Vad är samling för dig?

Sv: Vad är samling för dig?

Det finns många såna bl.a träning för Hubbe o Whitages där man visar rätt ridna skolor- där man oxå har möjlighet att få till samlingen.
Det går inte per automatik utan hästen måste vara böjd lagom för sin utbildningsståndpunkt o sen undervisas o stöttas av ryttaren- för att det ska bli ngn effekt överhuvudtaget.
Hela vitsen.. förutom lösgjordheten som man kan få av att RIDA rätt i skolorna är ju att man får en yttertygel som kan ge impulser till att den sätter sig en gnutta- böjer bakre ledgångarna- på lite olika vis om det är Öppna eller Sluta.
Det är DÄR!!! som framåtbjudningen o energin måste finnas för att man ska kunna göra en halvhalt/ avstämmning. Har du redan en dålig aktivering av bakkärran/ motorn får du garanterat motorstopp om man gör en kram på ytter- en FÖR lydig häst. Eller att den rent av faller framåt.

Senast ändrad:

Jag är lite trött på fokuset på piaffen. Den i sig... säger inte så mkt.

Tycker det är mer intressant hur den kommer till samling via skolor o inte där den mer eller mindre tvingas till att sätta sig.
Alltså mer början till samlimng eller där den samtidigt går i en samlad trav eller galopp för den delen.

en riktigt bra samlad galopp kan vara en häftig upplevelse- både att känna o att bara se på.

Bra poäng! Saken är den att om det inte visas en piaff så har folk svårt att se hur en häst ser ut som är samlad tex i en öppna.

Man väljer en bild där en häst häver sig upp i en uppförsbacke och påtalar att hästen här har förutsättningar ??? (Det var väl bigganl). Förutsättningar för vad? För samling för att man rider upp för en backe? Det är som att ta en hoppbild i avsprångspunkten och säga att hästen har förutsättningar för levad. Noll koll mao.

Skall se om jag kan leta fram bilder från vanliga skolor till mitt svar till TS

Ja vari ligger vinsten i att kunna utföra det svåra jobbiga med sen inte kunna ta sig ur det framåt utan att tappa precis allt- måste skritta eller börja trippa framåt:confused:

Tyvärr ser man många tömkörningsfilmer där hästen är synbart svag o omusklad o tvingas till det mest ultimata.

hoppas att våra små gymnastbarn inte behöver utsättas för det allra svåraste- för att det bara finns det sättet att bli "stark" på.

Ut i skogen o fräs på o få både styrka, bjudning o vilja med på köpet.

Tänker på Brink o Briar på kapplöpningsbanan var vecka- för bjudning. omväxling o kvalité. Jäklat annåda i en låda vad det gick undan:banana::bump:

Vad som är korrekt beror ju också på vad man kan kräva av just den individen. Hästen i den andra filmen är i en utbildningsfas och det den visar upp kan ju vara helt korrekt sett till vart hästen är i utbildningen.
Jag tycker hästen ser ut att vara på helt rätt väg. Det saknas styrka än, men den kommer.

Nej det saknas omvinkling av bäckenet. Därför hoppar bakdelen upp och ner eftersom den inte bär någon vikt alls. Inte korrekt någonstans i hästens utbildning. Man bör prioritera omvinklingen så att hästen sätter sig och så rider man framåt istället. För mig är detta helfel om man vill till en korrekt piaff där hästen skall sätta sig. Vill man ha en piaff där hästen står still och hoppar upp och ner på framdelen, ja då kan man ju göra såhär.

Styrkan man måste bygga, måste man göra i rätt position (dvs med ett omvinklat bäcken) om än mindre och i framåtridning. Att hålla på och studsa upp och ner på framdelen bygger inte upp någonting.

Skall även se om jag kan hitta film på det skedet istället för att visa skillnaden hur hästen arbetar.

Jag anser inte att den nedre är ngn kataatrof alls- tvärtom.

Den har takten, energin o kommer att bli fin när den förstår o framförallt orkar.

Man kan inte kräva allt på en gång o man måste hålla hästen glad.:laugh:

Nej det är ingen katastrof men fel prioritering, ja den har som du säger fin takt och energi när den inte bär någonting, den har kommit ganska långt i utbildningen av "att inte bära vikt" i piaffen. Vilket innebär att man troligvis ändå får början om när hästen skall börja bära.

Därför är det bättre från början att begära omvinkling och rida på framåt, man har aldrig nytta av att påbörja en rörelse fel för att senare ändra om. Bättre att påbörja korrekt med små krav.

Nej det saknas omvinkling av bäckenet. Därför hoppar bakdelen upp och ner eftersom den inte bär någon vikt alls. Inte korrekt någonstans i hästens utbildning. Man bör prioritera omvinklingen så att hästen sätter sig och så rider man framåt istället. För mig är detta helfel om man vill till en korrekt piaff där hästen skall sätta sig. Vill man ha en piaff där hästen står still och hoppar upp och ner på framdelen, ja då kan man ju göra såhär.

Styrkan man måste bygga, måste man göra i rätt position (dvs med ett omvinklat bäcken) om än mindre och i framåtridning. Att hålla på och studsa upp och ner på framdelen bygger inte upp någonting.

Skall även se om jag kan hitta film på det skedet istället för att visa skillnaden hur hästen arbetar.
Jag håller inte helt med där.
När den sen går in i piaff sänker den baken.
Den tekniken/ känslan måste ju sen ryttaren få med sig i övergången... bara:angel:
Däremot borde hon alltså tänka... uppförsbacke även i passagen.

