Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

Håller med om första hästen.

Jo, formen tyckte jag såg bra ut och det är ju som du säger att sammanhanget påverkar. Intressant att läsa hur ni resonerar, så kommer följa tråden och hoppas på att lära mig mer :D

Fast om det nu var samma skulle det väl inte finnas massa olika inriktningar?
Det är väl ingen hemlighet att träning läggs upp annorlunda och att det prioriteras olika?

Olika sätt att ta sig framåt tycker jag det är bra att det finns. Det är naturligt att träning läggs upp olika och att prioriteringarna ser olika ut. Både ryttare och hästar är ju olika.
Sen är det ju en påminnelse om att det finns mycket likheter mellan olika inriktningar och likheterna är oftast större än skillnaderna. Jag har mött fler skillnader mellan utbildade bokstavstränare (utbildade på samma ställe) än vad jag gjort mellan tränare från helt olika inriktningar ibland, så själva inriktningen säger inte allt. Det är mer individuellt vad som skiljer tycker jag. Har också funderat på varför vissa måste sätta ett eget namn på "sin" inriktning. Ibland krånglar det till saker i onödan. Det som skiljer är ofta vad folk tar fasta på och så glömmer man lätt hur mycket det faktiskt är som är lika.

Senast ändrad:

Såa ant. Jag upplever att inom alla grenar jag prövat, inkl islands, western, domvaquera, dressyr etc så är bra ridning LIKA.
Det enda som är olika är AR.....:crazy:

En tränare från AR-världen undervisar ju i samma anda som Jan Brink tex.
Hur kan du påstå ngt sdnt?
Blank stång skulle aldrig accepteras.
Stångridning fungerar ej om man vill koppla ihop hästen. Du kan aldrig ställa den i nacken med det heller- varav kandaret har även bridongen.

Ja tränare inom samma inriktning är så klart olika duktiga, har olika pedagoiskt upplägg, har olika erfarenhet osv.
För mig är det inte som du säger.
Jag ser skillnaden tydligt.
Samling i den vanliga dressyren sker först när hästen är grundriden. Grundriden för mig betyder i balans och takt i de tre olika gångarterna, vilket man endast kan få när hästen har framåtbjudning och ryttaren sitter någotsånär bra uppepå. Grunderna fortsätter sedan med flyttning undan skänkeln samt böjning. SEN kommer samling.
Att man kan säga att viss samling uppkommer i övergångar och på böjt spår är väl till liten del sant.
Men den riktiga samlingen kommer först då man börjar med skolor samt de samlade gångarterna
De bloggar jag läst, filmer jag tittar på osv inom AR gör på ett helt annat sätt. Där har man många gånger inte framåtbjudning i hästen, och ej heller takt och börjar ändå trampa hästen, lära den skolor osv.
Där är skillnaden för mig.
Då kan heller inte samlingen bli lika.

Har alla redan hunnit med att svara på frågan? Dvs Vad är samling för dig? som det står i rubriken.
Jag tolkar det som så, eftersom även denna diskussion nu övergår i att enbart handla om att tycka illa om AR. Jag påminner än en gång om vad TS skriver i sitt första inlägg:

Som en liten spinoff. Vi verkar ju ha olika referns på vad som är samling. Låt denna diskussion inte nämna ordet AR utan bara visa på vad samling är för dig! Och vad osamlad är för dig!

Skärpning! Återgå till ämnet nu, är ni snälla.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst

Varför kan man inte ställa hästen i nacken med stången?
Jag kan, ingen större skillnad på om man rider på bett eller stång tycker jag.

Ja tränare inom samma inriktning är så klart olika duktiga, har olika pedagoiskt upplägg, har olika erfarenhet osv.
För mig är det inte som du säger.
Jag ser skillnaden tydligt.
Samling i den vanliga dressyren sker först när hästen är grundriden. Grundriden för mig betyder i balans och takt i de tre olika gångarterna, vilket man endast kan få när hästen har framåtbjudning och ryttaren sitter någotsånär bra uppepå. Grunderna fortsätter sedan med flyttning undan skänkeln samt böjning. SEN kommer samling.
Men den riktiga samlingen kommer först då man börjar med skolor samt de samlade gångarterna
Vi är helt övereens om detta. :)

Har du svarat på TS fråga? (jag kan ha missat det) vilket inlägg?

