut, och SÅ bra häst behöver jag inte helt klart :p

Senast ändrad av en moderator:

Be om filmer INNAN du åker och tittar på ngt är ett hett tips. Jag höll på att bli tokig när jag letade häst sist. Många hästägare tror att deras hästar rör sig makalöst bra och man blir bara besviken när man väl ser dom. Till slut köpte jag efter att bara ha sett film och det är jag handlar häst numera :p

Jag letar efter hästar med rörelser över medel men min plånbok tillåter inte en Quaterback :p så problemet med att få en häst som rör sig alldeles för mkt existerar inte riktigt i min värld ;)

Fast minna är ALLTID ett dåligt exempel att jämföra med för tro mig, hon kan rida fram gång på precis vad som helst, det är inte nådigt och man känner sig komplett värdelös efter att ha sett det.

jag greppar dock vad du är ute efter med tråden men ville bara flika in det, alla hästar hon rider är eg inte värsta wow-hästarna utan hon har så mycket power i ridningen så det mesta fungerar.

sen är det ju skillnad på olika hästars rörelsemönster, två hästar kan röra sig otroligt bra men helt annorlunda och inget säger ju att inte båda i sådana fall skulle ha gångarter för höga klasser.

well well.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 102
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Burkmat
  • Autistisk bror