Få har den där fina takten o energin- tycker jag.

vi får väl kolla om den får en uppföljare.:idea:

Jag håller inte helt med där.
När den sen går in i piaff sänker den baken.
Den tekniken/ känslan måste ju sen ryttaren få med sig i övergången... bara:angel:
Däremot borde hon alltså tänka... uppförsbacke även i passagen.

Få har den där fina takten o energin- tycker jag.

vi får väl kolla om den får en uppföljare.:idea:

Fast det är ju det den inte gör, vinklar om bak i piaffen ;) Den står fortfarande och studsar på sina framben. Som passagen fast den står still. Visst kan man piaffa såhär det gör massa folk men vikt bak har den inte. Ja det borde finnas en uppföljare någonstans om någon orkar leta.

Det fanns det.. ett år senare, nu är det dock en tävlingsfilm så vi skall nog inte dra några växlar av den, hästen helt helspänd och ryttaren är inte så organiserad :crazy::D

Det roliga var ju att människan skrapade ihop 75% i denna kur och vann klassen. Vi får nog flytta till USA om vi vill bli stjärnor, man förstår ju varför Tinne vinner allt därborta nu. Men att domarna ligger så mkt högre därborta är ju intressant, iof förstår jag inte nyttan med det heller. Någongång kommer ju kanske folket där borta att starta i verkligheten, typiskt USA tom siffrorna måste vara större därborta än någonannanstans :D

Jag tittade runt lite på youtube för att hitta skolorna, det ligger inte så mkt ute eller så fattar inte jag hur man söker :D

Men fastnade för denna Nordsvensk, så jättefin och ett fint travprogram och skolor visade hon upp tyckte jag. :) Ville visa upp och tyckte det passade här med en Nordsvensk eftersom det är många som har den rasen här. Så håll er borta från negativ kritik är ni snälla eftersom personen inte själv valt att lägga filmen här. Men jag tyckte det var jätteroligt att se :)

http://www.youtube.com/user/miichelle5#p/u/1/lj_U2q-CKFA

Ett litet inlägg i diskussionen som inte är svar till någon särskild.

Det är svårt att hitta bilder som visar samling därav förstår jag varför agony valde piaffbilder. Jag lägger bara in två länkar i diskussionen om samling. Bra bilder har jag inte hittat.

http://www.dressageart.com/l_dressage_judge_b.htm

Om sk gångartshästar och samling:

http://iceryder.net/collectiongait.html

Hittar jag bättre diskussionsmaterial återkommer jag.

Jag menade alltså hästar som har flera än tre gångarter, hoppas att alla förstod det. Det är hämtat från en isissida.

Ska man vara riktigt korrekt är hästen ingen nordsvensk utan en kallblodstravare, med en tidigare karriär inom travet.
Alldeles underbar häst!

Aha ok ja jag är inte jättebra på de olika raserna men det stod Nordsvensken Olle under filmen så jag antog att det var en sådan.:)

Ja visst är den underbar :love:

Jag tror man skrivit så därför att "folk i allmänhet" tror det heter nordsvensk.
Kallblodstravaren har ju sitt ursprung i nordsvensken (och dölehästen), men rasen delades upp i travare och brukshäst 1964 och har skilda stamböcker sedan dess.

Senast ändrad:

Bra filmer är inte svåra att hitta. Det är värre med det andra. Och det säger väl sig självt. Får jag till nåt som inte blir bra vill jag ju inte lägga ut det på tuben.

Jag ville med både text och bild visa skillnaderna mellan bra/dålig samling.
Men bör kanske hålla mig till bara text. I felaktig samling saknas vinkling och framåtbjudning:D
Och självklart styrka i många fall...

Bra filmer är inte svåra att hitta. Det är värre med det andra. Och det säger väl sig självt. Får jag till nåt som inte blir bra vill jag ju inte lägga ut det på tuben.

Jag ville med både text och bild visa skillnaderna mellan bra/dålig samling.
Men bör kanske hålla mig till bara text. I felaktig samling saknas vinkling och framåtbjudning:D
Och självklart styrka i många fall...

Va? Jag hittar aldrig något bra på tuben men dåliga filmer vimlar det ju av.

Man väljer en bild där en häst häver sig upp i en uppförsbacke och påtalar att hästen här har förutsättningar ??? (Det var väl bigganl). Förutsättningar för vad? För samling för att man rider upp för en backe?
Nrj, nu blir det nästan komiskt. Jag har inte valt någon bild där ryttaren rider i en uppförsbacke. Visserligen en bild där ryttaren rider utomhus så helt slätt var det säkert inte, men ingen backe. Det blir bara konstigt med sådana överdrifter. Jag vill inte bara ta bilder på piafferande hästar eller hästar i passage. Det finns samlad trav, samlad galopp osv som bättre visar samling eftersom det inte bara är den riktigt höga samlingen vi pratar om. Lägre samling är lika viktigt att ta med tycker jag. Hästen i galopp visade en bra och engagerad överlinje tydligt. Därför ville jag ha med den. Jag påpekade också att det inte var samlad galopp på bilden, men att förutsättningarna fanns där. Ryttaren hade säkert fått en bra samlad galopp där om hon önskat.
Det är som att ta en hoppbild i avsprångspunkten och säga att hästen har förutsättningar för levad. Noll koll mao.
Nej det tycker jag inte. Finns inte förutsättningarna kan det inte bli en riktig samling. Eftersom många här på forumet pratar om felaktig samling kontra korrekt samling tycker jag det är bra att visa en häst i låg samlingsgrad som har förutsättningarna på plats för att samlingsgraden ska kunna bli högre.
Men för att prata hoppning som du gjorde så kan du ju oftast säga redan i anridningen om språnget kommer att bli bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 398
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025