Det står väl ganska bra i det jag redan skrivit?
Samling kommer när hästen är väl grundutbildad, framme vid hjälperna osv.
Sen när man då börjar jobba med skolor, samlade gångarter så är det inte svårt för hästen.
Samling för mig är när hästens bakbensleder vinklas in och träder djupare under kroppen. Bukmusklerna måste vara starka för att klara av att lyfta upp ryggen.
Så det kräver exteriör, muskler och framåtbjudning för att ens kunna samla en häst.
När en häst går i korrekt samling kan man se det på överlinjen.
Här kommer exempel på piaff och passage.

http://www.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjPiQ&feature=related
Bortse från moroten:p om man ser till hur den hästen rör sig så anser jag det korrekt, förutom att den är mer aktiv på höger sida...

Felaktig samling är när hästen höjer skallen, sänker ryggen och tappar bakdelen. Den har alltså tappat överlinjen.

http://www.youtube.com/watch?v=og4r6pULvK8&feature=related
För mig felaktig, eftersom hästen inte kommer under bak och hamnar i framvikt.

Det står väl ganska bra i det jag redan skrivit?
Samling kommer när hästen är väl grundutbildad, framme vid hjälperna osv.
Sen när man då börjar jobba med skolor, samlade gångarter så är det inte svårt för hästen.
Samling för mig är när hästens bakbensleder vinklas in och träder djupare under kroppen. Bukmusklerna måste vara starka för att klara av att lyfta upp ryggen.
Så det kräver exteriör, muskler och framåtbjudning för att ens kunna samla en häst.
När en häst går i korrekt samling kan man se det på överlinjen.
Här kommer exempel på piaff och passage.

http://www.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjPiQ&feature=related
Bortse från moroten:p om man ser till hur den hästen rör sig så anser jag det korrekt, förutom att den är mer aktiv på höger sida...

Felaktig samling är när hästen höjer skallen, sänker ryggen och tappar bakdelen. Den har alltså tappat överlinjen.

http://www.youtube.com/watch?v=og4r6pULvK8&feature=related
För mig felaktig, eftersom hästen inte kommer under bak och hamnar i framvikt.
Jag anser inte att den nedre är ngn kataatrof alls- tvärtom.

Den har takten, energin o kommer att bli fin när den förstår o framförallt orkar.

Man kan inte kräva allt på en gång o man måste hålla hästen glad.:laugh:

Kommer ihåg en av mina första dressyrteoriböcker. Lettes bok med halva boken med program från början av 80-talet. Där skrev han att det tog 6 år för HONOM att få en god piaff o då tänkte jag att det nog skulle ta en livstid för mig.
Jag har aldrig tänkt att jag nödvändigtvis vill rida just piaff, utan på en nivå där man kan göra allt som det ska vara på en skaplig nivå.

Att allt hänger ihop.

Jo men TS ville ha bilder och inte enbart en beskrivning. Det var därför jag frågade. Ska titta på dina länkar sen. (på jobbet, hinner inte nu)

Jag anser inte att den nedre är ngn kataatrof alls- tvärtom.

Den har takten, energin o kommer att bli fin när den förstår o framförallt orkar.

Man kan inte kräva allt på en gång o man måste hålla hästen glad.:laugh:

Så uppfattar jag också hästen på filmen.

Jag har aldrig tänkt att jag nödvändigtvis vill rida just piaff, utan på en nivå där man kan göra allt som det ska vara på en skaplig nivå.

Att allt hänger ihop.

