Vad är skillnaden?

T

Tollare

Vad är skillnaden mellan en Svensk Lapphund och en Tysk Spets (Mittelspitz)?
Alltså mest temperament och skötsel tänkte jag på. ;)

Sv: Vad är skillnaden?

Har en Svensk lapphund så kan ju svara för hur hon är.
Hon är väldigt go och mysig. Drar sig otroligt mycket till både mig och min pojkvän. Väldigt smart och lättlärd. Förstår i princip allt vi säger till henne.
Hon är snäll och blir väldigt undergiven om man säger till henne. Väldigt "på" och arbetsglad utomhus och väldigt lugn och myssugen inomhus. Outtröttlig.
Skäller en del men förstår när man säger till henne, men "behöver" skälla av sig lite verkar det som. Bor just nu i stor lägenhet med henne och det fungerar eftersom hon är så lugn inne men har alltid bott i hus med trädgård innan vilket kändes mer rätt mot henne. Hon är som en stor lurvig boll och behöver bara kammas igenom någon gång/månad. Inte särskillt barnkär men accepterar dom ändå men går helst undan. Drar mycket blickar till sig, otroligt söt att titta på. Hon säger aldrig till när hon vill gå ut utan det får man själv hålla koll på. Man märker väldigt tydligt på att hon älskar sitt liv, en helt enormt mysig hund som jag aldrig vill ska lämna min sida. Min underbara Bella, 7,5 år gammal nu :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 682
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 944
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V