:bow:

Jag skulle kanske lagt till att den hästen på sista filmen inte är klar. Hade inte så lång tid att leta film på, så jag tog den första där hästen studsar ifrån bak och inte vinklar inte och sätter sig. Jag förstår att den hästen är i början av piaff/passage utbildningen. Jag ville visa på skillnaden på det som jag ser som helt korrekt samling och det som ännu inte är det.
Ville inte ta piaff och passage filmer som ex, tänkte försöka leta fram tex en öppna filmad rakt framifrån, men hittade inga bra.
Det ligger kanske på en mer lämplig nivå att visa skillnaden i samling där de allra flesta ryttare befinner sig. De allra flesta kommer inte till att rida korrekta piaffer:)
Jag kan lägga ut en film när jag försöker mig på tramp så kan jag visa på en lika "felaktig" film som den jag menade.:o

Nu har jag letat lite bilder på piaff i stället
Den här anser jag bra! Vinklade bakben och länd, hästen sätter sig och lyfter fram.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTe_5hQZMYAGyWNNerLh4E-E19WUn09BPHd_neQyMyGp_DZ6lD5

Hästen ej under sig, rak i länden, inget lyft fram osv....
http://pets.webshots.com/photo/1347214737043836236OsjjHc

Jag är lite trött på fokuset på piaffen. Den i sig... säger inte så mkt.

Tycker det är mer intressant hur den kommer till samling via skolor o inte där den mer eller mindre tvingas till att sätta sig.
Alltså mer början till samlimng eller där den samtidigt går i en samlad trav eller galopp för den delen.

en riktigt bra samlad galopp kan vara en häftig upplevelse- både att känna o att bara se på.

Jag förstår att den hästen är i början av piaff/passage utbildningen. Jag ville visa på skillnaden på det som jag ser som helt korrekt samling och det som ännu inte är det.
Ville inte ta piaff och passage filmer som ex, tänkte försöka leta fram tex en öppna filmad rakt framifrån, men hittade inga bra.
Det ligger kanske på en mer lämplig nivå att visa skillnaden i samling där de allra flesta ryttare befinner sig. De allra flesta kommer inte till att rida korrekta piaffer:)
Vad som är korrekt beror ju också på vad man kan kräva av just den individen. Hästen i den andra filmen är i en utbildningsfas och det den visar upp kan ju vara helt korrekt sett till vart hästen är i utbildningen.
Jag tycker hästen ser ut att vara på helt rätt väg. Det saknas styrka än, men den kommer.

Senast ändrad:

Jag är lite trött på fokuset på piaffen. Den i sig... säger inte så mkt.

Tycker det är mer intressant hur den kommer till samling via skolor o inte där den mer eller mindre tvingas till att sätta sig.
Alltså mer början till samlimng eller där den samtidigt går i en samlad trav eller galopp för den delen.

en riktigt bra samlad galopp kan vara en häftig upplevelse- både att känna o att bara se på.

Det var mycket bra sagt. Piaff ska komma ur ett samlande arbete som lett fram dit för att energin och styrkan finns där, medan en häst som bara sätts på bakdelen mer eller mindre kommer att häva sig och inte komma ur framåt utan snarast tippar bakåt. Vad nytta gör det för hästen? Jag förstår det inte alls.

Det är ju samma sak åt andra hållet, i längningar av gångarter, om inte grunden med kraften bakifrån igenom hästen finns så blir det ingen längning heller utan springa framåt, och landa på bogarna, medan en längning på rätt sätt bara är utnyttjande av en kraft som är resultatet av bra grundarbete.

Hur många av oss dressyrryttare har inte hetsat hästen framåt i längningar i LC och LB och till och med LA utan att ha det som krävs för en längning överhuvudtaget i hästen? Det här med att rida framåt har många gånger gravt missförståtts av dressyrryttare precis som en del andra verkar ha missförstått vad samling är. Samling är svårt och ligger långt fram, om en ryttare har upplevt verklig samling tror jag inte att den ryttaren låter sig luras av läror som påstår att annat är samling. Det faller på sin egen orimlighet. Det blir ett slags som om-diskussion att beskriva vad samling är för mej eftersom jag själv bara kan berätta vad som är samlande arbete, det jag arbetar allra mest med är att få en grund för att ens börja med mera samlande arbete. Var befinner ni andra er, tycker ni? Det låter så pretensiöst att säga att man vet vad samling är om man kanske inte ens vet att man faktiskt har upplevt verklig samlng? Eller är jag för kritisk nu?

Det var precis det jag skrev, jag ville hellre ha en bild/film på tex öppna/sluta än på just piaff/passage.
Alltså övningar som de flesta rider på sina hästar.

Men nu hittade jag inga såna filmer/bilder som visade det bra...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30